aidin techshot.ir ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ دیدگاه ۲۵

هسته زمین ۲٫۵ سال از پوسته آن جوان تر است!

شاید باور این موضوع خیلی دشوار باشد که سطح کره خاکی ما از هسته داخلی آن مسن تر است، اما بنا بر محاسبات اخیر دانشمندان بخش داخلی زمین درو اقع از بخش خارجی آن ۲٫۵ سال جوان تر است. برای اطلاع از آخرین یافته های محققان با تک شات همراه باشید.

چطور چنین چیزی ممکن است؟ باید گفت که عامل این اختلاف جالب تاثیر جاذبه بر روی کره زمین است، تاثیری که پیشتر در تئوری نسبیت عام انیشتین نیز به آن اشاره شده بود.
بله، همان معادله ساده و کوتاهی که همه جا مطرح است، عنوان می کند که موقعیت ما در یک میدان جاذبه (فضا) روند گذر زمان را برای ما تعیین می کند، و در مدت ۴٫۵ میلیارد سالی که از پیدایش زمین می گذرد، گذر زمان در مرکز زمین کندتر از گذر زمان در قسمت خارجی آن بوده است.
در دهه ۱۹۶۰ نیز فیزیکدان سرشناس ریچارد فینمن به این موضوع اشاره کرد و در چندین سخنرانی خود به این موضوع پرداخت که خمش فضا – زمان در نهایت فاصله سنی حدود یک یا دو روز را بین مرکز و پوسته زمین ایجاد خواهد کرد.
از آن زمان تا کنون این واقعیت فیزیکی در مقالات و مطالعات متعددی مورد تاکید قرار گرفته اما تا به امروز بررسی علمی آن و تایید یا رد آن صورت نگرفته بود.
تیمی از فیزیکدانان از دانشگاه دانمارک گرد هم آمدند تا به اندازه گیری پتانسیل گرانشی پوسته و هسته زمین بپردازند.
پتانسیل گرانشی یک شی بر اساس میزان کار انجام شده یا انرژی منتقل شده توسط نیروی جاذبه که برای حرکت واحد جرم ماده از نقطه ای به نقطه دیگر در فضا لازم است اندازه گیری می شود. به مفهوم دیگر، چه مقدار انرژی برای حرکت یک شی از نقطه X به نقطه Y مورد نیاز است؟
بنا بر نظریه نسبیت عام انیشتین، هر چه جرم یک ماده بیشتر باشد، بافت فضا – زمان خمش بیشتری را تجربه می کند و این کشش گرانشی را ایجاد می کند که بطور موثری زمان را در مجاورت شی آهسته می کند.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  فرآیند ساخت موشک ناسا را در ۴۰ ثانیه تماشا کنید

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx