۲۷ فروردین روز جهانی صدا /متن تبریک +ویدیو

lokomotive ghatar.com ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ دیدگاه ۵۳۰۳

روز ۱۶ آوریل، ۲۷ فروردین را روز جهانی صدا (World Voice Day) نام گذاری کرده‌اند. این رویداد سالانه، هر سال در نقاط مختلف دنیا گرامی داشته می‌شود و مراسم و جشن‌های مختلفی برای گرامی‌داشت این روز برگزار می‌گردد.

ایده نامگذاری روز جهانی صدا نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط انجمن حنجره و صدا برزیل مطرح شد. در سال ۲۰۰۲، پروفسور ماریو آندره آ، متخصص لارینگولوژی (Laryngology) اهل پرتغال که بعدها به عنوان رئیس انجمن لارینگولوژی اروپا انتخاب شد، پیشنهاد کرد که مراسم روز جهانی صدا (WVD) باید در سراسر جهان برگزار شود.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۷۰۰ مراسم در نقاط مختلف دنیا برگزار گردید؛ برای روز جهانی صدا ۲۰۱۷ نیز بالغ بر ۸۲۰ مراسم در کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شد. در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۶۰۰ مراسم در ۵۰ کشور جهان برگزار شده است.
 

جملاتی برای استفاده در متن تبریک روز صدا

صدا، مقدس است (محبوبه زارع):
صدا، بستر حیات کلمه است که مقصدی به سمت عمق ادراک ها می پوید.
صدا، مقدس است؛ آن گونه که پیامبران در لحظه بعثت، به وسیله آن مخاطب شمرده شده اند.
صدا، مقدس است و آنچه جریان دهنده اش باشد، مقدس تر!
ارتباط زیبایی در تشبیه اصحاب صدا، به نسیم، وجود دارد.
از قوی ترین و مؤثرترین حواس انسان، قوه سامعه است و اینکه اشتهای این قوه، چگونه پاسخ بیابد، رسالتی است که میزبانان عرصه صدا، با تأسی به فرهنگ جبرئیلی که همانا آیین ابلاغ و بلوغ است، بر خویش پذیرفته اند. پس مبارک باد این روز بر آنان که نفس جبرئیل را در جان خود ملهم نموده اند.
 
«صدا»یت آرامم می کند (عباس محمدی):
تمام هفته را با من حرف می زنی، صدایت، آرامم می کند. مرا در گرد و غبار رؤیاهایم، تنها رها نمی کنی. روحم را تا اوج پرواز می دهی. من با صدای آشنای تو، در زیباترین آسمان زندگی می کنم. سه شنبه عصرها با تو و رودخانه ها به زیارت می رویم. صدایت، صمیمی ترین آشنای من است، ای قدیمی ترین دوست! تولدت را تبریک می گویم: «ای صدای دوست، ای دور از دست نزدیک!» همدم شب های بی خوابی ام!
وقتی پیچ تو را می چرخانم، همه ستاره ها با شوق، لب ایوان خانه مان صف می کشند.
 
و «صدا»، آغاز شد (سودابه مهیّجی):
این صدای فراگیر، این بشارتِ نامرئی و این هاتف همیشه نزدیک، از حنجره کدام نَفَسِ مهربان برمی خیزد؟
از لحن های مأنوس کدام لب های آشنا و ناشناس، در گوشمان مژده ای نورسیده را زمزمه می کند؟
فرسنگ ها آن سوتر، آن سوی بام های هرچه خانه و سقف های هرچه زندگی، چشم ها و گوش هایی شبانه روز، دست به کارند تا این «صدا»ی شنیدنی، هرگز خاموش نشود.
کاش خستگیِ ناگزیر، از این دست های مهربان دور باشد!
سلام بر اصحاب این «صدا»! این روز صمیمی، روز میلاد «صدا» بر شما مبارک!
 

شعار سال ۲۰۲۰ روز جهانی صدا، روی صدای خود تمرکز کنید

صدا یک ابزار بسیار مهم تنها در آموزش نیست، بلکه ۳۰% از کل کارهای روزانه‌ی مردم نیز درارتباط با صداست. صدا یک ساز موسیقی در آواز خواندن است و آن را به بخشی از هنر و فرهنگ تبدیل می‌کند. علم صدا در شاخه‌های مختلف فیزیک، به ویژه بیوفیزیک، آیرودینامیک، مکانیک و آکوستیک پایه و اساس دارد. صدای ما مجرای تجربه‌ی ماست. هر یک از ما به طرق منحصر به فردی، ارتباط برقرار می‌کنیم و صدای ما اجازه می‌دهد تا آن بیان، شنیده شود.
 

تبریک متفاوت حجت اشرف زاده برای روز جهانی صدا

حجت اشرف زاده با انتشار این ویدئو در صفحه اینستاگرامی اش نوشت:
روز جهانی صداست.
صدای مورد علاقتون رو تگ کنید و بهش تبریک بگید.
منهم این روز رو به همکاران خوش صدا ، مجری ها و صداپیشگان عزیز و رفقای درجه یکم تبریک می گم.
افتاده ام از چشم تو
ویرانِ ویرانم ..
آهنگ:محمد محتشمی عزیز
غزل:امیدخان صباغ نو
به همراهی کمال خان صداقت و امیرحسین دادستان عزیز.
 

نکاتی برای داشتن صدای سالم

از صدای خود سوء استفاده نکنید. از فریاد زدن و زمزمه کردن، که هر دو فشاری را بر روی تارهای صوتی شما قرار می‌دهد، خودداری کنید. هنگامی که اولین علامت از کوفتگی یا خستگی در صدایتان دیدید، به صدای خود استراحت بدهید.
برای مرطوب نگه داشتن بدن، آب زیادی بنوشید. تارهای صوتی شما برای روان ماندن به روغن کاری اساسی نیاز داردند، پس آب بنوشید.
از بیش از حد پاکسازی گلو خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و منجر به کوفتگی شود. پاکسازی مداوم گلو ممکن است نشانه‌ای از آلرژی یا مشکلات سینوزیت باشد و باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی معاینه شود
ترک سیگار: سیگار با بسیاری از عوارض سلامتی مرتبط است و برای صدای شما نیز مناسب نیست. سیگار کشیدن تارهای صوتی را تحریک می‌کند و می‌تواند منجر به کوفتگی و نگرانی‌های جدی‌تر مانند سرطان گلو شود.

تمرین کنید که روزانه صدای خود را گرم کنید. خوانندگان تنها کسانی نیستند که از کالریشن آواز بهره می‌گیرند. تمرینات روزانه مانند نرم زمزمه کردن، انجام حرکات نمایشی لب و زبان و مقیاس‌های صوتی می‌تواند به شل شدن صدای شما و جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند.
 
هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام روز صدا، نشان دادن اهمیت صدا در زندگی روزمره مردم است.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx