freeman 1freeman.net ۲۹ تیر ۱۳۹۶ دیدگاه ۲۵

ویسنده این کتاب، دیوید بواز، نویسنده و روزنامه نگاری سرشناس ازایالات متحده است. او از کوشش گران شناخته شده جنبش آزادی گرایی و از مدیران ارشد بنیاد پژوهشی کاتو در واشنگتن است. بواز نویسنده دو کتاب، ویراستار و گردآورنده پنج کتاب، و نویسنده مقالات متعددی درروزنامه ها، مجله ها، و مجموعه های مقالات است.
آزادی گرایی یا لیبرالیسم کلاسیک یکی ازدو شاخه اصلی جریان فکری لیبرال در دوره کنونی است. به صورت عمومی، واژه “آزادی گرا” یا “لیبرتارین” در بسیاری از زبان های باختری از جمله زبان های انگلیسی و فرانسه، به عنوان متضاد “خودکامه” یا “مستبد” استفاده می شود. از دیدگاه دو شاخه مهم علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست، واژه “آزادی گرا” به صورت خاص به بینشی اطلاق می شود که بر پایه های فایده گرایی، خرد عرفی، برتری حقوق فرد بر توده، برابری بی قید و شرط تمامی شهروندان در برابر قانون، برتری اقتصاد بازار بر اقتصاد دولتی، احترام به آزادی های فردی و مدنی، دولت محدود، حکومت قانون، استقلال قوای حکومت از یک دیگر و در چهارچوب قوانین اساسی، و صلح دوستی برقرار باشد. کوشش ما بر این است که با انتشار کتاب ها و مقالات، چه به صورت چاپی و چه الکترونیکی؛ پایه ها، دیدگاه های بنیادین، و فلسفه این جریان فکری را معرفی کنیم.

  عکس/صحنه ای که تنها میتوانید در مجلس یازدهم ببینید

پیشینه نظری آزادی گرایی، همان طور که بواز در این کتاب به شما می نمایاند، چندگانه و جهانی است. آزادی گرایی یک ایده “غربی” نیست. بنیان های آزادی گرایی گستره ای از نوشته های فیلسوفان باستانی چین تا دیدگاه های بزرگترین اقتصاد دان قرن بیستم، میلتون فریدمن، را در بر می گیرند. بسیاری از باورهای اساسی تمدن مدرن ریشه در تفکر لیبرال، به خصوص وجه آزادی گرایانه آن دارند.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx