لوپوس پوستی و همه آنچه را که باید درباره این بیماری بدانید!

dell ghatar.com ۰۴ مهر ۱۴۰۲ دیدگاه ۲۶

دیدن ضایعات پوستی قرمز رنگ که احساس خارش را ایجاد می‌کنند، برای همه ما طبیعی است. اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که ناحیه‌های دارای ضایعه پوستی، تغییر رنگ می‌دهند.

شاید علت‌های زیادی برای این نشانه‌ها وجود داشته باشد، اما یکی از گزینه‌های پزشک شما، لوپوس پوستی است. این بیماری می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری خود ایمنی یا پیش زمینه‌ای برای بیماری‌های خطرناک‌تر باشد. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما پزشکان با توصیه به تغییر سبک زندگی و تجویز دارو به جلوگیری از پیشرفت آن کمک می‌کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا به همه سوالات شما درباره بیماری لوپوس از نوع پوستی، پاسخ دهیم.

آشنایی با بیماری لوپوس پوستی

به طور کلی لوپوس سیستمیک نوعی بیماری خود ایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی به بدن از جمله اندام‌های داخلی حمله می‌کند. در لوپوس پوستی نیز سیستم ایمنی، پوست شما را هدف قرار می‌دهد. نزدیک به ۱۰ درصد افراد دارای لوپوس، به نوع پوستی این بیماری مبتلا می‌شوند. حدود ۶۵ درصد از بیماران دارای لوپوس سیستمیک به نوع پوستی آن مبتلا خواهند شد.

آشنایی با بیماری لوپوس پوستی

شما می‌توانید برای بهبود و درمان این بیماری خود ایمنی به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. آیا با پزشکان این رشته آشنایی دارید؟ در سایت درمانکده به عنوان یکی از پلتفرم‌های نوبت دهی پزشکان به‌صورت آنلاین، لیستی از دکتر روماتولوژی تهران و سایر شهرها را می‌بینید. با بررسی اطلاعات پزشکان، از دکتر مورد نظر خود به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

افراد در هر جنسیتی می‌توانند به لوپوس پوستی مبتلا شوند. اما میان جامعه آماری این بیماران، زنان درصد بیش‌تری از مبتلایان را تشکیل می‌دهند. حدود ۹۰ درصد بیماران، خانم‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال هستند. لوپوس در کودکی معمولا از سنین ۱۲ سالگی شروع می‌شود. لوپوس از نوع پوستی، یک بیماری ژنتیکی است. به همین دلیل وجود این بیماری یا هر بیماری خود ایمنی دیگری در بستگان شما، خطر ابتلا به این بیماری را در شما نیز افزایش می‌دهد.

دسته بندی لوپوس جلدی در ۳ نوع

لوپوس پوستی در ۳ نوع طبقه بندی می‌شود که هر یک علائم مشابهی دارند. این عارضه‌های پوستی بیش‌تر به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدیدتر می‌شوند و راش قرمز رنگ روی پوست و پوسته پوسته شدن از نشانه‌های آن هستند.

لوپوس پوستی دیسکوئید (Discoid cutaneous lupus)

در این نوع لوپوس، ضایعات پوستی گرد، ضخیم، قرمز و پوسته پوسته را می‌بینید. همچنین این بیماری با علائمی مانند درد، خارش و سوزش همراه است. اغلب علامت‌های لوپوس از نوع پوستی دیسکوئید روی صورت، گوش‌ها یا پوست سر ظاهر می‌شوند. اما می‌توانند بخش‌های دیگر بدن را نیز درگیر کنند. گاهی این علامت‌ها با تغییر رنگ روی پوست همراه هستند. یعنی پوست تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود. ایجاد این عارضه منجر به ریزش موها به‌صورت دائمی می‌شود. مبتلایان به این بیماری باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنند؛ زیرا هر گونه تغییر در اندازه و علائم این بیماری باید گزارش داده شود. حتی ضایعات دیسکوئیدی گرد و دیسکی شکل روی پوست شما ممکن است سرطان پوست را به وجود بیاورند.

لوپوس پوستی تحت حاد (Subacute cutaneous lupus)

در مبتلایان به این نوع لوپوس، حاشیه‌هایی قرمز رنگ در اطراف لبه‌های ضایعات دیده می‌شوند. ضایعات ایجاد شده در اثر ابتلا به این بیماری، به‌صورت حلقه‌هایی با دایره قرمز تیره در لبه بیرونی خود دیده می‌شوند. این بیماری ممکن است به علت واکنش به یک داروی خاص ایجاد شده باشد و پوست فرد، قرمز و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. ضایعات این بیماری بیش‌تر در قسمت بالایی پشت بدن، گردن، قفسه سینه، بازوها و شانه‌ها ظاهر می‌شوند. برخی نواحی در پوست شما تغییر رنگ می‌دهند. این ضایعات زیر نور خورشید بیش‌تر رشد می‌کنند و علائمی مانند درد، خارش و زخم ندارند.

لوپوس پوستی تحت حاد (Subacute cutaneous lupus)

لوپوس پوستی حاد (Acute cutaneous lupus)

در این بیماری بثورات قرمز رنگ در امتداد گونه‌ها و پل بینی به وجود می‌آیند که عامل آن‌ها، قرار گرفتن زیر نور خورشید است. شکل این ضایعات باعث شده این بیماری با نام دیگری مانند بثورات پروانه‌ای نیز شناخته شود. این بثورات درست مانند آفتاب سوختگی هستند و در قسمت‌های دیگری از بدن مانند بازوها و پاها نیز ایجاد می‌شوند. در ناحیه ایجاد این ضایعه‌ها، تغییر رنگ رخ می‌دهد؛ ولی اثری از جای زخم نیست. بثورات پروانه‌ای یا لوپوس پوستی حاد نشانه‌ای از ابتلا به لوپوس سیستمی است. یعنی بیمار بثورات را در نواحی دیگری از بدن خود نیز می‌بیند.

دلیل بروز لوپوس جلدی چیست؟

شاید هنوز هم پزشکان اطلاعات دقیقی از دلیل بروز این بیماری ندارند؛ ولی می‌دانند که مسری نیست. یعنی لوپوس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. در واقع تمام پزشکان معتقدند که ترکیبی از ژن، هورمون و عوامل محیطی عامل ایجاد این بیماری هستند. ضایعات پوستی لوپوس، با قرارگیری در معرض نور خورشید بیش‌تر می‌شوند و برخی داروها نیز در تشدید این ضایعات پوستی تاثیر می‌گذارند.

دلیل بروز لوپوس جلدی

خانم‌ها، درصد بیش‌تری از مبتلایان را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل پزشکان بر این باورند که هورمون‌های زنانه استروژن در ایجاد این بیماری موثر هستند. با بالا رفتن میزان هورمون زنانه استروژن در دوران قاعدگی و بارداری، این علائم نیز بیش‌تر می‌شوند. خانم‌ها در صورت ابتلا به لوپوس پوستی برای رفع مشکلات دوران قاعدگی و بارداری خود می‌توانند در سایت درمانکده، به‌صورت آنلاین از دکتر زنان و زایمان نوبت بگیرند.

لوپوس پوستی؛ از آگاهی درباره بیماری تا درمان آن

اکنون با لوپوس پوستی، انواع، علائم و علت بروز آن آشنا شدید. اما هنوز هم اطلاعات زیادی درباره این بیماری ندارید. شما می‌توانید در سایت درمانکده، اطلاعات بیش‌تری درباره لوپوس پوستی بخوانید. این بیماری می‌تواند ضایعات پوستی ایجاد کند که آثار بدی به همراه دارند. آثار آن شامل تغییر رنگ در ناحیه پوست، ایجاد جای زخم، ریزش موها و… هستند. شما با آگاهی بیش‌تر از این بیماری باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و به فکر جلوگیری از پیشرفت آن باشید. با مجله پزشکی درمانکده، اطلاعات خود را درباره این بیماری به روز نگه دارید و برای شروع درمان، از بهترین پزشکان تهران و شهرستان‌ها به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx