انزوای«آقای‌گاف»!

didi ghatar.com ۲۲ مهر ۱۳۹۶ دیدگاه ۳۵۴

انزوای آقای «گاف»!

AndroidOnlineNewsImage

«اجماع کم‌سابقه در حمایت از ایران در جهان» نزدیک‌ترین تعریف درباره فضای پس از سخنرانی دیشب ترامپ است. طوفان توئیتری در تمام کشورها بر علیه رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد که او پیش از همیشه باید به شکست خود معترف باشد. روز موعود فرا رسید؛ روزی که در نهایت با مضحکه‌شدن ترامپ از سوی افکارعمومی جهان به پایان رسید و دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بر همگان ثابت شد. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برخلاف اوباما نسبتی با تعامل با جهان ندارد و خود را قدرت بلامنازعی می‌داند که سیاست‌هایش تنها مورد تایید خود و چند کشور دیگر است که آنها هم نسبتی با روابط مطلوب با کشورهای دیگر ندارند. ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش برجام را سیبل هجمه به ایران قرار داد و در زمان‌های مختلف سخن از رد آن و عدم اجرایش بر زبان آورد که هر بار نیز با بی‌اعتنای کشورهای دیگر که در این توافق دارای نقش بودند، مواجه شد. ایسنا تعبیر جالبی از روند تصمیمات بی‌منطق ترامپ داشت: «از وقتی بر سر کار آمده است، قلم سیاهش را به دست گرفته و یک به یک بر روی اقدامات، قوانین و طرح‌های دولت دموکرات باراک اوباما خط می‌کشد؛ از توافق‌های بین‌المللی و همه‌جانبه گرفته تا قراردادها و توافق‌های دو‌جانبه. رقبا و منتقدانش در آمریکا از او به‌عنوان دیوانه یاد کرده و می‌کنند و حالا به‌نظر می‌آید بعد از ۱۰ماه نوبت دیوانگی‌اش به ایران رسیده است.» در این روز که دیروز یعنی جمعه بود، ترامپ جسارت کنارکشیدن از توافق هسته‌ای را نداشت و تنها به لفاظی بیهوده علیه ایران پرداخت که البته بلافاصله با واکنش‌های جهانی مواجه شد. ترامپ بازی‌ای را آغاز کرد که از ابتدا باخت او در آن بازی محرز بود و دیروز سوت پایان ادعاهای چندین‌ماهه ترامپ زده شد. بر اساس گزارش رسانه‌های خارجی از مقابل کاخ سفید تعداد قابل‌توجهی از مخالفان جنگ علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ضدبرجامی ترامپ تجمع کردند.

هیاهو برای هیچ!
ساعت از ۲۰ گذشته بود که ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و از همان ابتدا اهداف خود را نمایان کرد. رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: اقدامات خصمانه ایران تا امروز ادامه دارد و از حامیان اصلی تروریسم در دنیاست. وی ضمن تکرار ادعاهای تاریخ‌مصرف‌گذشته و واهی اعلام کرد: «رژیم ایران به تروریست‌هایی که در ۱۱سپتامبر حضور داشتند کمک کرد؛ از جمله پسر اسامه بن‌لادن.» وی با دیکتاتور خواندن رژیم ایران مدعی شد که این رفتار ایران هنوز ادامه دارد و ایران حامی اصلی تروریسم در دنیاست و به طالبان، القاعده، حماس و حزب‌ا… کمک می‌کند. او در حالی ایران را به تروریسم متهم کرد که همگان واقفند کشور ما یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم است و برای درامان‌ماندن جهان از این اقدامات غیرانسانی تلاش‌های زیادی دارد. ترامپ در بخشی از ادعاهای بی‌اساس خود اظهارداشت: «امروز استراتژی جدید خودمان را در مورد ایران اعلام می‌کنم تا در مقابل رفتارهای خصمانه ایران بایستیم تا ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»
این جملات هم مانند سایر اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا محلی از اعراب ندارد، چرا که مقام‌معظم‌رهبری در سال ۹۰ فرمودند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این‌گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ همگان می‌دانیم.» از سوی دیگر ایران همواره از مبارزه‌کنندگان با سلاح‌های هسته‌ای بوده است؛ هر چند بحث دفاعی مبحثی جداگانه است که ارتباطی با آنچه ندارد که ترامپ مدعی آن است. ترامپ در ادامه سخنانش همچنین در ادعاهایی بی‌اساس اعلام کرد که ایران در چندین حادثه بمبگذاری در کشورهای عربستان، لبنان و کنیا دست داشته است که این حملات به کشته‌شدن صدها آمریکایی منجر شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در ادعاهای واهی خود علیه ایران و برجام با بیان اینکه ایران با سلاح‌های خود کشتیرانی آزاد را در خلیج ع. ر. ب. ی (فارس) مورد تهدید قرار می‌دهد، ادامه داد: ایران آمریکایی‌ها را در داخل ایران به اتهام واهی زندانی می‌کند و حملات سایبری به زیرساخت‌های ما و ارتش ما کرده است. وی با این ادعا که ایالات متحده تنها هدف دیکتاتوری ایران نیست، افزود: «حکومت ایران شهروندان خود را به‌شدت سرکوب می‌کند و معترضان ایرانی را به گلوله بست.» ادعاهای مضحک ترامپ یکی پس از دیگری بیان شد. فارغ از آنکه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ناشی از زوال عقل و نادانی اوست، دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود که کوته‌بین‌ترین افراد هم می‌دانند حق ورود به آن را ندارند. ترامپ با این ادعا سعی در ایجاد بدبینی میان رابطه مسئولان ایران با مردم کشورمان را داشت، اما حضور‌میلیونی مردم ایران در انتخابات‌های مختلف پاسخ کوبنده‌ای به ترامپ و همفکران او بود. اکنون مشخص نیست چرا او بار دیگر دوست دارد سیلی محکمی از ملت ایران دریافت کند. طرح موضوع درباره خلیج فارس، نشان از خالی بودن دست ترامپ برای طرح‌های اختلاف‌آمیز و تنش‌زاست. طرح موضوع بمبگذاری در عربستان و لبنان و کنیا نیز یک ادعای نخ‌نماست که در صورت واقعی بودن، هر یک از کشورهای مذکور می‌بایست با در دست داشتن اسناد مربوطه، به محاکم بین‌المللی شکایت کرده و ایران را محکوم به پرداخت غرامت کنند، ولی هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است، این تلاش مذبوحانه ترامپ نیز بیانگر استیصال ترامپ، از یارکشی بین‌المللی است و نهایتا دست به دامان کنیا و عربستان شده و خواسته است که میان مردم لبنان و ایران فاصله بیندازد. ترامپ بدون اشاره به جنگ علیه مردم بیگناه یمن، هیچ‌اشاره‌ای به سکوت ایالات متحده در قبال کودک‌کشی‌های رژیم سعودی نکرده است. این استانداردهای دوگانه در زمانی به‌کار می‌رود که تظاهرات مردم بحرین توسط دولت بحرین به‌شدت سرکوب شده و حمایت گسترده ایالات متحده در حمایت از دولت بحرین به وضوح قابل مشاهده است.

نگرانی از محبوبیت ایران در منطقه
ظاهرا عقده‌های ترامپ درباره ایران تمامی ندارد و محبوبیت کشورمان در منطقه و رجوع کشورهای درگیر جنگ به ایران و درخواست کمک کردن‌های آنها سبب عصبانیت ترامپ شده است؛ همو که دیروز چنین ادعا کرد: «در یمن و سوریه، ایران باعث جنگ شده و در عراق نیز با دخالت‌هایش باعث ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در این منطقه شده است.» ترامپ با بیان اینکه ایران همچنان از بشار اسد حمایت می‌کند و سلاح در اختیار او می‌گذارد و این سلاح‌ها علیه کودکان سوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «با توجه به سابقه جنایتکاری ایران در گذشته و حال، اهداف سوء آنها در آینده را نباید نادیده بگیریم. شعار محبوب ایران مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.» ترامپ نشان داد کودکی بیش نیست و ساده‌لوحانه رژیمی را شریک خود قرار می‌دهد که سابقه کودک‌کشی و کشتار مردم بی‌گناه به هویت آن تبدیل شده است. البته در شرایطی که ترامپ به‌واسطه مواضع غیرعقلانی‌اش منزوی‌ترین سیاستمدار شده است، راهی جز حمایت از رژیم صهیونیستی ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مدعی جنگ‌افروزی ایران در منطقه است که کشورش باید به ملت‌های منطقه جواب دهد که چرا مردم افغانستان را بدبخت کرده و ۱۸ سال ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است و چرا عراق را ناامن کرده و داعش را بر مردم مسلط کرده است و چرا در امور داخلی کشورها مداخله می‌کند؛ شاید فقط به این امید که سلاح بیشتر بفروشد. ترامپ در حالی ایران را عامل جنگ‌های سوریه و یمن نامید که بیش از یک‌میلیون کشته در افغانستان و عراق، حاصل اشغالگری‌های آمریکا و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است. اختلافات قومی و مذهبی در عراق نیز از دوره‌ای که آمریکا منطقه پرواز ممنوع را در شمال عراق اعمال کرد، آغاز شد.

عقب‌نشینی تابلو ترامپ در برجام
طی ماه‌های اخیر برجام مهم‌ترین بهانه ترامپ برای به‌آشوب‌کشیدن آرامش جهان بوده است. او از همان ابتدا که به ریاست‌جمهوری رسید مهم‌ترین هدف خود را بر هم زدن توافق هسته‌ای عنوان کرد، اما نه‌تنها کشوری با او همراه نشد، بلکه همگان ترامپ را از این اقدامات بی‌منطق که ضررش به کل جهان می‌رسد برحذر داشتند. حتی اروپا که ترامپ درابتدا تصور آن را داشت که همراه اوست، بیش از سایرین خود را از خط فکر اشتباه رئیس‌جمهور آمریکا جدا کرد و به ایران نزدیک شد. ترامپ دیشب می‌دانست با طرح خروج از برنامه تنها خود را منزوی‌تر از قبل خواهد کرد. بنابراین تنها با اشاره به چگونگی تصویب برجام از نگاه خودش تصریح کرد: «دولت قبلی آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد، در زمانی که این امکان وجود داشت که حکومت ایران از هم بپاشد.» ترامپ همچون گذشته برجام را یکی از بدترین توافقات عنوان کرد و مدعی شد که این یک توافق یکجانبه است و همان ذهنیتی که باعث به وجود آمدن برجام شد، باعث انجام معاملات بد تجاری با این کشور شد. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: ما در آمریکا احتیاج به مذاکره‌کنندگان قوی داریم، توافق هسته‌ای با دیکتاتوری ایران مجرای تنفسی دوباره به آنها داد و اجازه داد که بار دیگر به منابع مالی دسترسی پیدا کنند و از طریق آن به تروریست‌ها کمک کند. ترامپ با بیان اینکه ایران ۷/۱‌میلیارد دلار از ایالات متحده دریافت کرده و مقداری از آن از طریق فیزیکی به ایران منتقل شده است، گفت: تصور کنید این مقدار زیاد پول نقدی را که ایرانی‌ها در انتظار دریافت آن هستند. همچنین برجام به ایران اجازه می‌دهد که برخی از برنامه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد و تا چند سال آینده محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران به پایان می‌رسد. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: ما تنها توانسته‌ایم تاخیر کوچکی در مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایجاد کنیم و من این موضوع را نمی‌پذیرم. در کشورهای دیگر برای یک توافق به مقاطع ۱۰۰‌ساله فکر می‌کنند. ترامپ که به شعارهای انتخاباتی‌اش احساس تعلق خاطر حیثیتی می‌کند، پس از خروج از توافق‌های گوناگون، این بار به‌علت پشتوانه حقوقی و بین‌المللی نتوانست در مقابل این توافق کاری از پیش ببرد.

ادعای دروغ تخطی ایران از برجام
وی گفت: ما تمام پول را پیشاپیش به ایران داده‌ایم و اکنون نیز در عمل انجام‌شده قرار گرفته‌ایم. حکومت ایران چندین بار از برجام تخطی کرده است. ایران بیش از ۱۳۰متر مکعب آب سنگین تولید کرد و همچنین نتوانست انتظارات ما را درباره سانتریفیوژها برآورده کند. ترامپ مدعی شد: مقامات ایران چندین بار اعلام کرده‌اند اجازه نخواهند داد از تاسیسات نظامی این کشور بازرسی شود، حال آنکه برنامه‌های مخفی ایران در این تاسیسات قرار دارد. ترامپ در ادعایی مضحک گفت: برخی می‌گویند ایران با کره‌شمالی هم مراوده دارد و من حتما از ماموران اطلاعاتی خود می‌خواهم تا جزئیات این موضوع را به من گزارش دهند. این توافق قرار بود به صلح جهانی کمک کند، اما در حالی که ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم، ایران تروریسم را گسترش داده و به روح برجام پایبند نبوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی در کاخ سفید اظهار کرد: من بعد از مشورت با متحدان خود استراتژی خود علیه ایران را اعلام می‌کنم. ما کاری خواهیم کرد تا با اقدامات ایران مقابله کنیم و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنیم و جلو تولید سلاح ایران را می‌گیریم. ما این رژیم را محدود می‌کنیم تا به هیچ‌وجه به سلاح دست نیابد. ترامپ در حالی به تولید مازاد آب سنگین اشاره می‌کند که آژانس در تمامی گزارش‌های ۸ گانه‌اش از عدم انحراف ایران، نسبت به تعهدات برجامی‌اش خبر داده است. بزرگ‌ترین دستاورد برجام بستن پرونده پی.ام.دی بود. مطالعات ادعایی مبنی بر داشتن ابعاد نظامی در پرونده هسته‌ای ایران نیز با شکست مواجه شده است.

عقده‌گشایی درباره سپاه
قابل‌تامل‌ترین بخش اظهارات ترامپ درباره سپاه بود. صبح جمعه فضا برای عقده‌گشایی آمریکا فراهم بود، چنان‌که شبکه خبری فرانس۲۴ اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد دارد سپاه را به‌عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند و شامگاه همان روز ترامپ گفت: تحریم‌های بسیار سرسختانه‌ای را علیه سپاه اعلام خواهیم کرد. ترامپ با تروریستی‌خواندن سپاه پاسداران که به ادعای مضحک او خشونت را در منطقه گسترش می‌دهد، اظهار داشت: سپاه از رژیم سرکوبگر اسد حمایت می‌کند، من همچنین از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام بخش‌های سپاه را و همچنین ماموران و وابستگان به این نهاد را مورد تحریم قرار دهد. همچنین برنامه موشکی ایران را نیز به‌شدت تحریم خواهیم کرد. وی افزود: از زمان امضای برجام تجاوزگری خطرناک ایران بیشتر شده است. این در حالی است که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و این کشور با دیگر اعضای برجام وارد معاملات اقتصادی پرسودی شده است. نکته قابل تامل آنجاست که ترامپ پیش از این عنوان کرده بود که سپاه را جز گروه‌های تروریستی اعلام خواهد کرد، اما دیروز جرات این کار را نداشت و تنها از پشت تریبون ادعاهای دروغ و اظهارات بی‌مبنایی را در مورد سپاه مطرح کرد. جالب‌تر آنکه ترامپ با تروریست خواندن سپاه، بدون آنکه بتواند نام این سازمان را در لیست نهادهای حامی تروریسم قرار بدهد، نشان داد که تا چه حد تحت تاثیر بولتن‌های درون‌سازمانی و به دور از گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی است. نهادهای امنیتی در آمریکا به‌خوبی می‌دانند که تا وقتی داعش در لیست سازمان‌های تروریستی است، نمی‌توانند مبارزان با داعش را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

توپ در زمین کنگره
رئیس‌جمهور آمریکا طبق قانونی که در کنگره به تصویب رسیده است، می‌تواند هر زمان و آن‌طور که صلاح هست، تحریم‌های جدیدی را اعمال کند. ترامپ گفت: پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و ما قدم در راه تروریسم نمی‌گذاریم. با کنگره همکاری می‌کنیم تا نواقص برجام برطرف شود. رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در حالی پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد که در دو نوبت قبل در دولتش اجرای برجام را تایید کرده بود. این اقدام و موضع ترامپ در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجع تعیین پایبندی ایران به برجام برای هشت‌بار تاکنون پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام را تایید کرده است. ترامپ در حالی دیروز چنین گفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان روز چهارشنبه هفته گذشته در هیات دولت اعلام کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران دقت کردیم و حواسمان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم، تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست. اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست، بلکه شکست برای طرف مقابل است. روحانی تاکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند، به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد، در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است.

شکست ترامپ در اجماع
دیروز مشخص بود که ترامپ تنهاست. نکته قابل توجه اینکه ترامپ در داخل آمریکا هم نتوانست اجماعی علیه ایران شکل دهد، چنان‌که شرایط به‌گونه‌ای شده است که دموکرات‌های مخالف برجام هم به صف حامیان آن پیوسته‌اند. نمایندگان مجلس آمریکا هم اعتقاد دارند اجرای توافق بهترین گزینه است. این نمایندگان که حتی برای تایید نشدن توافق در سال ۲۰۱۵ رو در روی باراک اوبامای دموکرات قرار گرفته بودند، حال نظر دیگری دارند. یکی از نمایندگان کنگره که دو سال پیش علیه برجام رأی داده بود «الیوت انجل» است. وی چند روز پیش در سخنرانی خود در کنگره تاکید کرد حفظ این توافق تامین‌کننده منافع ملی ایالات متحده است. انجل که بلندپایه‌ترین عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است، گفت: بی‌اعتبار‌کردن توافق پیامی خطرناک را به متحدان و دشمنان آمریکا ارسال می‌کند. وی این اقدام را اشتباهی فاحش خواند. «اد رویس» از دیگر نمایندگان برجسته در این کمیته هم اصرار دارد ایالات متحده باید پشتیبان برجام باقی بماند. برای قانع‌کردن و توجیه کنگره و نمایندگان آن چند روز پیش چند تن از مقام‌های دولت باراک اوباما در مجلس حاضر شدند و در مورد برجام توضیحاتی را ارائه کردند. «جان کری» وزیر امور خارجه، «ارنست مونیز» وزیر انرژی و «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد پیشین دولت آمریکا به‌همراه سفیران کشورهای اروپایی در واشنگتن به دیدار قانونگذاران آمریکایی رفتند تا آنها را نسبت به توافق و پیامدهای هر اقدامی توجیه کنند. مهم‌تر از همه اروپا است که در کنار ایران و مقابل آمریکا ایستاده است، چرا که آنها به‌خوبی نسبت به تبعات تفکر احمقانه ترامپ مبنی بر خروج از برجام آگاه هستند.

اعتراض تند موگرینی به ترامپ
پس از سخنرانی ترامپ واکنش‌ها خود حامل پیام‌هایی بود. اروپا اظهارات ترامپ را رد کرد و عربستان تایید! اروپا خود از شاکیان تصمیم‌ها و سنگ‌اندازی‌های ترامپ در مسیر اجرای توافق هسته‌ای است و بارها نسبت به این رفتارها گلایه کرده است. دیروز هم مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه است و ضامن این است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا روی مسائل صلح‌آمیز متمرکز باشد. فدریکا موگرینی اظهار داشت: «آژانس ۸بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد و هیچ‌نشانه‌ای از تخطی دیده نشد. برجام یکی از رکن‌های اصلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.» مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفت که روندهای داخلی آمریکا بعد از سخنرانی ترامپ اکنون در دست کنگره است. برجام یک مساله داخلی آمریکا نیست و سازمان ملل آن را تایید کرده است. اتحادیه اروپا به‌طور کامل از اجرای کامل برجام توسط تمامی امضاکنندگان آن حمایت خواهد کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ترامپ می‌تواند برجام را لغو کند یا خیر و اینکه اگر تیلرسون پیشنهاد کار‌کردن روی توافقی جدید را بدهد پاسخ شما چیست، گفت: «برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه یک متمم طولانی بر قطعنامه شورای امنیت است و هیچ‌کشوری نمی‌تواند چنین توافقی را که اجرا هم شده است زیر پا بگذارد.» موگرینی تاکید کرد: «هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند برجام را لغو کند. رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد، ولی این مساله، از جمله اختیارات او نیست. باید از مقام‌های تهران پرسید که آیا مایل به مذاکره مجدد هستند یا خیر. به‌عنوان کسی که وظیفه نظارت بر برجام را دارد، باید بگویم که انتظار دارم تمامی طرف‌ها مانند دو سال گذشته به برجام پایبند باشند.»

انزوای آمریکا
معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که به مخاطره انداختن برجام آمریکا را منزوی می‌کند. جو بایدن پس از آنکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کرد، گفت: در صورتی که برجام را به خطر بیندازیم، این ایران نیست که منزوی می‌شود، بلکه این موضوع باعث انزوای آمریکا خواهد شد. بایدن تصریح کرد: اما حقیقت این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متحدان ما در اروپا و حتی خود مقامات دولت ترامپ بر پایبندی ایران به برجام تاکید دارند. بنابراین اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ خلاف منطق و مستندات موجود است و باعث ایجاد یک تهدید غیرضروری برای امنیت ملی آمریکا می‌شود. وی افزود: در نهایت لغو یکطرفه برجام از سوی ما نه‌تنها باعث انزوای ایران نمی‌شود، بلکه آمریکا را منزوی می‌کند. بایدن گفت: توافق هسته‌ای ایران درباره یک چیز است؛ از بین رفتن تهدید ناگهانی که یک ایران هسته‌ای می‌تواند علیه منطقه، اسرائیل و آمریکا ایجاد کند. برجام هرگز قرار نبود ما را از اقدامات لازم برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز و برهم‌زننده ثبات ایران منع کند. اکنون ترامپ موضع مذاکرات ما را تضعیف کرده است و باعث از دست رفتن دست برتر ما می‌شود که می‌تواند به تضعیف اتحاد ما با متحدان خود شود. این اقدام باعث صدمه دیدن اعتبار آمریکا خواهد شد.

متحدان آچمزشده
عربستان بدون اعلام موضع در قبال ع. ر. ب. ی خواندن خلیج فارس و نیز داستانسرایی ترامپ درباره بمبگذاری در عربستان، بر باطل بودن ادعای ترامپ، به‌طور ضمنی صحه گذاشته است. عربستان به‌همراه رژیم اسرائیل در روند مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام از مخالفان سرسخت توافق و حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران بوده‌اند و در این مسیر به روش‌های مختلف سیاسی و مالی مانع این امر شده‌اند. بنابراین طبیعی بود که عربستان سعودی ضمن استقبال از استراتژی جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد که برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران باعث توسعه برنامه موشکی این کشور شده است. عربستان سعودی اعلام کرد که لغو تحریم‌ها علیه ایران ضمن بهبود و توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران باعث ارتقای حمایت ایران از گروه‌های نظامی شده است. این کشور همچنین مدعی شد که ایران از درآمدهای مالی به‌دست‌آمده از لغو تحریم برای حمایت از حزب‌ا… لبنان و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است. وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی هم موضعی مثل عربستان داشت و با استقبال از سخنرانی خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان گفت: این سخنرانی بسیار مهم است و می‌تواند به جنگ منجر شود. یسرائیل کاتس در واکنش به سخنرانی ترامپ گفت: این سخنرانی بسیار حائز اهمیت بود و با توجه به تهدیداتی که پیش از این از سوی تهران وجود داشته است، می‌تواند به جنگ منجر شود. کاتس در پاسخ به سوال شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی که آیا پس از سخنرانی ترامپ خطر جنگ را احساس می‌کند، پاسخ داد: به‌طور قطع، بله. وی ادامه مدعی شد: از نظر من این سخنرانی بسیار مهم بود؛ ایران یک کره‌شمالی جدید است. ما اتفاقات را دنبال خواهیم کرد.

حمایت ۳ قدرت اروپایی از برجام
دولت‌های آلمان، انگلستان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن حمایت قاطع از برجام، آن را یک توافق بین‌المللی دانسته و از دولت آمریکا خواسته‌اند که برای حفظ یک صلح پایدار، به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند باشد. گفتنی است دولت‌های اروپایی به‌همراه مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزهای اخیر، به‌طور فعالانه‌ای از این توافق حمایت کرده و در تحت فشار قرار دادن ترامپ در قبال این موضوع، تمام توان و ظرفیت بین‌المللی و رسانه‌ای خود را به‌کار گرفته بودند.
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx