یک ماده سرطان زا در شامپو

dell ghatar.com ۰۸ آبان ۱۳۹۶ دیدگاه ۵۴۷

نتایج برخی تحقیقات در مورد شامپوهای خارجی که هم اکنون در بازار داخلی کشورمان به وفور دیده می شود نشان می دهد که مقادیر غیر مجاز از ماده "دی اکسان" در این شامپوها وجود داشته که مصرف این ماده بالاتر از حد متعارف تاثیرات بسیار مخربی از جمله سرطان پوست و سایر بیماریهای پوستی را به دنبال دارد.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران از وجود ترکیباتی در تهیه شامپوها خبر داد که ممکن است خاصیت سرطان زایی داشته باشند.

دکتر محمد گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در تهیه و تولید شامپو، صابون و سایر شوینده ها از موادی استفاده می شود که ممکن است عوارضی را در فرد ایجاد کند که خاصیت سرطان زایی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده از “سدیم لوریل اتر سولفات” درتهیه شامپوها گفت: این ماده تنها شامل شامپوهای تولید داخل نمی شود و در شامپوهای خارجی نیز از این ماده استفاده می شود.
 
نتایج برخی تحقیقات در مورد شامپوهای خارجی که هم اکنون در بازار داخلی کشورمان به وفور دیده می شود نشان می دهد که مقادیر غیر مجاز از ماده “دی اکسان” در این شامپوها وجود داشته که مصرف این ماده بالاتر از حد متعارف تاثیرات بسیار مخربی از جمله سرطان پوست و سایر بیماریهای پوستی را به دنبال دارد.

گلشنی با بیان اینکه استفاده از سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو، تولید ماده ای به نام دی اکسان می کند که خاصیت سرطان زایی دارد افزود: در گذشته از ماده ای دیگر در تهیه شامپوها و شوینده ها استفاده می شد که با پوست افراد ناسازگاری داشت و همین مسئله باعث شد از سدیم لوریل اتر سولفات استفاده شود.
 
دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران تاکید کرد: این ماده در ساخت صابون و هر پاک کننده دیگری نیز استفاده می شود.

به دلیل وجود برخی ناخالصیها یکی از دلایل مهم حساسیتهای پوستی و ریزش مو به کیفیت سدیم لوریل اترسولفات مصرفی در شامپو مربوط می‌شود. حال اگر این ماده دارای ناخالصیهایی بیش از حد استاندارد جهانی باشد موجب خارش سر و ریزش‌ مو و تحریکات پوستی می‌شود و اگر از میزان معینی بیشتر باشد، سرطان‌زا نیز به ‌شمار می‌رود. در فرآیند تولید سدیم لوریل اتر سولفات، ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا به نام دی‌اکسان‌ آزاد می‌شود که در ابتدا به صورت گاز بوده و پس از تولید، به‌صورت محلول در کنار دیگر اجزا باقی خواهد ماند.

 

منبع: تابناک

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx