بازی خطرناک با آب خوزستان

baran ghatar.com ۲۲ آذر ۱۳۹۶ دیدگاه ۳۷۰

حث انتقال آب خوزستان یک بار دیگر خبرساز شد؛ این بار اما دودش از جلسه شورای اداری استان و نامه محرمانه‌ای بلند شد و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس درصدد سوزاندن و بی‌اثر کردنش.

بحث انتقال آب خوزستان به استان‌های بالادست فلات مرکزی کشور، سال‌هاست که آرامش را از خوزستان و مردمان نجیبش گرفته است؛ مردمی که می‌گویند باوجود گذشت دهه‌ها از جنگ تحمیلی، نه‌تنها آب شرب کافی و باکیفیت در لوله‌های آب شهرهاشان جاری نشده، بلکه اراضی خوزستان هم روزبه‌روز تشنه‌تر و باغات و نخیلات این خطه هرسال خشک‌تر و بی‌جان‌تر از سال قبل می‌شود.

این گلایه‌ها چندسالی است که با پیگیری طرح افزایش حجم آب انتقالی از خوزستان توسط برخی مسئولان بویژه مسئولان وزارتخانه نیرو بیشتر هم شده و دامنه آن از کلام و بیان و پیگیری‌های مسئولان خوزستان به میان مردم استان کشیده شده و با جوش و خروش‌های گاه‌وبیگاه خوزستانی‌ها همراه شده است؛ بویژه هربار که بحث انتقال آب، در سطح خرد و کلان یا محرمانه و غیرمحرمانه مطرح می‌شود. مثل روز دوشنبه هفته جاری که برملا شدن یک نامه محرمانه، ابتدا شورای اداری استان خوزستان را به‌هم ریخت و پس از آن بسرعت به رسانه‌ها راه یافت .

ماجرای یک نامه

نامه اگرچه مهر محرمانه بر جبین داشته است، اما ظاهرا نمایندگان مردم خوزستان در مجلس چند روز پیش به آن دست یافته و از محتوای آن باخبر شده‌اند؛ محتوایی که به گفته این نمایندگان عجیب و دور از واقعیت بوده است. در این نامه که از سوی عیسی‌کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خطاب به اسحاق‌جهانگیری،‌معاون اول رئیس‌جمهور نوشته شده آمده است: خوزستان آب مازاد برای انتقال دارد و می‌توان آب این استان را به سایر نقاط انتقال داد. البته تنها محتوای نامه محل بحث و مناقشه نبوده، بلکه شخص نگارنده نامه، هم آماج تیرهای اعتراض نمایندگان قرار گرفته، از آن روی که نویسنده در چه جایگاهی و با چه مجوزی توانسته مجوز انتقال آب خوزستان را صادر کند. اگرچه از رویت نامه توسط نمایندگان مجلس چند روزی گذشته، اما خوشه خشم آنها تازه روز دوشنبه و در شورای اداری خوزستان شکفت؛ آنجا که نمایندگان مردم خوزستان، نگارنده نامه یعنی عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور را مقابل خود در جلسه حاضر دیدندو فرصتی یافتند تا دلیل نگاشتن نامه را از وی پرس و جو کنند. گرچه کار این پرس و جوی پرگلایه، بالا کشیده و به دیالوگ‌های جنجالی و تند تبدیل شد و تنها زمانی که استاندار خوزستان و جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور وارد جلسه شدند، گردوخاک آن بر زمین نشست. معاون اول رئیس‌جمهور روز دوشنبه هفته جاری به همراه هیاتی از معاونان رئیس‌جمهور و وزرای کابینه در سفری دوروزه و برای افتتاح و کلنگ‌زنی تعدادی پروژه راهی خوزستان شده بودند که شرکت در جلسه شورای اداری خوزستان هم بخشی از برنامه آنها بوده است. ظاهرا رئیس سازمان محیط‌زیست زودتر از بقیه معاونان رئیس‌جمهور به جلسه شورا می‌رسد و آن‌طور که فیلم منتشره تسنیم از این جلسه نشان می‌دهد، نمایندگان فضا را مناسب دیده و سوالات گلایه‌آمیز خود از کلانتری را آغاز می‌کنند.

اعتراض به کلانتری

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان اولین کسی است که باب پرسش و اعتراض به کلانتری را باز می‌کند، با طرح این پرسش که وی به چه حقی مجوز انتقال آب از خوزستان را طی نامه‌ای محرمانه صادر کرده است.

طبق اطلاعاتی که خبرنگار جام‌جم کسب کرده، بحث و جنجال ایجاد شده، با وساطت شریعتی، استاندار خوزستان و معاون اول رئیس‌جمهور و البته ترک جلسه توسط نمایندگان خوزستان و درخواست آنها از رئیس سازمان محیط‌زیست برای عذرخواهی از مردم این استان خاتمه می‌یابد.

ساعدی و چند نماینده دیگر چون پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول و کاظم نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز که در شورای اداری استان حضور داشته‌اند، پس از این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاری‌ها و همچنین خبرنگار جام‌جم مدعی‌شده‌اند که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با یک لابی پشت پرده و بدون مطالعه، مجوز انتقال آب خوزستان را صادر کرده است.

آنها دلیل ترک جلسه شورا توسط نمایندگان را هم احترام به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت خوزستان عنوان کرده‌اند که زیر بار گرد و غبار نفس می‌کشند و هربار ظلمی در حق آنها روا می‌شود. نمایندگان خوزستان، نامه‌نگاری توسط سازمان محیط‌زیست به منظور صدور مجوز انتقال آب را امری بی‌سابقه و نتیجه لابی‌های پشت پرده دانسته‌اند.

ساعدی در این خصوص می‌گوید: درحالی که مردم هندیجان از بی‌آبی گریه می‌کنند و معیشت مردم خوزستان از بین رفته، مسئولان کشوری در پشت پرده به دنبال انتقال اندک آب باقی‌مانده در استان هستند که وجودش برای ادامه حیات خوزستان ضروری است.

مکاتبه خطرناک برای خوزستان؟

عباس پاپی، نماینده مردم دزفول در مجلس هم با بیان این‌که امروز بحث ریزگردها و ایجاد کانون‌های گرد وغبار برای خوزستان به یکی از معضلات تاریخی تبدیل شده، گلایه می‌کند که تاکنون خیالمان راحت بود که سازمان محیط‌زیست حداقل مباحث کارشناسی خود را رعایت می‌کند و اجازه فعالیت درحوزه انتقال آب را نخواهد داد، اما چند روز قبل نامه محرمانه‌ای از رئیس سازمان محیط‌زیست، خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان مشاهده کردیم، که در آن ذکر شده برای آب بین حوزه‌ای می‌شود اقدام کرد.

به عقیده وی، این خطرناک‌ترین مکاتبه‌ای است که در طول سال‌های گذشته در زمینه انتقال آب انجام شده، زیرا سازمان حفاظت محیط‌زیست که متولی نظارت بر جلوگیری از دستکاری در محیط‌زیست و طبیعت خوزستان است، خودش متولی این امر شده و آسیب‌زننده به طبیعت و محیط‌زیست خوزستان می‌شود. جواد کاظم نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز نیز می‌گوید که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، ریزگردها، تالاب‌های خشکیده شادگان و هورالعظیم، آلایندگی نفتی و آلودگی‌های شرکت توسعه نیشکر را نمی‌بیند و برای خودش تعیین تکلیف و با این کار در حق مردم خوزستان ظلم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان هم خشمش از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به حدی است که بحث انتقال آب از خوزستان را خط قرمز استان اعلام کرده و از رئیس‌جمهور می‌خواهد با عزل کلانتری زخمی که بر دل پردرد خوزستانی‌ها زده را مرحم بگذارد.

سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش و غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس نیز از دیگر نمایندگانی هستند که در گفت‌وگو با جام‌جم اعتراض شدید خود را به این نامه اعلام کرده اند.

بی‌خبری مقامات خوزستان؟

در همین ارتباط خبرنگار جام‌جم کسب اطلاع کرده که مسئولان ارشد استان خوزستان هم به صورت غافلگیرانه و با دریافت رونوشت نامه از طرح مجدد انتقال آب این استان باخبر شده‌اند.

لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان نیز گفت‌وگویش با جام‌جم را تنها محدود به شنیدن سوال ما کرد و از پاسخ دادن طفره رفت. پرسش ما این بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس چه سند و مدرک و آماری در نامه خود خطاب به جهانگیری سخن از آب مازادر در خوزستان آورده و چه کسی در استان این آمار را به وی داده است.

فاطمه مرادزاده

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx