عمق زمین لرزه شب گذشته زیاد بود

baran ghatar.com ۰۱ دی ۱۳۹۶ دیدگاه ۷۴۷

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: عمق زلزله ای که دیشب در تهران و البرز رخ داد زیاد بود؛ زمین لرزه با عمق زیادتر خطر کمتری دارد.

دکتر محمد مختاری گفت: زمانی که زلزله ای رخ می دهد دستگاه های لرزه نگاری اطلاعاتی از محل وقوع، گسل و عمق زمین لرزه به دست می آورند.

وی با بیان اینکه معمولا چون دستگاه های لرزه نگاری در نزدیکی محل وقوع کمتر قرار دارند و تعداد آنها کمتر است، اطلاعات اولیه می تواند با خطاهایی همراه باشد، خاطر نشان کرد: زمین لرزه شب گذشته در انتهای شرقی گسل اشتهارد و با عمق ۷ کیلومتر گزارش شده است ولی این اطلاعات اکنون در حال تکمیل هستند.

وی افزود: معمولا بعد از زمین لرزه دستگاه لرزه نگاری تحت عنوان شبکه لرزه نگاری متراکم در محل وقوع زلزله نصب می شود تا علاوه بر تجزیه، تحلیل و ثبت زلزله، عمق و محل دقیق تر و خصوصیات گسل مسبب زلزله را مشخص کنند.
 
عمق زمین لرزه شب گذشته زیاد بود

وی با بیان اینکه جزییات اصلی بعد از زمین لرزه مشخص می شود، ادامه داد: عمق زلزله شب گذشته حدود ۱۵ کیلومتر به ثبت رسیده؛ هر چه عمق زلزله بیشتر باشد کمتر خرابی و ضرر و زیان به زمین وارد می شود.

به گفته مختاری، هر چه عمق زیادتر باشد امواج با عبور از لایه های مختلف در طول مسیر به علت میرایی بیشتر مقداری از انرژی خود را از دست داده و ممکن است این امر باعث کاهش خسارات شود. چون امواج مسیر بیشتری زیر زمین حرکت می کنند.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص عدم تشخیص زلزله ۵.۲ به عنوان زمین لرزه اصلی یا پس لرزه گفت: هنوز مشخص نیست این زلزله اصلی یا پس لرزه بوده ولی اکنون که بیشتر از ۱۲ ساعت از زلزله می گذرد و می توان با یقین بیشتری گفت که زمین لرزه شب گذشته پس لرزه نبوده است.
 
پس لرزه ۵.۲ ریشتری در این منطقه معقول نیست

به گفته مختاری، پس لرزه در این منطقه به بزرگی ۵.۲ ریشتر غیر معقول است؛ این موضوع بر اساس تقسیم بندی های بزرگ زمین لرزه انجام می گیرد.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تصریح کرد: به عنوان مثال زمین لرزه های البرز بزرگ هستند و تعدادشان کم است؛ در قسمت زاگرس تعداد زمین لرزه زیاد بوده ولی کوچکتر است؛ بنابراین انتظار زمین لرزه بیشتر از ۵.۲ را نمی توان داشت.

وی تاکید کرد: باز هم باید این موضوع را بدانیم که زمین لرزه به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص اینکه گسل اشتهارد گسل های دیگر را فعال می کند، تاکید داشت: گسل اصلی مربوط به زلزله ۵.۲ ریشتری دیشب گسل انتهای اشتهارد بوده است؛ اینکه گسل اشتهارد دو گسل دیگر را فعال می کند جزء حدسیات است. در موقعیتی نیستیم که بگوییم گسل اشتهارد گسل های دیگر را فعال کرده؛ اگر فعال کند باید اثری از آن را که در قالب زلزله است ببینیم.

مختاری با تاکید بر اینکه زمین لرزه ها می توانند گسل های نزدیک خودشان را حرکت بدهند، گفت: ولی این موضوع شرط لازم نیست و شاید اتفاق نیافتد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx