غذاهای سنتی ترکیه و گرجستان

lokomotive ghatar.com ۰۲ شهریور ۱۳۹۷ دیدگاه ۳۸۱

در ادامه می تونید با غذاهای لذیذ و سنتی دو کشور ترکیه و گرجستان آشنا شوید.


غذاهای ترکیه
یکی از تفریحاتی که هنگام سفر به شهرها و کشورهای مختلف می‌توان از آن لذت بسیار برد، امتحان کردن غذاهای محلی آن سرزمین است. به‌خصوص اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید، چون علاوه بر تنوع زیاد خوراکی‌ها، با ذائقه‌ی ایرانی‌ها هم سازگاری دارد و سفر خاطره‌انگیزتری برایتان رقم خواهد زد، پس با ما همراه باشید تا با غذاهای محلی ترکیه بیشتر آشنا شوید.پیش از خرید تور استانبول جزئیات بیشتر را در سایت سفر باتو ببینید.
 
دونر
دونر یکی از غذاهای محلی ترکیه و البته از غذاهای ملی آلمان هم هست که به شکل‌های مختلف سرو می‌شود. گوشت این ساندویچ خوشمزه به‌آرامی پخته و معمولا در تهیه‌ی آن از گوشت بره، گوساله و مرغ استفاده می‌شود.
شما می‌توانید این غذا را به‌صورت دوروم (کباب پیچیده‌شده در نان لواش) یا اسکندر کباب (دونر به همراه نان پیده و ماست و سس گوجه و کره) میل کنید. این غذا بسیار خوشمزه‌تر از ساندویچ‌های مک دونالد است!
 
ایچلی کوفته (کوفته‌ی مغزدار)
این غذای خوشمزه و ترد از بلغور درست می‌شود و مواد میانی آن را گوشت چرخ‌کرده، پیاز، جعفری و بلوط تشکیل می‌دهند.
 
لاهماجون
لاهماجون که برخی آن را به‌اشتباه پیتزای ترکی می‌نامند، شباهت چندانی با پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. برای تهیه‌ی لاهماجون، گوشت چرخ‌کرده و طعم‌دارشده را روی لایه‌ی نازکی از خمیر پخش می‌کنند و قبل پیچیدن خمیر، مقداری آب‌لیموی تازه و جعفری خردشده به آن اضافه می‌کنند. این غذا را می‌توانید با قیمت کم در اکثر رستوران‌های شهر پیدا کنید. در حین گشت‌وگذار در شهر، لاهماجون گزینه‌ی خوبی برای ناهار یا میان‌وعده است.
 
مزه
مزه‌ها (پیش‌غذاها) تنوع زیادی دارند. از بین مزه‌های موجود می‌توان به فاوا (لوبیای پخته و له‌شده)، کوپوگلو (بادمجان سرخ‌شده به همراه ماست و سس گوجه فرنگی)، موهامارا (سسی شامل فلفل قرمز، گردو، آب‌لیمو وعصاره‌ی انار) و انواع سالادها اشاره کرد.
 
کباب
کباب ازجمله غذاهایی است که در ترکیه می‌توانید لذت خوردن انواع مختلف آن را تجربه کنید. انواع کباب‌های ترک عبارت‌اند از:
آدانا و اورفا: گوشت بره‌ی طعم‌دارشده که به دو صورت تند و معمولی و روی سیخ مخصوص گریل می‌شود.
بیتی بیف: گوشت بره‌ی کباب‌شده که داخل نان لواش پیچیده شده و با ترکیب ماست و سس گوجه‌فرنگی سرو می‌شود.
شیش کباب: تکه‌های گوشت مرغ یا بره که بعد از طعم‌دار شدن روی سیخ کباب می‌شوند.
اسکندر کباب: یکی از کباب‌های معروف ترکیه است که می‌توانید آن را در اکثر خانه‌های کباب سفارش دهید. برای تهیه‌ی این کباب، فیله‌ی گوشت بره در سس گوجه‌فرنگی پخته و به‌همراه برنج یا نان پیتا و ماست سرو می‌شود.
 
بیشتر بخوانید: راهنمای سفر با تور ترکیه
 
سوپ عدس
سوپ عدس به روشی ساده اما خوشمزه تهیه می شود. این پیش غذا از عدس و ادیه جات معطر و تند ساخته می شود و تا حدی، شبیه به سوپ های ایرانی است. این غذا به همراه نان و لیمو ترش سرو می شود و علاوه بر رستوران ها، در کافه ها نیز موجود است.
 
مانتی
مانتی مکعب‌های بسیار کوچک خمیری هستند که با گوشت چرخ‌کرده پر می‌شوند و بعد از جوشاندن در آب، همراه ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، سیر و نعناع، سرو می‌شود. مانتی از جمله غذاهای محلی ترکیه است که ظاهر و طعم منحصربه‌فردی دارد.
 
بالیک اکمک
این ساندویچ یکی از بهترین ساندویچ‌های استانبول است که با ماهی گریل‌شده، پیاز و سالاد تهیه می‌شود.
 
صدف سیاه
صدف سیاه، غذایی ویژه، لوکس و گران قیمت در ترکیه است، از نوعی صدف ویژه که به میزان زیادی در ترکیه صید می شود، تهیه می شود. گوشت موجود در این نوع صدف به همراه ادویه های معطر پخته می شود و غذای بسیار لذیذی را ایجاد می کند. در حقیقت بسیاری از اروپایی ها، عاشق این نوع غذا هستند.
 
کارنی یاریک-غذاهای محلی ترکیه
کارنی یاریک یکی از غذاهای بسیار رایج در رستوران‌های بازاری استانبول است. برای تهیه‌ی این غذا بعد از سرخ‌کردن بادمجان، داخل آن را با گوشت مزه‌دار شده و جعفری پر می‌کنند (تقریبا مثل دلمه‌بادمجان ایرانی) و سس گوجه را روی سطح مواد پخش می‌کنند. این غذا همراه برنج و گوجه‌فرنگی هم بسیار خوشمزه خواهد بود.
 
کادین بودوکوفته
این غذا نوعی کوفته است که برای تهیه‌ی آن گلوله‌های کوچک گوشت را داخل تخم‌مرغ و آرد غلتانده و سپس سرخ می‌کنند.
 
غذاهای گرجستان
کشور گرجستان الماس های درخشنده زیادی دارد که توریست ها را به بازدید از آنها کنجکاو میکند مثل: ساحل ها، کوهستان ها، شهرهای تاریخی و… ولی با این حال شاید یکی از بهترین علت های معروف شدن کشور گرجستان غذاهای مجلل و خوشمزه اش باشد. غذاهای گرجستان را میتوانید در اغلب کشورهای جهان پیدا کنید! در مورد تور گرجستان در سایت بیشتر بخوانید.
 
ماتسونی
ماتسونی یا همان ماست گرجستان یک محصول لبنی معروف گرجستان است که ترش مزه بوده و نازک تر از ماست یونانی تهیه می شود. و صبحانه ی مورد علاقه ی گرجی هاست اما به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاها هم استفاده می شود
 
ماهی قزل آلا با سس انار
اگر چه کشور گرجستان دارای مناطق ساحلی،دریاچه ورودخانه های بسیاری است ولی غذاهای دریایی در منوی غذایی گرجستانی ها رایج نیست با این حال یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان ماهی قزا آلا با سس انار است. طبخ این غذا به این صورت است که ماهی قزل آلا را به خوبی سرخ کرده و پس از ترد شدن ماهی برای مزه دار کردنش رب انار ملس به ماهی اضافه می کنند.
 
خورش قارچ
در منوی غذاهای گرجستان می‌توانید فهرست بلند بالایی از خورش‌های گوشتی آرام‌پز مانند «خارچو» (Kharcho) یا «چاکاپولی» (Chaqapuli) ببینید. در کنار خورش‌های گوشتی، انواع گیاهی این غذاها هم به وجود آمده‌اند که به خصوص در ایام روزه‌ی مسیحیان به نام «لنت» (lent) بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. خورش قارچ را معمولاً با گونه‌ی «خس سوکو» (Khis Soko) که بر تنه‌ی درختان رشد می‌کند، می‌پزند. این خورش که در کاسه‌ی سفالی سرو می‌شود. رایحه‌ی جنگلی تند و بافتی سفت دارد و با پخت آرام نمی‌توان آن را آماده کرد.
 
خارچو
خارچو یک غذای سنتی گرجستان است که هم به صورت تنها و هم با برنج می تواند سرو شود. که دو نوع گوشتی و گیاهی دارد که گوشتی آن از مرغ یا گوشت گاو تهیه می شود و نوع گیاهی آن مشتق شده از بادمجان، کدو، گردو و انار و ذرت پوست کنده است که با اب جوش یا شیر طبخ می شود.
 
چاکاپولی
چاکاپولی یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که بین مردم طرفداران زیادی دارد. چاکاپولی با گوشت گوساله طبخ می شود و مزه دار شده با شراب سفید،گوجه سبز،پیاز، پیازچه، زیتون و سبزی ترخون، شوید و گشنیز است.
 
پخالی
«پخالی» (Pkhali) یک پیش‌غذای سبزیجات سرد و تاپاس محبوب در گرجستان است. مخلوطی از گردوی آسیاب شده با ادویه‌ی فراوان، گیاهان معطر تازه و سرکه به سبزیجات اضافه می‌کنند و سپس سرخ یا جوشانده می‌شود. اغلب دانه‌های انار روی پخالی ریخته می‌شود تا کمی طعم ترش، میوه‌ای و اسیدی ملایم به آن ببخشد. جزئیات بیشتر در مورد سایر تور لحظه آخری در سایت موجود است.
 
ترشی جونجولی
گرجی‌ها علاقه‌ی وافری به ترشی انداختن صیفی‌جات مختلف مانند خیار، کدو سبز، گوجه فرنگی کال یا رسیده و حتی تره فرنگی و حبه‌های سیر دارند. ناشناخته‌ترین ترشی مخصوص گرجستان را می‌توان ترشی گل‌های «جونجولی» (Jonjoli) نام برد. ساقه‌های بلند این گیاه که به صورت بوته‌ای با ابعاد متوسط رشد می‌کند، گل می‌دهند و معمولاً در ماه می، قبل از اینکه گل‌ها شکوفا شوند آن‌ها را برداشت و ترشی درست می‌کنند.
 
رپورتاژ آگهی
 

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  عروسک‌باران زمین فوتبال به یاد کودکان ترکیه + فیلم و عکس

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx