تیپ متفاوت سحر دولتشاهی و صابر ابر/عکس

didi ghatar.com ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ دیدگاه ۱۸۳۶

سحر دولتشاهی، صابر ابر و حبیب رضایی در رونمایى از کتاب «تا هفت خانه آن ورتر»

سحر دولتشاهی

«تا هفت خانه آنورتر» که بر اساس طرح مشترک صابر ابر و آرش صادقی اجرا شده، به روایت زندگی مادربزرگ‌هایی‌ از گوشه و کنار ایران و با تأکید بر آشپزی ایرانی می‌پردازد.
 
صابر ابر بازیگر وکارگردان سینما و تئاتر در این‌باره گفت: برای این پروژه ۱۰۰ مادربزرگ از اقوام مختلف ایرانی و شهرهای گوناگون، برای آشپزی و معرفی یک غذای بومی انتخاب شدند. اما آشپزی تنها هدف این پروژه نبوده؛ بلکه بهانه‌ای برای پرداختن به فرهنگ، آداب و رسوم اصیل خانواده‌های ایرانی و پاسداشت مقام مادربزرگ بوده است. از میان ۱۰۰ مادربزرگی که تصاویرشان ثبت و ضبط شد، روایت ۲۰ نفر در فیلم‌هایی مستقل و به صورت سریالی به نمایش در خواهد آمد. در این فیلم‌ها، گفت‌وگوهایی با مادربزرگ‌ها هنگام طبخ غذا صورت گرفته و در کنار آشپزی، درباره خانه و کاشانه، علایق، سلایق، خاطرات و عواطفشان نیز صحبت‌هایی به میان آمده است. در نهایت نیز هر یک از مادربزرگ‌ها، شیئی از آشپزخانه‌شان را به رسم یادگار به برنامه اهدا کردند که قرار است در یک نمایشگاه هنری به نمایش گذاشته شوند.
 
وی همچنین درباره تجربه خود از این پروژه گفت: ما به این بهانه به گوشه و کنار ایران سفر کردیم. به خانه مادربزرگ‌ها رفتیم؛ خانه‌هایی متفاوت در مکان‌هایی متفاوت و با سلیقه‌های متفاوت، اما همگون و با یک ریتم آشنا. همه پذیرای ما شدند و زندگی امروز خود را در نهایت مهر با ما تقسیم کردند. انسان‌های نازنینی که شاید هرگز زمانی برای صحبت کردن با جامعه خود پیدا نکردند؛ زمانی برای سفر کردن به آن‌ها داده نشد و شاید حتی هیچ‌وقت پا از محل تولدشان بیرون نگذاشتند. به عقیده من، پروژه «تا هفت خانه آنورتر» با بهانه آشپزی، نگاهی ساده و بی‌پرده به هنری بزرگ دارد که کار هرکسی نیست؛ هنری که به‌سرعت در حال فراموشی است. نام این هنر زندگی است و بس!

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  طرز تهیه رول دارچینی با روکش مخصوص به همراه فوت و فن ها

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx