بازتاب اعلام خبرخودکشی فعال محیط زیست در اوین

baran ghatar.com ۰۱ آبان ۱۳۹۷ دیدگاه ۹۲۲

باز هم اعلام خبر یک خودکشی تازه در زندان، این بار توسط یک استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که روز ۴ بهمن‌ماه به همراه ۷ نفر از کارشناسان و محققان حوزه حیات وحش در سکوت خبری بازداشت شده بود.

این چهارمین خبر مربوط به خودکشی افراد بازداشت شده با اتهامات امنیتی در زندان طی یک ماه گذشته است، اما فردی که حالا مرگش در زندان اوین مورد تأیید دادستان تهران هم قرار گرفته، کسی نیست جز کاووس سیدامامی، جامعه شناس و استاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). خبر فوت امامی را عصر روز ۲۱ بهمن‌ماه نخستین بار فرزند او اعلام کرد. رامین سید امامی در حساب توئیتری‌اش نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سیدامامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در۴ بهمن ماه دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را روز جمعه احضار و خبر مرگ همسرش را می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده…. هنوز باور نمی‌کنم، مهران سید امامی، فرزند کاووس سیدامامی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره جزئیات مرگ پدرش گفت: به ما گفته‌اند پدرم با پیراهن‌اش در سلول خودش را حلق آویز کرده و از این رخداد حتی فیلم هم دارند. اما این برای ما و همه کسانی که این مرد بزرگ را می‌شناختند پذیرفتنی نیست. او افزود: جسد پدرم روز گذشته در پزشک قانونی کالبدگشایی شده و قرار است دوشنبه جنازه را جهت خاکسپاری به ما تحویل و علت دقیق مرگ را اعلام کنند که متعاقباً زمان و مکان خاکسپاری جهت حضور دوستان و همراهان، اعلام می‌شود.

همزمان در همین روز، دادستان تهران بدون اشاره به این اتفاق و نام بردن از کسی، اعلام کرد شماری از فعالان محیط زیست به اتهام «جاسوسی» و «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه‌های استراتژیک» بازداشت شده‌اند.
اما در فاصله کوتاهی از انتشار خبر فوت دکتر امامی، بسیاری از دانشجویان دانشگاه امام صادق و اساتید دانشگاهی در فضای مجازی نسبت به مرگ او واکنش نشان دادند. هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران اعلام کرد: «اخبار منتشرشده درباره او در باور نمی‌گنجد و انتظار می‌رود مسئولان امر در این باره پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند.» انجمن علوم سیاسی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سیدامامی، نه فقط دانشمندی کم نظیر و پژوهشگری کوشا در علم سیاست، که انسانی شریف و اخلاق‌گرا بود و رشد متوازن در ابعاد مختلف، از وی شخصیتی منحصر بفرد و کم نظیر ساخته بود.
در همین حال، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس در حساب توئیتری خود گفت: از صبح شنبه که در جریان خبر قرار گرفتم، علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی  پاسخ نمی‌دهند، بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی به دست نیاوردیم! او همچنین از دادستان تهران خواست درباره علت مرگ یکی از متهمان توضیح داده شود. جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که آیا فرد بازداشتی که فعال محیط زیست بوده  و در زندان خودکشی کرده آیا ارتباطی با پرونده دستگیری جاسوسان دارد یا خیر؟ گفت: «این فرد یکی از همان متهمان بوده است و با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران نیز روز گذشته درباره بازداشت فعالان محیط زیست به ایلنا گفت: جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها هم ممکن است، در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزئیات قابل بیان نیست. در همین حال محمود صادقی نماینده مردم تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه افراد بازداشت شده از نخبگان محیط‌زیست ایران هستند و روی پروژه حفظ یوزپلنگ ایرانی کار می‌کردند، گفت: اگر این افراد سنگین‌ترین اتهام را هم داشته باشند، اما باز هم مسئولیت حفظ جان متهمان برعهده دستگاه قضایی است.
صادقی همچنین افزود: از صبح روز شنبه در جریان موضوع قرار گرفتم و به‌طور دائم پیگیر بودم، با معاون پارلمانی وزیراطلاعات درباره بازداشت شدگان محیط زیستی صحبت کردم. به گفته او بازداشت‌ها به وزارت اطلاعات مربوط نمی‌شود و احتمال می‌داد دستگیری این افراد از طریق مراجع اطلاعاتی دیگر باشد.
 
صادقی با اشاره به برخی جوسازی‌های رسانه‌ای درباره مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان گفت: از گذشته درباره این ان‌جی‌او و این افراد در برخی از رسانه‌ها مانند تسنیم و کیهان بعضی شبه‌‌افکنی‌هایی مطرح شده بود بویژه درباره آقای طاهباز که اسپانسر این مجموعه بود. اما موضوع مهم این است که گروهی که برای حفظ یک گونه ایرانی تلاش می‌کند و اقدامات آشکاری هم دارد و گزارشات فعالیت‌های آنها منتشر می‌شود چگونه امکان‌پذیر است که روی اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه محیط‌زیست کار کرده و با بیگانگان ارتباط داشته باشند.
 
بازداشت فعالان محیط زیست و مرگ کاووس سید امامی که جامعه محیط زیستی و دانشگاهی کشور را در شوک فرو برده همچنین با واکنش حسام‌الدین‌آشنا، مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز مواجه شد.  او با بیان اینکه «نه جامعه‌شناسان دین خودکشی می‌کنند نه حامیان حیات وحش» در حساب توئیتری خود نوشت: «قاضی‌ها و دادستان‌ها و ضابط‌ها و بازپرس‌ها و بازجوها  نه معصومند، نه بی‌خطا و نه خالی از حب و بغض. همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروری است. مصیبت یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود؛ او را تکثیر نکنیم.»
 
واکنش ابتکار به بازداشت محیط زیستی‌ها
ابتکار روز گذشته به ایلنا گفت: ترجیح می‌دهم در حال حاضر اظهارنظری در این‌باره نداشته باشم اما بشدت نگران هستم! اما علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی نیز روز گذشته به ایلنا گفته: «در پشت فعالیت‌های مأموران تخصصی برخی از ان جی او ها در حوزه‌هایی مانند بهزیستی، زنان، محیط زیست و آب؛ هاله‌ای از ابهام در ارتباطات وجود دارد که در حال بررسی است.»
 
منبع:ایران آنلاین

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  عکس/بلایی که کشت برنج‌ بر سَر تخت جمشید آورد!

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx