دیدنی های شهر وان ترکیه

dell ghatar.com ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ دیدگاه ۳۶۲

در شرقی ترین قسمت ترکیه دریاچه بسیار بزرگی وجود دارد به نام دریاچه وان. شهری هم در کنار این دریاچه شهری زیبا و تاریخی وجود دارد که نام آن شهر هم وان می باشد.

در شهر وان دیدنی های زیادی وجود دارد از جمله گونه ای از گربه ها که چشمان آبی دارند در کنار دریاچه وان زندگی می کنند و جالبتر اینکه در آب دریاچه وان شنا هم می کنند. شهر وان تاریخ بسیار طولانی دارد آثار تاریخی که در این منطقه است گاهی قدمتشان به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد تمدن ها و پادشاهی های مختلف همچون اورارتوییان، ارمنیان، ایرانیان، بیزانس، سلجوقی و عثمانی تاریخ وان را تشکیل می دهد. از هر کدام از این دوره ها بناهای برجسته ای مانند قلعه وان (اورارتوییان ) و کلیسای صلیب مقدس ( ارمنیان ) باقی مانده است. طبیعت هم با دریاچه آب شیرین آب ترکیه را فراهم می کند. لطف خود را نثار وان کرده است. در این مقاله به بعضی از این آثار اشاره می کنیم.

موزه وان

در این موزه آثار هنری دوره های مهمی از تاریخ کشور ترکیه در دوره های ماقبل تاریخ، اوراتیان تا زمان عثمانی به نمایش درآمده است. یکی از قسمت های جالب موزه وان قسمت کشتار جمعی است که از آن می توانید چیزهایی درباره قتل عام های خونینی که در منطقه رخ داده است یاد بگیرید. موزه وان به بخش های مختلفی تقسیم می شود. در صحن داخلی موزه لوحه هایی با خط میخی و هاکاری استلا به نمایش درآمده اند. در حیاط موزه سنگ قبرهای از دوره اوراتیان با کتیبه های مربوطه به نمایش درآمده اند. در طبقه پایین در سفالینه ها جواهرات طلایی و برنز دوره اورارتوییان و آثار هنری و در طبقه های بالاتر سفالینه های بیشتر، سکه های قدیمی و نسخه های خطی به نمایش درآمده اند.

  عکسی جنجالی از احمدی نژاد و نماینده مجلس در سفر به ترکیه

دژ وان

بر روی تپه های مشرف به خرابه های شهر سه هزار ساله اورارتو قلعه ای بسیار بزرگ و سنگی به نام دژ وان وجود دارد. این دژ بین قرون نهم تا هفتم پیش از میلاد و با استفاده از سنگ بازالت برای پی و آجرهای گلی برای بنای اصلی ساخته شده است و بزرگترین قلعه سنگی منطقه است. در اطراف این دژ برج ساردور وجود دارد که کتیبه هایی به سه زبان پارسی باستان بابلی و ایلامی توسط خشایارشا در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده اند. در طول این چند هزار سال این کتیبه ها از نابودی در امان مانده اند و تمام حروف و اجزایشان کاملا سالم است که همین موضوع آن را یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی ترکیه تبدیل کرده است.

جزیره آختامار

به گزارش سفر باتو ، افسانه ها می گویند نام این جزیره از عشق متولد شده است. بر طبق همین افسانه ها مردی وجود داشته که عاشق دختری از این جزیره شده او هر شب از دریاچه وان عبور می کرده تا با دختر ملاقات کند. اما یکی از این شب ها هوا طوفانی می شود. و پیش از غرق شدن نام دختر یعنی تامار را فریاد می کند که اسم جزیره از آن گرفته می شود. جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش به سال ۹۱۵ باز می گردد. معماری این کلیسا واقعا به خصوص است اما زیبایی اصلی این بنا به خاطر آثار هنری روی دیوارهای خارجی اش است که صحنه هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است. منظره ای که از این جزیره می توان دید آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

  زیبارویان در خدمت پلیس راهنمایی و رانندگی ترکیه +عکس

کلیسای آختامار

این کلیسای زیبا در تور وان به شکلی شکوهمند بر بالای کوهی در جزیره آختامار در دریاچه وان قرار دارد زمان ساخت کلیسا بین سال های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین زده می شود. این کلیسا نه تنها اهمیت تاریخی دارد بلکه از نظر فرهنگی و هنری هم مهم است. نقاشی های کلیسا هم تا حد زیادی سالم مانده اند.

کاووس تپه

امپراطوری باستانی اورارتو به خاطر داشتن قلعه های تسخیر ناپذیر شرت زیادی دارد. یکی از آن قلعه ها، قلعه کاووس تپه است. این قلعه محل حکومت سردوری دوم بوده است. کاوس تپه مانند سایر دژها اورارتویی با سنگ تراشیده، درست شده است. مجموعه قلعه با ساختمان های متعدد به دژ بالایی و دژ پایینی تقسیم شده است. دژ بالایی دارای معبدی است که برای خدای هالدی بنا شده است. از سوی دیگر دژ پایینی محل کارگاه ها و انبارهای گندم و شراب قلعه در دوران باستان بوده است. معبدی دیگر هم در کاووس تپه وجود دارد که برای خدای اپرموشینی بنا گردیده است.

آبشار مرادیه

این آبشار زیبا در فاصله هشتاد کیلومتری از مرکز شهر وان و درست در نزدیکی جاده قرار دارد. در مقابل آبشار پلی معلق برای گردشگران احداث شده تا بتوانند بهتر آنرا مشاهده نمایند نام این آبشار از اسم پادشاه سلطان مراد گرفته شده است. در کنار آبشار یک چایخانه و محل فروش سوغاتی نیز قرار دارد. آبشار مرادیه یکی از جاهای دیدنی شهر وان می باشد.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx