فعال نوجوان سوئدی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

lokomotive ghatar.com ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ دیدگاه ۳۱۲

«گرتا تانبرگ» فعال نوجوان زیست‌محیطی سوئد برای دومین سال نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.

« ینس هولم » و « هاکان اسونلینگ » دو نماینده پارلمان سوئد اعلام کردند که این نوجوان را با توجه به فعالیت‌هایش در زمینه محیط‌زیست، نامزد دریافت این جایزه کردند.

نامزد جایزه صلح نوبل

آنها گفتند که این دختر ۱۷ ساله، سخت تلاش کرده تا سیاستمداران را وادارد چشمانشان را به روی بحران آب‌وهوایی باز کنند.
دو نماینده پارلمان سوئد یادآور شدند که اقدام برای کاهش انتشار گازها در دنیای ما و پیروی از توافق زیست محیطی پاریس، اقدام در جهت برقراری صلح است.

تانبرگ که اقداماتش به اعتراض‌های زیست محیطی جوانان در سراسر جهان کمک کرد، سال گذشته برای نخستین‌بار از طرف گروهی از اعضای پارلمان نروژ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
از نظر بسیاری از کارشناسان، این نوجوان گزینه دلخواه برای دریافت جایزه سال گذشته بود، اما این جایزه در نهایت به « آبی احمد » نخست‌وزیر اتیوپی رسید.

در آن زمان، برخی منتقدان درمورد شانس تانبرگ برای برد این جایزه به دلیل سن کم و صلاحیت اش ابراز تردید کردند.
اگر تانبرگ موفق به دریافت این جایزه در سال جاری شود، ‌نخستین‌ فرد از سال ۲۰۰۷ است که به دلیل فعالیت در زمینه تغییرات اقلیمی به این جایزه دست می‌یابد.
در سال ۲۰۰۷، جایزه صلح نوبل به « ال گور » فعال محیط زیست و معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا اهدا شد.

تانبرگ همچنین در صورتی که امسال جایزه را ببرد، به عنوان جوان‌ترین فرد دریافت‌کننده جایزه صلح نوبل در کنار « ملاله یوسف زی » فعال پاکستانی قرار می‌گیرد. ملاله در سن ۱۷ سالگی مفتخر به دریافت این جایزه شد.

تانبرگ در ۱۵ سالگی در کانون توجهات قرار گرفت، زمانی که هر جمعه از مدرسه غایب می‌شد تا در مقابل پارلمان سوئد تحصن کند. اعتراض‌هایش، الهام‌بخش اعتراض میلیون‌ها جوانی بود که در مخالفت با تغییرات اقلیمی تظاهرات می‌کردند.
او که در سال ۲۰۱۹ شخصیت سال مجله تایم شد، گفت که تبدیل شدن به یک فعال، به وی کمک کرده از افسردگی که پیش از این به آن مبتلا بوده است، ‌رهایی یابد.

مجله تایم در توضیح چرایی انتخاب تانبرگ اعلام کرد: در دهه‌ها، محققان و فعالان کوشیده‌اند رهبران جهان را متوجه این مساله کنند که تهدید آب‌وهوایی، مساله‌ای جدی است، اما امسال یک نوجوان، به نوعی توجه جهان را به خود جلب کرد.
به نوشته این رسانه، او یک دختر نوجوان معمولی است که به دلیل شجاعت به خرج دادن برای بیان حقیقت به قدرت‌های جهان، به نماد یک نسل تبدیل شده است.

این نوجوان برای شرکت در کنفرانس‌های اقلیمی نیویورک و مادرید، چهار ماه را روی آب گذراند و سفرهای دریایی انجام داد.

منبع: خبرفوری

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx