معرفی یک لپ‌تاپ حرفه‌ای برای مدیران (+تصاویر)

lokomotive ghatar.com ۰۷ آذر ۱۳۹۱ دیدگاه ۲۹۲

لنوو از سال گذشته شعار تبلیغاتی خود را تغییر داد و اعلام کرد تمرکز خود را روی مدل‌های اختصاصی برای کاربران حرفه‌ای قرار خواهد داد. این تصمیم اگرچه کمی جسورانه به نظر می‌رسد با این حال این شرکت نشان داده است تمایل بیشتری به لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای دارد و محصولات قدرتمند رده تینک‌پد نیز این هدف را تایید می‌کنند.

Lenovo ThinkPad X230

 

X230_hero_02.jpg

لپ‌تاپ‌های سری تینک‌پد شامل مدل‌های حرفه‌ای لنوو می‌شوند که همچنان از همان استانداردهای تعریف شده توسط IBM استفاده می‌کنند. شرکت لنوو بعد از سال 2010 این مدل‌ها را با نام خود تولید می‌کند ولی تا پیش از آن به نام IBM Lenovo شناخته می‌شد. در رده تینک‌پد انواع فناوری‌های اختصاصی و پیشرفته در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است که از میان آنها می‌توان به هشت استاندارد مطرح در زمینه تولید محصولات نظامی و صنعتی اشاره کرد. دلیل افزایش قیمت این رده نسبت به مدل‌های خوش قیمت Ideapad نیز استفاده از همین فناوری‌ها است. لنوو از سال گذشته شعار تبلیغاتی خود را تغییر داد و اعلام کرد تمرکز خود را روی مدل‌های اختصاصی برای کاربران حرفه‌ای قرار خواهد داد. این تصمیم اگرچه کمی جسورانه به نظر می‌رسد با این حال این شرکت نشان داده است تمایل بیشتری به لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای دارد و محصولات قدرتمند رده تینک‌پد نیز این هدف را تایید می‌کنند.

لپ‌تاپ‌های تینک‌پد دارای چندین زیر مجموعه مانند T و W هستند و یکی از پرطرفدارترین آنها نیز سری X است که محصولات فوق‌سبک با توانایی حمل بالا را شامل می‌شوند. در محصولات این سری تمام ویژگی‌های دستگاه در خدمت توان حمل قرار دارند و به همین دلیل عمر باتری آنها بیشتر از سایر مدل‌ها است و از بدنه مستحکمی برخوردارند.

 

ThinkPad X230

لنوو در سال 2012 تنها سه محصول برای رده X‌ معرفی کرد که یکی از آنهاThinkPad X230 است. این دستگاه دارای صفحه نمایش 12.5 اینچ است و رده کاربری آن را مشتریان تجاری و مدیران تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه در این دستگاه توازن میان کارایی و طراحی است بطوریکه علاوه بر پردازنده‌های قدرتمند ایوی‌بریج و هشت ساعت عمر مفید باتری، وزن دستگاه همچنان کمتر از 1.4 کیلوگرم است. این دستگاه برخلاف کلاس تجاری خود، هشت آزمون دشوار را پشت سر گذاشته است و در برابر شوک‌های فیزیکی، حرارتی، ارتفاع، گرد و غبار، ارتعاش، رطوبت‌، سرما و گرما مقاوم است. این دستگاه در ایران با دو سال گارانتی سازگار عرضه می‌شود و تمام مدل‌ها مجهز به داک توسعه به همراه دیسک‌خوان نوری هستند.

IMG_6130.JPG

 

امکانات و پورت‌ها

استفاده از نمایشگر 12 اینچ به معنی محدودیت در تعداد پورت‌ها و امکانات جانبی دستگاه است اما در این مدل چنین محدودیتی دیده نمی‌شود. در سمت چپ بدنه دو پورت پرسرعت USB نسل سوم به کار رفته است که انتقال اطلاعات با سرعت پنج گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کنند و در سمت راست دستگاه نیز یک درگاه نسل دوم قرار دارد که «همیشه روشن» است. از طریق این ویژگی می‌توانید موبایل و سایر ابزارک‌ها را حتی زمانی که دستگاه خاموش است شارژ کنید. خروجی‌های تصویری این دستگاه از یک پورت رایج VGA به همراه یک درگاه دیجیتال mini DisplayPort تشکیل شده است. یک درگاه شبکه گیگابیتی، کارت‌خوان، جک 3.5 میلی‌متری برای هدفون و شکاف اکسپرس‌کارت برای توسعه امکانات جانبی دستگاه از دیگر امکانات این مدل‌ هستند.
اگر تصور می‌کنید تعداد پورت‌ها و تنوع آنها کافی نیست یک داک توسعه برای نصب در زیر دستگاه به همراه لپ‌تاپ ارایه می‌شود. با اتصال داک به زیر دستگاه که از طریق درگاه اختصاصی صورت می‌گیرد چهار پورت USB، خروجی تصویری VGA و HDMI، درگاه شبکه و دو جک صوتی اضافه خواهند شد. نکته قابل توجه در این داک یک درایو نوری است که از طریق آن می‌توانید دیسک‌های DVD را بخوانید و رایت کنید.

 

طراحی

مدل‌های تینک‌پد همچنان از طراحی کلاسیک IBM استفاده می‌کنند. در این شیوه طراحی با اینکه جنس بدنه از پلاستیک مسلح ضدخش پوشانده شده و کلیدها دارای نور پس زمینه هستند اما همچنان لبه‌های تیز و فریم‌های باریک از خصوصیات جدانشدنی دستگاه محسوب می‌شوند. در اطراف پنل نمایشگر می‌توانید حاشیه بسیار باریکی را مشاهده کنید که در بالای فریم، لبه‌ها به سمت داخل دستگاه چرخیده‌اند تا هنگام باز و بسته شدن صفحه‌نمایش از آن محافظت کنند.
پنل نمایشگر و اجزای درونی توسط پوششی از آلیاژ منیزیوم در برابر فشار و ضربه محافظت می‌شوند که این پوشش درون دستگاه و اطراف بخش‌های مهم گسترش پیدا کرده و در کنار‌ه‌ها نیز بدنه با فریم‌های تیتانیومی مقاوم شده است. لولا‌ها اگرچه در نگاه اول اهمیت زیادی ندارند اما این قسمت می‌تواند تا 6 برابر استاندارد در نظر گرفته شده برای مدل‌های عمومی مقاومت کند. لولا‌ها در بیرون از سطح بدنه قرار گرفته‌اند و طراحی بسیار ظریف آنها امکان باز شدن پنل در زاویه 180 درجه را فراهم می‌کند.

IMG_6114.JPG

 

صدا و تصویر

نمایشگر 12.5 اینچی این دستگاه با وضوح 768*1360 اجرا می‌شود. نور پس زمینه این پنل توسط LED تامین می‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش کنتراست، باعث کاهش مصرف باتری نیز می‌شود. در بررسی‌های انجام شده میزان کنتراست تصویر 780:1 و میزان روشنایی 300 nit بوده است. کیفیت بالای نمایشگر باعث می‌شود زاویه دید از زوایای افقی و عمودی گسترش پیدا کند و در هر دو حالت کیفیت روشنایی و رنگ‌ها حفظ شود.  نمایشگر برخی از مدل‌های X230 دارای پنلIPS است که کیفیت رنگ و کنتراست بالاتری نسبت به مدل‌های رایج دارد با این حال این گزینه در تمام این مدل‌ها نیست و برای انتخاب این محصولات باید هزینه بیشتری بپردازید.  یکی از امکانات این مدل استفاده از فناوری Wireless Display  یا WiDi است که از طریق آن می‌توان به صورت وایرلس و بدون نیاز به کابل به یک نمایشگر جانبی مانند مانیتور یا تلویزیون متصل شد و صفحه‌نمایش را به اشتراک گذاشت.
اسپیکرهای این مدل برای اشباع حجم یک اتاق استاندارد، قدرت کافی دارند و در شدت‌های بالا نیز کیفیت صدا همچنان مطلوب است. در اغلب دستگاه‌های اولتراپورتابل مانند تینک‌پد  X230، اسپیکرها در زیر دستگاه قرار می‌گیرند. در این روش صدا در محیط پخش می‌شود و شفافیت صوتی محدود به فضای جلو دستگاه نیست. بخش صدا در این مدل از استانداردهای دالبی‌دیجیتال پشتیبانی می‌کند. یکی از فناوری‌های جدید لنوو در این بخش استفاده از سیستم تشخیص چهره در محیط است که هنگام کنفرانس تصویری کاربرد دارد و سیستم صوتی نیز بر اساس همین ویژگی اصلاح شده است.

 

IMG_6141.JPG

 

کیبورد و تاچ‌پد

لنوو از فناوری‌ Precision Keyboard در صفحه کلید محصولات تینک‌پد استفاده می‌کند. این فناوری علاوه بر اندازه، شکل و فاصله کلیدها به میزان فشار برای لمس و کاهش خطاهای تایپ نیز توجه دارد. کلیدهای X230 در اندازه کامل طراحی شده‌اند که این موضوع برای یک دستگاه 12 اینچی قابل توجه است و تمام آنها مجهز به نور پس زمینه هستند. این کلید‌ها اصطلاحا دارای طرح لبخند هستند و در پایین هر کلید یک انحنای کوچک دیده می‌شود ضمن اینکه برای کاهش خطا، دکمه‌ها به صورت مقعر طراحی شده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های این صفحه کلید استفاده از یک چراغ مطالعه به نام تینک‌لایت در بالای پنل و در کنار دوربین وب‌کم است که با کلیدهای ترکیبی Fn+Spaceفعال می‌شود و نور آن فضای کلیدها را روشن می‌کند. در زیر صفحه کلید از فن استفاده شده است تا با ایجاد جریان هوا، رطوبت صفحه‌کلید و انگشتان را کاهش دهد.
لنوو همچنان از دکمه قرمز رنگ TrackPoint در بین صفحه کلید استفاده می‌کند و از طریق آن می‌توانید اشاره‌گر ماوس را روی نمایشگر جابجا کنید. در بخش تاچ پد کلیدی دیده نمی‌شود که این موضوع فضای قابل استفاده تاچ پد را افزایش می‌دهد و با فشار بخش پایینی تاچ‌پد می‌توان عملیات کلیک‌های چپ‌ و راست را انجام داد. علاوه بر این دکمه‌های کلیک با ظاهر کلاسیک خود همچنان در بالای تاچ‌پد قابل استفاده هستند. برای استفاده بهتر از تاچ‌پد، در این مدل یک نرم‌افزار با نام  UltraNav برای اجرای تنظیمات شخصی طراحی شده است.

IMG_6111.JPG

Description: C:\Users\User\Desktop\THINKPAD x230\نتایج تست\x230 cpuz.PNG

Description: C:\Users\User\Desktop\THINKPAD x230\نتایج تست\gpuz hd4000.PNG

 

راه‌حل‌های نرم‌افزاری

لپ‌تاپ‌های سری تینک پد به یک بسته کامل نرم‌افزاری به نام ThinkVantage مجهز شده‌اند که راه‌حل‌های مفیدی برای استفاده بهینه از سخت‌افزار دستگاه ارایه می‌کنند. در این بسته می‌توانید از Password vault به عنوان یک گاوصندوق امن برای ذخیره رمزهای عبور استفاده کنید و Power Manager نیز مدیریت بهینه انرژی را انجام خواهد داد. نرم‌افزارهای ارتباطی این دستگاه برای تنظیمات وب‌کم و استفاده از دو میکروفون امکانات متنوعی را ارایه می‌دهند و برنامه SimpleTap یک مرکز کنترل پیشرفته برای دسترسی به برخی تنظیمات مانند صدا، روشنایی و حتی مرور وب است که از طریق یک دکمه در بالای صفحه کلید فراخوان می‌شود.

امکانات امنیتی

در این دستگاه یک ماژول امنیتی TPM برای رمزنگاری اطلاعات بکار رفته است که از طریق آن می‌توان فرآیند کدگذاری داده‌ها را با دقت بالایی انجام داد. این ماژول با ایجاد مدیریت متمرکز در رمزگذاری کلمات عبور، فایل‌ها و دیسک از طریق یک تراشه مستقل امنیت دستگاه را تضمین می‌کند. در کنار این ویژگی می‌توان به یک حسگر اثر انگشت اشاره کرد که برای احراز هویت کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی تنها برای ورود به محیط سیستم عامل نیست و می‌توان تنظیمات آن را برای استفاده از سایر بخش‌های دستگاه نیز انجام داد. در این شرایط تنها کاربر اصلی می‌تواند دستگاه را روشن کند یا وارد محیط‌های خاص مانند بایوس شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که در ابتدا اشاره شد این مدل برای کاربران تجاری و مدیران تولید شده است. از این نظر می‌توان گفت امکانات ارتباطی دستگاه در کامل‌ترین شکل ارایه شده‌اند و در کنار آن کارایی دستگاه به دلیل استفاده از پردازنده قدرتمند Core i7 در سطح بالایی قرار دارد. امکانات امنیتی، راه‌حل‌های نرم‌افزاری و طراحی منحصر به فرد دستگاه نیز از دیگر امتیازات این مدل محسوب می‌شود که باید آنها را به صورت یک راه‌حل جامع درنظر گرفت. در این شرایط ThinkPad X230 در میان مدل‌های موجود در بازار رقبای زیادی ندارد و صرف نظر از اولترابوک‌ها که از نظر قیمت و امکانات با این گروه متفاوت هستند می‌توان X230 را تنها گزینه موجود برای رده کاربران تجاری دانست.

 

امتیاز

کارایی: 4 از 5
طراحی: 4.5 از 5
امکانات: 4 از 5
کاربردپذیری: 4 از 5
نرم‌افزار: 4.5 از 5
نسبت کارایی به قیمت: 4 از 5

 

Description: C:\Users\User\Desktop\THINKPAD x230\تصاویر\Untitled-1.jpg

Description: C:\Users\User\Desktop\THINKPAD x230\تصاویر\Untitled-2.jpg

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx