مریلا زارعی روی جلد رمان «شیار ۱۴۳» / عکس

lokomotive ghatar.com ۲۶ آذر ۱۳۹۳ دیدگاه ۵۳۴

رمان "شیار ۱۴۳" به نگارش نرگس آبیار طی دو هفته آینده از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود؛ کتابی که این روزها در حال چاپ است و قرار است در چاپ اول در ۲۵۰۰ نسخه عرضه شود.


تعداد صفحات این رمان ۲۶۸ صفحه و قیمت آن نیز ۱۳ هزار تومان خواهد بود.
 
گفتنی است بخش عمده‌ این رمان مربوط به عملیات والفجر مقدماتی است که در آن شخصیت پردازی، فضا سازی و لحاظ کردن فضای بومی شهرستان بیجار، محلی که داستان در آن اتفاق می‌افتد نگاه داستانی و دراماتیک در آن لحاظ شده است. همچنین نویسنده سعی کرده در نگارش رمان بر وقایع مستند آن وفادار بماند.


مریلا زارعی

درباره وجه تمایز فیلم “شیار ۱۴۳” با این رمان لازم به ذکر است که؛ در فیلم سینمایی یک شخصیت محوری قهرمان داستان است در صورتیکه در رمان ۱۳ شخصیت، اصلی هستند.
 
در بخشی از متن رمان “شیار ۱۴۳” آمده است:
«غم که آخر ندارد؛ آخر غم مرگ است. با مرگ، غم به پایان راه خود می‌رسد. از این تعارفات خسته بود اما برای تسلای مادر و بابایش ماند. بیجاری‌ها با دین و ایمان بودند، کُرد بودند؛ اما شیعه. به معصومین عشق داشتند. اعیادشان و سوگواری‌شان برای معصوم داغ‌تر از هر شهری بود. عاشورای‌شان نظیر نداشت. عید فطر را بیشتر از نوروز دوست‌تر داشتند.
اگر برای نوروز از یک هفته یا ده روز قبل در تدارک بودند، برای عید فطر از دیدن هلال مبارک ماه، از اول آن به پیشواز می‌رفتند. از آن گروه کُردها نبودند که بروند در سنندج و پاوه و مهاباد آتش به پا کنند و خون بریزند. در بگیر و ببند و شلوغی‌های انقلاب هم دست روی دست نگذاشته و تماشاگر نبودند. مجلس داشتند، سخنرانی، تظاهرات، شعارنویسی…»
(نسیم)

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  تصاویر/مریلا زارعی در مراسم افتتاحیه فیلم «هناس»

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx