vahid toranji.ir ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ دیدگاه ۸۶

به ما بگویید؟! همین الان، چند تب باز شده برروی مرورگرتان دارید؟!

خوب بگذارید من حدس بزنم. ۱۰ تا و یا شاید ۲۰ تا؟! شاید بگویید برخی از آن ها برای تحقیقات مختص به خودتان است و برخی دیگر هم به شما در تماس با مشتریانتان کمک می کند. برخی هم برای سرگرمی و یا شاید برخی تنها به صرف داشتن امکان تب جدید باز مانده اند!

مقاله ما در مورد چند وظیفه گی و تاثیر بد آن برروی ذهن است.

باید بگوییم که در این دوره زمانه، نشستن و کار کردن تنها برروی یک موضوع و داشتن تمرکز کامل برروی آن دیگر غیرممکن شده است. باور کنید همین الان که در حال نوشتن این مطلب هستم، امکان ندارد که نوشته ام را بدون چک کردن ایمیل جدید و یا پاسخ به یک یا دو صدای توییت و سایر شبکه های اجتماعی به پایان برسانم و آماده انتشار در ترنجی کنم.

سوییچ کردن میان وظایف مختلف در یک لحظه، به ما احساس ناخوشایندی همچون تنگی نفس می دهد.

متاسفانه این مساله آنچنان در ما رسوخ کرده و جز عادت های زندگیمان شده که حتی ما شب هنگام و در زمانی که نیاز داریم در کنار خانواده با آرامش شام بخوریم و از در کنار هم بودن لذت ببریم یا موقع صرف شام به رادیو گوش می کنیم و یا تلویزیون مان روشن است و یا از آن بدتر، اسمارت فونمان برروی میز شام است و در کنار صرف غذا، ناتیفیکیشن ها را بررسی می کنیم.

واقعا چرا ما تمرکز کردن برروی یک چیز را بلد نیستیم و اینقدر برایمان سخت است که تنها برروی یک مسئله تمرکز کنیم؟!

باید گفت که این مسئله، واقعا ما را از اهدافمان منحرف و دور می کند. از آن بدتر اینکه، شواهد به تازگی نشان می دهد که چندوظیفه گی و انجام چند کار به صورت همزمان، تاثیرات بدی را برروی مغزمان می گذراد. که این مورد پیرامون تلفن های همراهمان بسیار جدی تر و نگران کننده تر است. شاید وقت آن رسیده باشد که به روال جدیدی در کار و زندگی روزمره مان روی بیاوریم و فکری تازه پیرامون این مساله کنیم.
چرا ما آن را انجام می دهیم؟!

پاسخ ساده است. انجام ندادن آن برایمان بسیار سخت است!

تکنولوژی لذت بخش است و برای جذابیت و راحتی زندگی مان آمده تا همه چیز را خیلی آسان و سریع کند. گوشی های هوشمند امروزی همچون دستگاه های چاقوی همه کاره سوئیسی قادر به انجام تقریبا هر چیزی هستند. از رزرو تعطیلات بگیرید و حتی تنظیم گیتارتان، آن ها همه کار برایتان انجام می دهند.

یک اپلیکیشن می تواند تا مدت ها ما را سرگرم کند. و ما در هر لحظه از شبانه روز می توانیم به چنین اپ هایی دسترسی داشته باشیم. در راه سوپرمارکت برای خرید هستید؟! چرا هنوز لیست خرید ارسال نشده است ؟! در حالی که من در حال خواندن یک پادکست جدید که به تازگی دانلود کرده ام هستم.با یک دوست در حال خوردن ناهار هستید؟! در همان لحظه می خواهید فیسبوکتان را چک کنید تا ببینید که دوستانتان در همین لحظه در حال چه کاری هستند و این یعنی غافل شدن از دوستی که رو به روی او در حال خوردن ناهار هستید. می بینید؟! چند وظیفه گی شما را احاطه کرده و به طرز وحشتناک و عجیبی شما را به کنترل خود در آورده است. آن هم، بدون اینکه حتی خودتان بر این موضوع واقف باشید.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx