طرز تهیه نان چایی زنجان برای ماه رمضان/عکس+ویدیو

lokomotive ghatar.com ۰۶ تیر ۱۳۹۴ دیدگاه ۱۰۹۰۷

نان چایی زنجان، یا به زبان محلی چای چورک، یکی از شیرینی‌های سنتی استان زنجان است که معمولاً در ماه رمضان پخت می‌شود. این شیرینی سر سفره‌ی افطار اغلب زنجانی‌ها به چشم می‌خورد.

نان چایی زنجان

دستور پخت نان چایی زنجان، چای چورگی

هر یک از مناطق زنجان، دستور پخت نان چایی ویژه‌ای برای خود دارند که این شیوه‌های طبخ و شکل و نوع نان در یک محل، آن را از دیگر محل‌ها و مناطق متمایز می‌کند. این امر سبب می‌شود نان‌های محلی و مخصوص هر منطقه‌ای عطر، بو، رنگ و شکل محلی و خاص به آن محل و منطقه را داشته باشد.

نان چایی یا چای جورگی زنجان
 
مواد لازم:
آرد: یک کیلوگرم
تخم مرغ: ۲ عدد کامل + یک عدد زرده تخم مرغ
شیر: نصف لیوان
شکر: یک لیوان
وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری
روغن مایع: نصف لیوان
پور خمیر مایه: یک قاشق چای‌خوری
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری
کنجد: به مقدار لازم
 
ابتدا ۲ عدد تخم‌مرغ‌ را در ظرفی شکسته، شکر، هل و وانیل را اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا سفید و کشدار شود. بهتر است از همزن برقی استفاده شود.

سپس روغن مایع، شیر و گلاب را اضافه کرده و هم می‌زنیم. در این مرحله آرد الک شده که با خمیر مایه و بکینگ پودر مخلوط کرده‌ایم را کم کم اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.

بعد از مخلوط کردن مواد فوق، شروع به ورز دادن خمیر با دست می‌کنیم تا خمیر لطیفی به‌دست آید. حال خمیر را درون ظرفی گذاشته و روی آن را با نایلون یا سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت می‌دهیم تا اصطلاحا خمیر به عمل بیاید.

سپس از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک برش زده، آن را در دست گلوله کرده و به شکل طنابی حدودا ۱۰ سانتی درمی‌آوریم. و بعد با وردنه صاف می‌کنیم. دقت شود ضخامت آن می‌بایست بین نیم تا یک سانتی‌متر باشد.

دستور پخت نان چایی یا چای جورگی زنجان

روش تهیه نان چایی یا چای جورگی زنجان

طرز تهیه نان چایی یا چای جورگی زنجان

حال خمیرهای آماده شده را روی سینی فر که کف آن را چرب کرده یا کاغذ روغنی قرار داد‌ایم می‌چینیم.

برای رومال شیرینی، یک عدد زرده تخم‌مرغ را با کمی نمک، مقداری زعفران دم‌کرده و یک قاشق مرباخوری روغن مایع خوب مخلوط می‌کنیم و روی خمیرها می‌مالیم. بعد با چنگال رویش را طرح می‌دهیم و کنجد می‌ریزیم.

نان چایی یا چای جورگی زنجان

نان چایی یا چای جورگی زنجان

نان چایی یا چای جورگی زنجان

حال سینی را در فری که قبلا با دمای ۱۸۰ درجه گرم شده، قرار داده و به مدت نیم ساعت (بسته به فر شما) می‌پزیم. در انتها می‌توانیم چند دقیقه هم فر را در حالت گریل قرار داده تا روی شیرینی‌ها سرخ شود.
سینی فر را از فر خارج کرده و می‌گذاریم شیرینی‌ها کاملا سرد شوند. برای اینکه شیرینی‌ها خشک نشوند می‌بایست آنها را در نایلون یا ظرف در بسته قرار دهیم.

دستور تهیه نان چایی یا چای جورگی زنجان

روش پخت نان چایی یا چای جورگی زنجان

ویدیویی از تهیه و پخت نون چایی یا چای چورک زنجان:

ویدیوی از پخت نان چای در قزوین:

شیرینی نان چای یا نان چایی قزوین یکی از بهترین شیرینی ها برای پذیرایی عید نوروز است. هر چند که این شیرینی در اصل برای عصرانه و سرو با چای معروف شده اما به خاطر ترد و خوشمزه بودن و البته طرز تهیه بسیار راحت، می‌تواند در عید نوروز گزینه خوشمزه و جذابی باشد.

عکس‌ها: خبرگزاری فارس
ویدیوها: آپارات

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx