nadalta110 irna.ir ۲۰ آذر ۱۳۹۴ دیدگاه ۵۲

کرمان – ایرنا – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج اول بیماری آنفلوآنزا در کشور کنترل شده است اما این بیماری وجود دارد و افراد باید مراقبت کنند.
به گزارش ایرنا، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان کرمان در استانداری افزود: بیماری آنفلوآنزا با آغاز فصل سرما و تغییر دما وارد کشور شده که این امر مانند سال های گذشته بوده و تنها در نقاط مختلف، شدت و ضعف داشته است.
وی اظهار کرد: تمام منطقه آلوده است و مردم در همه جای دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و در این رابطه افرادی که آمادگی بدنی آنها کمتر و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی گفت: تاکنون افرادی که بدن آنها دچار نقص ایمنی بوده، پس از ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دلیل صرف آنفلوآنزا مرگ و میری نداریم و یکی از دلایلی که می توان گفت این بیماری نگران زا نیست، همین امر است و تنها افرادی جان خود را از دست می دهند که بیماری زمینه ای داشته باشند.
وی تاکید کرد:با این حال همه باید به رعایت نکات پیشگیری از بیماری توجه لازم داشته باشند.
آنفلوانزا H1N1 از نوع آنفلوآنزای فصلی با علائم شدید است.
این بیماری حاد تنفسی به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد که شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و رعایت نکات بهداشتی مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به آن است.

**آنفلوآنزا در کرمان فروکش می کند
وی افزود: بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان به دلیل تصمیمات شجاعانه ای که گرفته شده در چند روز آینده فروکش می کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاشیه سازی های انجام شده درباره بیماری آنفلوآنزا را ناشی از کم اطلاعی دانست و گفت: آمادگی کافی بین مردم در برابر این بیماری ایجاد شده است و اگر موج های بعدی بیاید به یقین خفیف تر از موج اول خواهد بود.
وی یادآور شد: این بیماری نشان داد که اگر تریبون را به جامعه پزشکی دهند، حرف شنوی مردم از این جامعه کم نیست و در این راستا مردم یکی از راه هایی که می تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند را تمرین کردند.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: آمادگی بسیار خوبی در استان کرمان و سایر استان های جنوب شرق کشور برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا وجود دارد.
وی اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری آنفلوآنزا در کشور را تقریبا در بالاترین سطح اقدامات بین المللی دانست و گفت: تلاش های مسئولان و کادر پزشکی در رابطه با کنترل اپیدمی این بیماری در کشور جای تقدیر دارد زیرا کادر پزشکی به خوبی نشان داد که خادم مردم هستند.
وی تصریح کرد: قرار بود اول هفته جاری به استان کرمان سفر کنیم که حادثه ای در اصفهان که مایه تاسف بود اما بدون حاشیه نبود موجب تاخیر در اجرای این سفر شد.
*جمعه هفته گذشته مورخ ششم آذر ، پسر بچه ای به دلیل جراحت چانه به بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر اصفهان مراجعه و مورد درمان سرپایی و بخیه زدن قرار می گیرد اما به دلیل ناتوانی خانواده این کودک برای پرداخت هزینه درمانی، پزشک و پرستار اقدام به باز کردن بخیه های کودک و از درمان وی ممانعت می کنند.

**دارو به میزان مورد نیاز در کشور وجود دارد
وی گفت: شش میلیون دوز دارو در کشور وجود دارد و در این رابطه کمبودی نداریم و البته جز در موارد حاد بیماری، نیازی به تجویز دارو نیست.
وی تاکید کرد: بیمارستان ها تخت خالی زیادی دارند و دارو هم به میزان کافی وجود دارد.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا باید در ماه های مرداد و شهریور ماه انجام می شد، گفت: اکنون واکسن فقط باید برای افرادی که در معرض خطر هستند مانند زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی، تزریق شود.
وی بیان کرد: سخت گیری ها در مسیر فروش داروی آنفلوآنزا به دلیل ایجاد مقاومت در برابر بیماری ها خواهد بود.
وزیر بهداشت گفت: استفاده از ماسک نیز برای عموم جامعه نیاز نیست و فقط افرادی که در تماس مستقیم با بیمار هستند باید از ماسک استفاده کنند.

**نقش تاثیرگذار استاندار کرمان در حمایت از سلامت

قاضی زاده هاشمی افزود: تلاش های استاندار کرمان که از استانداران ممتاز دولت یازدهم هستند، شایسته تقدیر است و در حوزه حمایت سلامت نقش بسیار خوبی را ایفا کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت بهداشت و درمان استان کرمان خوب است ولی با آنچه که باید باشد، فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد: استان کرمان از نظر زیرساخت ها جزء استان های محروم ما محسوب می شود و جنوب استان در همه شاخص ها جزو محروم ترین مناطق کشور محسوب می شود.
وی تاکید کرد: علاوه بر آنکه باید در حوزه آب و غذا سختگیری های جدی در استان کرمان وجود داشته باشد باید در حوزه بیماری های غیرواگیر و درمان نیز زیرساخت ها افزایش یابد و مراکز جامع خدمات سلامت در این استان وجود داشته باشد.
قاضی زاده هاشمی گفت: استان کرمان در منطقه ای قرار دارد که بخشی از مشکلات سلامت آن ناشی از مشکلات خودش نیست و این مشکلات از حضور افرادی از سایر کشورها سرچشمه می گیرد.
وی افزود: کرمان تنها استانی است که با چشم باز می داند که برای توسعه زیرساخت های حوزه سلامت چه کارهایی باید انجام شود و این امر در کشور نمونه است.
وی گفت: در تلاش هستیم الگوی استان کرمان را به تناسب شرایط هر استان، در سایر استان ها نیز اجرایی کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اعطای اختیار صدور مجوز به مسئولان استانی تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم که اختیارات در حوزه صدور مجوزها برای توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی به استان ها واگذار شود.
وی اظهار کرد: می توان موضوعات مربوط به بخش های زیرساختی بهداشتی و درمانی را به صورت منطقه ای دید و مجوزها از سوی منطقه صادر شود و وزارتخانه دخالتی نداشته باشد.
وی تاکید کرد: دوستانی که از دانشگاه ها هستند می دانند بخش عمده اختیارات مربوط به تاسیس زیرساخت ها و بخش های درمانی است و امیدواریم استان کرمان مدل خوبی باشد و بتوان این طرح را در این استان اجرایی کرد.

** تاکید ریاست جمهوری بر اطلاع رسانی به مردم
قاضی زاده هاشمی گفت: رئیس جمهوری همواره تاکید داشته اند که هیچ چیز را نباید از مردم پنهان کرد.
وی ادامه داد: در حوزه کاری خود اعلام می کنم که هیچ موضوعی را برای مخفی کردن از مردم نداریم و اعتماد مردم را بالاترین سرمایه خود می دانیم.
وی با اشاره به اینکه موضوع سلامت در ۳۰ سال گذشته جزء موضوعاتی است که مغفول مانده است بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان با وجود طلب ۱۲۰ میلیارد تومانی از بیمه ها، تراز مثبت دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس در کنار استاندار برای تامین مطالبات این استان تلاش کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه چهارشنبه به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فصلی وارد کرمان شد.
وی پس از ورود به کرمان از بیمارستان افضلی پور این شهر بازدید و از بیماران بستری مبتلا به آنفلوآنزای H1N1 در این مرکز آموزشی درمانی عیادت کرد.
دکتر قاضی زاده هاشمی همچنین نشستی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در کرمان برگزار کرد.
حدود ۶۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فصلی از زمان شیوع این بیماری در استان کرمان بستری و ۳۳ نفر فوت شدند.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx