لباس سنتی مردم در نقاط مختلف جهان

didi ghatar.com ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ دیدگاه ۴۲۰

برای آشنایی با لباسهای محلی چندین شهر و کشور که مقصد گردشگران است ادامه مطلب را بخوانید.


لباس سنتی تایلند
لباس سنتی مردان تایلندی، شلوارهای بلند است با یک پیراهن یقه بلند آستین کوتاه، یا آستین بلند سوآفرا راتچاتانس نامیده می‌شود. در موقعیت‌های رسمی بستن کمربند نیز برای مردان رایج است. لباس‌ سنتی زنان تایلند، انواع گوناگونی دارد که در ادامه معرفی می گدند.پیش از خرید تور تایلند قیمتها را در سایت سفر باتو مشاهده کنید.
 
تای چاکری (Thai Chakkri): پوشاکی زیبا و رسمی است که معمولاً از یافته‌هایی از یوک- منظور یوک، ایجاد ضخامت اضافی در داخل پارچه بدون اضافه کردن تاپیک‌های اضافی است و اغلب از تار و پودهای طلایی و یا نقره‌ای رنگ که باعث گرانی آن می‌گردد- تهیه می‌شود و شامل دامن بلندی است که دور کمر می‌پیچند و دو چین پلیسه در جلو دارد. در این نوع لباس نیز از کمربند استفاده می‌شود.
 
تای بورومفیمن (Thai Boromphiman): لباس شب رسمی است؛ بلوزی آستین بلند که دکمه‌های آن در جلو یا پشت لباس، است. پارچه‌های گل‌دار، به این نوع لباس، ظاهری بسیار شیک می‌دهند. دامن لباس، بلند؛ و قد آن تقریباً تا قوزک پاست. در این نوع لباس نیز از کمربند استفاده می‌شود.
 
تای سیوالای (Thai Siwalai): لباس عصرانه رسمی است کاملاً شبیه به بورومفین، با این تفاوت که شالی هم روی شانه‌ها می‌اندازند. این لباس را در جشن‌های سلطنتی و یا آیین‌های رسمی، می‌پوشند. در این نوع لباس نیز از کمربند استفاده می‌شود.
 
تای دوسیت (Thai Dusit): لباسی گل‌دار، بی‌آستین و یقه پهن است که گاهی بلوز و دامن آن را به هم می‌دوزند. این لباس که از پارچه ابریشمی یوک تهیه می‎شود، برای جشن‌های عصرانه در مکان‌هایی که لباس‌های سبک غربی می‌پوشند، مناسب است. در این نوع لباس نیز از کمربند استفاده می‌شود.
 
تای چاکرافات (Thai Chakkraphat): نوعی لباس تایلندی است با یک شال، شبیه تای چاکری. این لباس برای مراسم ملی و سلطنتی، مناسب است. بخش بالایی آن، شالی پلیسه‌دار است که با یک شال قلاب‌دوزی شده ضخیم‌تر، پوشیده شده است. در این نوع لباس نیز از کمربند استفاده می‌شود.
 
تای آمارین (Thai Amarin): لباس عصرانه‌ای با پارچه‌ای ابریشمی گل‌دار است. برای این نوع لباس، از کمربند استفاده نمی‌شود. بلوز لباس، ممکن است یقه گرد و پهن داشته باشد و قد آستین تا پایین آرنج است. زیبایی تای آمارین، به پارچه و تزیینات آن است.
 
لباس مردم دبی
امروزه با توجه به وجود پاساژهای شیک و گران قیمت در دبی و نمایندگی های برندهای معتبر در شهر دبی، بسیاری از دختران و پسران جوان ، لباس های مارک و مطابق با آخرین مد روز در دنیا را بر تن می نمایند .همچنبن برای کسب اطلاع از قیمتها و آفرهای تور دبی از سایت دیدن کنید.
 
اما دسته دیگری از ساکنین شهر دبی که بومیان، قدیمی ها و افراد سنتی هستند ، از پوشش های قدیمی و سنتی عربی استفاده می کنند . این پوشش ها برای آقایان و خانم ها کاملا مشخص است .
 
لباس های سنتی مردم در دبی
لباس سنتی آقایان شامل یک پیراهن گشاد و بلند سفید رنگ به نام دشاشه یا خاندورا است . آنان همراه با این کباس از یک سرپوش سفید یا قرمز رنگ به نام کرا استفاده می کنند و روی آن یک بند مشکی به نام آکال می بندند .
 
همچنین شیوخ یا تجار روی دشاشه ردایی نازک به رنگ مشکی یا قهوه ای بر تن می نمایند .
 
بانوان نیز در دبی از نوعی لباس سنتی که مانند عبایی مشکی و نازک است استفاده می نمایند که مکن است جلو باز باشد . خانم ها از نوعی روسری به نام شیله نیز استفاده می نمایند و برخی از آنان از نوعی نقاب نازک و مشکی یا دستکش برای پوشاندن صورت و دست های خود استفاده می نمایند . برخی از زنان بسیار قدیمی نیز از بورف که نوعی ماسک چرمی است و ابرو و بینی و چانه را می پوشاند استفاده می نمایند .
 
استفاده کنندگان لباس های سنتی اغلب افراد بومی و قدیمی هستند و جوانان بیشتر تمایل به پوشیدن لباس های جدید و مد روز دارند.
 
لباس محلی کیش
جمعیت کیش بر طبق سرشماری سال ۹۰ برابر ۲۴٫۸۱۹ نفر بوده است که عمده این تعداد در شهر کیش ساکن می باشند. به شهروندان جزیره کیش به اصطلاح “کیشوند” گفته می شود. میزان با سوادی در کیش بیش از ۹۰ درصد می باشد و درصد اشتغال مردم بالای ۹۵ درصد است که این آمار نشان می دهد وضعیت این دو شاخص مهم در کیش بسیار مناسب است.
 
لباس محلی مردان در کیش، دشداشه و غتره می باشد و لباس محلی زنان در کیش، ملفع می باشد و بطوطه یا برقع روی صورتشان می گذارند. مهمترین اعیاد مردم کیش، اعیاد غدیر و قربان می باشد. ساز اصلی مردم این منطقه نی انبونه، حبان و دهل می باشد. شغل سنتی ساکنان جزیره کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت می باشد. غذاهای محلی کیش عبارتند از قلیه، هریسه، مضروبه و مچبوس می باشد که اغلب با ماهی تهیه می گردند. مردم بومی کیش عمدتا از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست می باشند و به زبان های فارسی و عربی حرف می زنند.در مورد تور کیش در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.
 
پوشش زنان ارمنستان
ارمنستان کشوری غیر مسلمان و اولین کشوری است که دین مسیحیت را پذیرفت.
 
پوشش زنان ارمنستان قاعده و قانون خاصی ندارد و زنان می توانند مانند سایر کشورهای اروپایی، هر نوع حجابی داشته باشند.
 
در واقع پوشش زنان ارمنستان به سلیقه و فرهنگ و عرف آنها بر می گردد.
اما اکثر زنان ارمنستان بدون روسری و شال برای پوشاندن موهای خودشان، در اماکن عمومی ظاهر می شوند.
اما با این وجود در پوشش زنان ارمنستان کمتر برهنگی و لباس های باز مشاهده می شود. مخصوصا پوشش زنان میانسال ارمنستان، که معمولا دامن های بلند و سنتی است.در مورد سفر به ایروان با تور ارمنستان مطالب بیشتری را در سایت مطالعه کنید.
 
پوشش زنان ارمنستان برای ورود به کلیسا
به طور کلی برای ورود به کلیسا، اجبار برای داشتن پوشش خاصی نیست. اما پوشش زنان ارمنستان برای رفتن به کلیسا و برگزاری مراسم های مختلف به گونه ای است که زانوان و شانه های خود را می پوشانند.
 
پوشش زنان ارمنستان در نواحی مختلف
پوشش زنان ارمنستان در منطقه جلفا، متشکل از لباس های سنتی با پارچه هایی است که روی آنها تا حدی طلا کار شده است. این لباس های سنتی که آستین های بلند دارند و یقه هایشان به شکل هفت می باشد، تالاگا نام دارند. تالاگا یک نمونه از پوشش زنان ارمنستان می باشد که به علت طلای کار شده در آن، بسیار گران قیمت می باشد.
 
پوشش زنان ارمنستان در منطقه فریدن، متشکل از لباس ها و پیراهن هایی چین دار است که با یک پیش بند تزیین می شود.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  مهاجرت خانم بازیگر به دبی و کشف حجاب +تصاویر

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx