«پستونک‌های طلا» در دهان نوزادان لاکچری!

dell ghatar.com ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ دیدگاه ۱۶۸۴

در شرایطی که بازار پوشک و محصولات بهداشتی ملتهب شده، عده ای هم هستند که لاکچری شدن کودکان شان را از بدو تولد آغاز کرده اند. ماجرای خرید و فروش «پستونک طلا» که به سرعت در شبکه های اجتماعی پربازدید شد، اتفاقی است که این روزها با واکنش های منفی زیادی روبه رو شده است.صفحه اینستاگرام را باز می کنم و با درخواستی برای آشنایی با یک پیج کودک مواجه می شوم. صفحه تبلیغاتی را که باز می کنم با انواع و اقسام عکس ها و تبلیغاتی مواجه می شوم که مسیر لاکچری شدن کودکان را از بدو تولد نشان می دهد.


 

 

پستونک با طلای ۱۸ و ۲۴ عیار!
شروع به خواندن توضیحات می کنم: «سفارش تاج سلطنتی و تور بالای تخت، فروش لاکچری ترین اکسسوری های سیسمونی نوزاد در ایران، شیشه شیر سوارسکی و ست های ورساچه، پستونک با طلای ۱۸ و ۲۴ عیار، انواع قاب و بند پستونک با روکش طلا، کفش های آل استار کودک تعداد محدود و سفارش از اتریش… ».
کنجکاوی برای اطلاع از قیمت ها مغزم را قلقلک می دهد. بلافاصله به صاحب صفحه پیام می دهم و درباره قیمت و شرایط خرید سوال می کنم.
 

 
ست ۶۰۰ هزار تومانی شیشه و پستونک
چند دقیقه بعد فردی که خودش را صاحب اصلی و وارد کننده محصولات معرفی می کند، در پاسخ می گوید: «یک سری از پستونک ها که فقط در قسمت بالایی کار طلا دارند، با قیمت ۱۵۰ هزار تومان تقدیم شما می شود، ست های شیشه و پستونک طلا و سنگ سوارسکی هم قیمت های متغیری دارند.» وقتی خودم را خواهان یکی از ست های کامل معرفی می کنم با استقبال بی نظیری می گوید: «شما واقعا خوش سلیقه هستید، این ست ها از ترکیه و اتریش وارد و هر دو ماه یک دفعه شارژ می شوند، قیمت ست ها در بازار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است اما من با تخفیف ویژه با شما ۶۰۰ تومان حساب می کنم.» تشکر می کنم و می گویم هر وقت تصمیمم برای خرید قطعی شد، اطلاع می دهم.
 
چرایی خرید و فروش چنین کالاهایی
چندی پیش و در خبر مربوط به انتشار عکس هایی عجیب از شام یک مراسم عروسی، مطلب کاملی درباره واکاوی روان شناسانه فخرفروشی در صفحه چاپ کردیم. به بهانه این خبر جدید، لازم دیدیم که دو نکته مهم از مطلب نوشته شده توسط «حمید ذوالفقاری»، دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، استاد دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان را بازنشر دهیم تا تحلیل روان شناسانه بروز چنین رفتارهایی در جامعه را بهتر درک کنیم.

  تصاویر حوزه‌ی علمیه امام‌جمعه تهران در ازگل

 
۱- اصلی ترین دلیل فخرفروشی
بعضی انسان ها از هر فرصتی برای نشان دادن خودشان به صورت غیر اصولی و حتی غیر اخلاقی استفاده می کنند. فارغ از این که فخر فروشی برای هر طبقه اجتماعی شکل و قالب خاص خود را دارد، می توان گفت، این پدیده در دسترس ترین ابزار برای نشان دادن خود توسط بعضی افراد است و اصلی ترین دلیل این رفتار هم به دست آوردن احساس احترام و ارزشمندی است چراکه از جمله نیازهای روانی-اجتماعی هر شخص، نیاز به دیده شدن، کسب احترام و در نهایت احساس ارزشمند بودن است.

واضح است که احساس ارزشمند بودن چه موقتی باشد چه پایدار، خود دلیلی محکم برای ادامه زندگی است. روش های افراد برای پاسخ دادن به این نیاز مهم متفاوت است. برخی افراد با تلاش در حرفه خود یا امروزه با تحصیلات خود به این نیاز پاسخ می دهند و برخی دیگر که بنا به هر دلیلی در این دو مقوله نمی گنجند با تکیه بر دارایی های مادی (از هر جنس و از هر نوع) به آن پاسخ می دهند.
 
۲- مرز خوب و بد بودن فخرفروشی
فخر فروشی پدیده ای صفر و یکی نیست که در شخصی باشد و در شخصی دیگر نباشد بلکه یک طیف است و در افراد مختلف سطوح آن متفاوت است.

  خودروهای سوپراسپورت و لاکچری فوتبالیست معروف

اگر بپذیریم این پدیده اساسا در پاسخ به احساس ارزشمندی و رضایتمندی شکل می گیرد، یا باعث ایجاد انرژی مثبت، تقویت روحیه جمعی، افزایش انگیزه و اعتلای نگرش اجتماعی ایجاد می شود، حرفی نیست! ای بسا خوب هم باشد اما زمانی که این پدیده از حالت های مزبور به حالاتی ناهوشیارانه تبدیل و آهسته آهسته باعث ایجاد شکاف فکری و به راه افتادن خرده فرهنگ های ناهنجار در جامعه شود، آن جاست که برای هر جامعه ای یک تهدید جدی محسوب می شود و در صورتی که مدیریت مناسبی از جانب خانواده ها و جامعه صورت نگیرد می تواند معضلات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی فراوانی را در اجتماع رقم بزند.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx