چگونه اثر و عوارض انواع قرص را از بین ببریم؟

dell ghatar.com ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ دیدگاه ۵۱۲۴۳

هر کسی می‌تواند عوارض جانبی یک دارو را حس کند اما راهی وجود ندارد که بدانید حتما مصرف یک قرص، شما را دچار عوارض جانبی‌اش می‌کند یا خیر.

رفع تاثیر عوارض قرص
قطار وبگردی: اینکه دچار عوارض جانبی بشوید یا نه، ممکن است به مقدار دارویی که مصرف می‌کنید، سن‌تان، وزن‌تان، زن یا مرد بودن‌تان و اینکه به چه بیماری‌های دیگری ممکن است دچار باشید، بستگی داشته باشد.

حتی ممکن است دارویی را معمولا مصرف کنید اما دچار هیچ عارضه‌ی جانبی نشوید اما ناگهان در زمانی، عوارض آن بروز پیدا کند. این امکان هم وجود دارد که با مصرف قرص معمولا عوارض آن را حس کنید اما این عوارض، ناگهان متوقف شوند.

ممکن است این نکته را بدانید که ترکیب برخی از داروها با هم خوب کار نمی‌کند؛ اما آنچه می‌خورید و می‌نوشید، می‌تواند بر بعضی از داروها هم موثر باشد. قبل از مصرف یک دارو برای اولین بار، با پزشک یا داروساز مشورتی داشته باشید تا ببینید آیا موردی هست که باید از آن پرهیز کنید یا خیر.

چند نکته‌ی مهم که باید در مورد قرص‌هابه آن فکر کنید:

– معمولا فواید قرص، بسیار مهم‌تر از عوارض جانبی آن است.
– اثرات جانبی قرص ممکن است مدتی بعد از شروع مصرف دارو، برطرف شوند.
– اگر عوارض جانبی ادامه‌دار شده و برای‌تان ناراحت کننده شدند و دچار تردید شدید که آیا باید به مصرف دارو ادامه دهید یا نه، با پزشک‌تان درمیان بگذارید. شاید پزشک‌تان بتواند دوز قرص را کم کند و یا دارو را تغییر دهد. تا زمانی که پزشک‌تان به شما اجازه نداده است، مصرف قرص را ناگهان قطع نکنید.

اگر با مصرف یک قرص، دچار این عوارض شدید، فورا به اورژانس مراجعه کنید:

– مشکل تنفسی
– کهیر
– التهاب و ورم در صورت، لب‌ها، زبان یا حلق
– غش کردن (از دست دادن هشیاری) یا احساس اینکه ممکن است غش کنید
– اینها عوارض واکنش آلرژیک شدید نسبت به دارو هستند.

  چگونه تاثیر ترامادول را از بین ببریم؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی دارو چه می‌توانید بکنید؟

کارهای زیادی وجود دارد که برای پیشگیری از عوارض جانبی می‌توانید انجام دهید یا دست کم خودتان را آماده کنید. قبل از اینکه مصرف هر دارویی را شروع کنید، در مورد موضوعات زیر با پزشک یا داروساز صحبت کنید:

– عوارض جانبی احتمالی قرص و آنهایی که ممکن است شما دچارش شوید.
– این عوارض چه زمانی ممکن است بروز کنند.
– آیا ممکن است این عوارض خود به خود برطرف شوند.
– آیا برای پیشگیری از این عوارض کاری می‌توانید انجام دهید. مثلا مصرف قرص همراه با غذا یا در زمان خاصی از روز ممکن است راهکار خوبی باشد.
– آیا مصرف این قرص، نیاز به تست کردن ندارد.
– برای کنترل عوارض خفیف دارو چه می‌توانید بکنید.
– در صورت دچار شدن به هر نوع عارضه‌ای، با چه کسی و چه زمانی باید تماس بگیرید.

برای برطرف کردن عوارض جانبی خفیف قرص چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به طور کلی، شما می‌توانید از پزشک‌تان بپرسید آیا این امکان وجود دارد که دوز کمتری از دارو را مصرف کنید یا داروی دیگری را امتحان کنید.

در ادامه نکاتی برای‌تان داریم که به شما کمک می‌کند برخی از عوارض جانبی معمول داروها را کنترل کنید و برای از بین بردن مشکلی که قرص برایتان ایجاده کرده است، این راهکارها را امتحان کنید.

یبوست
– سبوس غلات و میوه‌ها و سبزی‌های فیبردار بخورید، مانند سیب، آلو، لوبیا و بروکلی
– مایعات فراوان بنوشید
– ورزش کنید.

خواب آلودگی در طول روز
– این عارضه‌ای است که احتمالا با عادت کردن بدن به دارو، اثر خواب آلودگی دارو برطرف خواهد شد.
– از پزشک‌تان سوال کنید آیا ممکن است دارو را زمان خواب مصرف کنید.
– وقتی احساس خواب آلودگی می‌کنید رانندگی نکنید و با وسایلی که کار کردن با آنها نیاز به هشیاری کامل دارد کار نکنید.

اسهال
– غذاهایی بخورید که فیبر کمی دارند مانند سس سیب، برنج و ماست.
– از خوردن غذاهای پُر ادویه و پُر چرب اجتناب کنید تا زمانی که احساس کنید بهتر شده‌اید.

سرگیجه
به آرامی از حالت نشسته یا خوابیده بلند شوید.

خشکی دهان
– آدامس بدون قند بجوید یا آبنبات بدون قند بمکید.
– در طول روز، مکررا جرعه جرعه آب بنوشید.

سر درد
– سر درد عارضه‌ای است که احتمالا با عادت کردن بدن به این قرص، برطرف خواهد شد
– از پزشک‌تان سوال کنید برای سر دردتان چه دارویی می‌توانید مصرف کنید.

از دست دادن اشتها
– سعی کنید دفعات خوردن‌تان را بیشتر کنید و بین وعده‌های اصلی میان وعده‌های سالم بخورید.
– در هر وعده، غذای مورد علاقه‌تان را هم بگنجانید
– قبل از خوردن، کمی پیاده روی کنید؛ این کار شما را گرسنه‌تر خواهد کرد.

ناراحتی معده (حالت تهوع)
– از پزشک‌تان بپرسید آیا می‌توانید دارو را همراه غذا مصرف کنید
– به جای اینکه در روز، دو تا سه وعده‌ی بزرگ و حجیم بخورید، چند وعده‌ی کوچک‌تر بخورید.
– آبنبات یا آدامس نعنا فلفلی را امتحان کنید. نعنا کمک می‌کند ناراحتی معده‌تان تسکین پیدا کند.
– غذاهای ملایم و بدون ادویه بخورید مانند بیسکویت بدون شکر یا نان ساده. از مصرف غذاهای پُر ادویه، سرخ شده، شیرین و روغنی اجتناب کنید.

احساس اضطراب و بیقراری
– این عارضه‌ای است که احتمالا با عادت کردن بدن به قرص، برطرف خواهد شد.
– از پزشک‌تان سوال کنید آیا می‌توانید دوز کمتری از دارو را مصرف کنید.

مشکلات جنسی
– از پزشک‌تان سوال کنید آیا می‌توانید دوز کمتری از قرص را مصرف کنید.
– از پزشک‌تان بپرسید آیا داروی جایگزینی وجود دارد که بتوانید آن را امتحان کنید.

مشکلات خواب
– از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل اجتناب کنید.
– در ساعات پایانی روز ورزش نکنید.
– اتاق خواب‌تان را آرام، تاریک و خنک نگه دارید و از چشم‌بند و گوش‌بند استفاده کنید.

حساسیت به خورشید
– اگر ممکن است از نور و گرمای خورشید دور بمانید
– شلوار بلند، کلاه و تی‌شرت آستین بلند بپوشید.
– از ضد آفتاب با SPF ی استفاده کنید که پزشک‌تان توصیه کرده است.

عوارض جانبی قرص‌های ‌خواب چیست؟

قرص‌های خواب مانند اکثر داروها دارای عوارض جانبی هستند. با وجود این، تا زمانی که یک قرص خواب خاص را امتحان نکنید، نمی‌توانید بفهمید که آیا عوارض جانبی آن را تجربه می‌کنید یا نه. اگر آسم یا سایر مشکلات سلامتی دارید، ممکن است پزشک‌تان بتواند در مورد احتمال عوارض جانبی به شما هشدار دهد. قرص‌های خواب می‌توانند در تنفس معمولی، اختلال ایجاد کنند و در افراد مبتلا به مشکلات مزمن ریه مانند آسم، آمفیزم یا اَشکال بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) خطرناک باشند. عوارض جانبی رایج قرص‌های خواب نسخه‌ای مانند لونستا، سوناتا، امبین، روزرم و هالیسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– سوزش یا مورمور شدن دست‌ها، بازوها، پاها یا ساق پا؛
– تغییر در اشتها؛
– یبوست؛
– اسهال؛
– دشواری در حفظ تعادل؛
– سرگیجه؛
– خواب‌آلودگی در هنگام روز؛
– خشکی دهان یا گلو؛
– گاز معده؛
– سردرد؛
– سوزش سردل؛
– ناتوانی در روز بعد؛
– کند شدن از نظر ذهنی یا مشکلات مربوط به توجه یا حافظه؛
– حساسیت به لمس یا درد معده؛
– لرزش غیرقابل کنترل یک قسمت از بدن؛
– دیدن خواب‌های غیرعادی؛
– ضعف.

مهم است از عوارض جانبی احتمالی قرص‌های خواب آگاه باشید تا برای جلوگیری از یک مشکل سلامتی جدی‌تر بتوانید قرص را قطع کنید و فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

  از بین بردن اثر و عوارض قرص دیازپام

از بین بردن اثر قرص خواب آور

برای از بین رفتن اثر قرص خواب آور می بایست نیمه عمر دارو طی شود. در برخی موارد ضد داروهایی برای از بین بردن اثر قرص ها وجود دارد مثلا در مورد دیازپام داروی خاصی وجود دارد که به بیمار تزریق می شود تا اثرات قرص در موراد خودکشی از بین رود.

کاهش اثر دارو با مواد غذایی:

۱- گریپ فروت
این میوه که از خانواده مرکبات است، باعث تغییر سلولهای خاصی در روده شما میشود و باعث حرکت دارو از طریق بدن شما میشود. این میوه بر بیش از ۵۰ دارو اثر دارد. گریپ فروت میتواند باعث شود تا داروهایی مثل Fexofenadine  برای آلرژی ها کمتر اثر داشته باشند. از طرفی این دارو سبب میشود تا بعضی از داروهای دیگر قدرتمند تر شود. به طور مثال دارویی که برای کاهش کلسترول خون مصرف میشود و Atorvastatin نامیده میشود، با مصرف گریپ فروت قویتر کار میکند.

۲- شیر
این محصول لبنی میتواند بدن شما را برای پردازش برخی از آنتی بیوتیکهای خاص، دچار مشکل کند. مواد معدنی موجود در شیر مثل کلسیم و منیزیم، همراه با پروتئین کازئین، یک قسمت از این دلیل هستند. اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، اطمینان حاصل کنید که در مورد غذاها و یا نوشیدنی هایی که باید از آنها دوری کنید، آگاه هستید.

۳- شیرین بیان
برخی از مردم از این گیاه برای کمک به هضم غذا استفاده میکنند، و سایر مردم، برای طعم بخشیدن به غذاها از آن استفاده میکنند. اما Glycyrrhizin، یک ماده شیمیایی که در شیرین بیان موحود است، میتواند اثر برخی از داروها از جمله  Cyclosporine را کاهش دهد. ( این دارو برای جلوگیری از رد پیوند، در بیمارانی که به تازگی ارگانهای جدیدی را برای پیوند در بدن خود دریافت کرده اند، می باشد).

۴- شکلات
شکلات تیره بخصوص، میتواند اثرات داروهایی را که برای خواب شما و یا آرامبخش مصرف میکنید (مثل Zolpidem tartrate)، را تضعیف کند. شکلات همچنین میتواند قدرت برخی از داروهای محرک مثل ریتالین را نیز بالا ببرد. اگر شما داروی مهارکننده MAO (قابل استفاده در درمان افسردگی) را مصرف میکنید، شکلات میتواند با اثر بر روی آن، فشار خون شما را به طور خطرناکی بالا ببرد.

۵- مکمل آهن
مکمل آهن میتواند اثرات داروی لووتیروکسین را کاهش دهد. همانطور که می دانید، زمانی که بدن نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید کند (شرایطی که به کم کاری تیروئید نامیده میشود)، استفاده از داروی لووتیروکسین، میتواند باعث شود به بدن شما هورمون تیروئید کافی برسد. اگر چنانچه شما یک مولتی ویتامین به همراه این دارو مصرف میکنید، بررسی کنید که آیا مولتی- ویتامین شما حاوی آهن هست یا خیر. اگر به مکمل آهن نیاز دارید، از پزشک خود در باره مصرف آن و داروهایتان در زمانهای مختلف سوال کنید.

۶- الکل
مصرف الکل میتواند باعث تاثیر کمتر یا حتی بی فایده بودن داروهای خاص در شما شود. (شامل برخی از داروهای فشارخون و داروهای اختلالات قلبی)، یا همچنین میتواند باعث شود اثر داروهای دیگر بر بدن شما، قویتر از میزان مورد نیاز بدن شما شده و باعث عوارض جانبی خطرناک در بدن شما بشود.

۷- قهوه
نوشیدن قهوه به طور مرتب میتواند  اثر داروهای ضد روان پریشی مثل لیتیوم و کلوزاپین را تضعیف و از طرف دیگر باعث تقویت اثرات و عوارض جانبی داروهای دیگری از این گروه شود. داروهایی که مصرف قهوه میتواند باعث تقویت اثرات و عوارض جانبی در فرد شود شامل: آسپرین، اپی نفرین (برای درمان واکنشهای جدی در حساسیت ها تجویز میشود) و آلبوترول (داروی استنشاقی برای مشکلات تنفسی)، می باشد. همچنین میتواند باعث شود تا مصرف و استفاده از آهن برای بدن شما مشکل شود.

۸- آنتی هیستامین ها
این داروها میتوانند به قطع عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی در شما کمک کنند؛ اما برخی از آنها میتوانند باعث شوند که داروهایی که برای فشارخون بالا تجویز شده اند، اثر کمتری داشته و ضربان قلب شما را بالا ببرند. اگر چنانچه داروی فشارخون مصرف میکنید، و همزمان با عوارض آلرژی خود مشکل دارید، با پزشک خود در باره استفاده از راههای دیگری به غیر از مصرف آنتی هیستامین ها صحبت کنید.

۹- داروهای ضد صرع (AEDs)
این داروها باعث کنترل تشنج در افراد مبتلا به صرع میشود. اما داروهای ضد صرع میتوانند باعث کاهش قدرت داروهای جلوگیری از بارداری شوند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این داروها ممکن است باعث قویتر شدن اثر داروهای دیگر شده و موجب عوارض جانبی بالقوه آنها شوند.

۱۰- ویتامین K
اگر داروی وارفارین مصرف میکنید (جهت درمان و جلوگیری از لخته شدن خون)، از میزان مصرف ویتامین K خود، آگاه باشید. این دارو میتواند اثر  داروی رقیق کننده خون را تضعیف کند، و شما را در یک ریسک بالا برای داشتن یک لخته خون خطرناک قرار دهد. کلم بروکلی، جوانه ها، کلم، جعفری و اسفناج، برخی از غذاهای شایع و غنی از ویتامین K هستند. تلاش کنید تا روزانه مقدار مشابهی از این غذاها بخورید تا سطح وارفارین در خون شما باقی بماند.

۱۱- جینسنگ
این گیاه دارویی نیز میتواند اثرات وارفارین را کاهش دهد. اگر شما داروهای رقیق کننده خون مثل هپارین و یا آسپرین مصرف میکنید، مصرف این گیاه میتواند باعث خونریزی داخلی در شما شود. همچنین اگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و یا ناپروکسن مصرف میکنید، در مورد اثرات این گیاه بر روی این داروها آگاه باشید. اگر شما از مهار کننده های MAO استفاده میکنید، مصرف جینسنگ میتواند باعث سردرد، مشکلات خواب، بیش فعالی و عصبی بودن در شما شود.

۱۲- مخمر سنت جان
گاهی اوقات، به افراد مبتلا به افسردگی کمک میکند. این گیاه دارویی برای افسردگی و یا سایر شرایط وضعیت بهداشتی شما، یک درمان ثابت شده نیست. این گیاه دارویی میتواند باعث انتشار آنزیم های آزاد در کبد شما شود (آنزیم هایی که باعث افزایش واکنش های شیمیایی خاص در بدن شما میشود). در نتیجه میتواند باعث تضعیف اثر برخی از داروها شود. این داروها شامل : داروهای کلسترول (Lovastatin)، داروی ناتوانی جنسی ویاگرا و دارویی که برای مشکلات قلبی خاص مصرف میشود (دی گوکسین) می باشد.

۱۳-جینکو بیلوبا
برخی از افراد از این گیاه برای کمک و یا جلوگیری از فشار خون بالا، دمانس، صدای گوش (تینیتوس) و یا دیگر شرایط استفاده میکنند. اما تحقیقاتی که نشان دهنده اثر این گیاه دارویی برای کمک به این مشکلات باشد، وجود ندارد. این گیاه میتواند اثر داروهای ضد تشنج مثل کاربامازپین و یا اسید والپرونیک را ضعیف سازد.

۱۴- جهت بخشی به درمان
فقط ۵۰ درصد داروهای مصرفی، توسط پزشک تجویز شده اند. مردم اغلب کمتر از مقدار مورد نیاز خود داروها را مصرف میکنند و یا آنها را گاه گاهی مصرف میکنند؛ گاهی نیز بین میزان مصرف خود، یک وقفه بزرگ قرار می دهند. همه این کارها میتواند باعث ضعف اثر آنها شود. مطمئن شوید که برنامه درمانی خود را خوب متوجه شده اید، و مطابق دستورالعمل پزشک خود پیش بروید.

منبع: نبض ما – دکتر سلام

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx