sasan mohandesnic.com ۲۸ تیر ۱۳۹۸ دیدگاه ۴۶

آیا تمامی کاکتوس ها را می توان با بذر پرورش داد!؟
در جواب باید بگوییم تکثیر با بذر روش کم هزینه و البته طولانی مدت است که برای هر نوع کاکتوس یا ساکولنتی توصیه نمی شود. به عنوان مثال اچینوپسیس به دلیل قابلیت پاجوش دهی بالا اصلا نیازی به تکثیر جنسی ندارد. کاکتو‌س‌ها با توجه به نوع شکل، نحوه پرورش به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. تقسیم‌بندی تکثیر کاکتوس‌ها معمولا به دو صورت جنسی یا همان کاشت بذر و غیر جنسی که شامل قلمه زدن، پیوند زدن و خوابانیدن می باشد. به طور کلی انواع هاورتیا، مامیلاریا، کراسولا، توربینیکارپوس، پارادیا که هر دو سال گل می دهد و کاکتوس های ملو ، آگاو و سرئه که هر ۵ الی ۱۰ سال گل میدهد را می توان با بذر تکثیر نمود.
در این مرحله شما باید بذرهای خریداری شده یا بذرهایی را که از گیاه مادری تهیه کردید را در بستر تمیز، کم عمق با زهکش خوب بکارید. قبل اینکه بذرها را بکارید خاک را مرطوب نگه دارید اما اجازه ندهید آب به صورت ایستا در خزانه کشت شما باقی بماند. سپس بذرها را به صورت پراکنده و منظم روی سطح خاک بپاشید(از کاشت عمیق بذرهای کاکتوس جدا پرهیز کنید). بذرها را با لایه بسیار نازکی از خاک بپوشانید. بذر کاکتوس ها برای جوانه زنی به خاکی با زهکش بالا نیاز دارند چراکه در برابر بیماری قارچی بشدت ضعیف هستند. بهترین ترکیب خاکی برای کاشت بذر کاکتوس عبارتست از مخلوطی از پیت موس به همراه کوکوپیت (یک سوم) ، پرلیت (یک سوم) و ماسه دوبار شسته شده (یک سوم). اگر خاک شما برای کاشت بذر کاکتوس ضدعفونی نشده می توانید آن در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد پاستوریزه کنید. این اقدام موجب از بین رفتن تمامی پاتوژن ها و آفات می شود.

بر خلاف کاکتوس های بیابانی که نور شدید و مستقیم را می پسندند اما کاکتوس های گرمسیری را باید در نور ملایم و گرمای پایدار نگه دارید. نوسانات شدید دمایی، شب های سرد و نور مستقیم آفتاب از عوامل مخرب در جوانه زنی کاکتوس های منطقه گرمسیری می باشد. بهترین دمای جوانه زنی بذر کاکتوس ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.
برای اطلاعات بیشتر و دقیقتر روی مشاهده مطلب کلیک کنید.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx