سیر تا پیاز مهاجرت دانشجویی به کانادا

dell ghatar.com ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ دیدگاه ۲۷۵

انتخاب مقصد مناسب برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور یک مسئله‌ی مهم و اساسی بوده و است. کانادا در سال‌های اخیر توانسته است با فراهم کردن شرایط استاندارد برای تحصیل دانشجویان، تعداد متقاضیان را افزایش دهد و به ۵ کشور اصلی به‌عنوان مقاصد دانشجویان تبدیل شود.

تا به اکنون این کشور ۳۵۶۰۰۰ دانشجو از ۱۸۵ کشور مختلف جهان را پذیرفته است. خوشبختانه تمامی مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های معتبر کانادا معادل‌سازی شده و در سرتاسر دنیا به رسمیت شناخته‌شده است بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل دارید تحصیلات خود را با بالاترین استانداردهای آموزشی ادامه دهید و مدرک بین‌المللی معتبر دریافت کنید، کشور کانادا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود، چراکه از میان ۱۰۰ دانشگاه موجود در کانادا ۵ دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا، مونترال و آلبرتا در بین برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند.
 
متأسفانه بسیاری از متقاضیان پس از صرف زمان بسیار و هزینه‌های سرسام‌آور به نتیجه‌ی مقبول خود نرسیده‌اند، پس جهت آشنایی بیش‌تر با مهاجرت دانشجویی و کاهش مشکلات ناشی از مهاجرت، در ادامه با ویزاموندیال همراه باشید:

شرایط تحصیل در کانادا

سؤالی که در بین بیشتر مردم رایج است این است که چرا مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل بهترین گزینه است و اصلا چرا دانشجویان به کانادا مهاجرت می کنند تا بتوانند آینده تحصیلی بهتری داشته باشند؟
 
۱-ارائه‌ی فرصت‌های آموزش زبان در سطح جهان
۲-نوآور بودن مؤسسات کانادایی و ارائه‌ی فرصت‌های تحقیقاتی فراوان
۳-ارائه‌ی برنامه‌هایی برای اقامت پس از به پایان رساندن دوره‌ی تحصیلی
۴-ارزشمند بودن مدرک تحصیلی در کانادا
 
موارد فوق ازجمله دلایلی هستند که متقاضیان علاقه‌مند را ترغیب می‌کند که برای ادامه تحصیل کشور کانادا را برگزینند. ازآنجایی‌که پذیرش در مقاطع پایین‌تر بسیار سخت‌تر است، برای مهاجرت دانشجویی بهتر است در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری اقدام کنید. قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرید که در چه رشته‌ای قصد ادامه تحصیل دارید زیرا در کانادا برای انتخاب رشته کنکور نیست.
رشته‌هایی همچون علوم کامپیوتر، روانشناسی و علوم محیط‌زیست در این کشور بسیار محبوب هستند. پس از انتخاب رشته، نامه پذیرش از سوی یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا اساسی‌ترین موضوع مهاجرت است. برای انتخاب موسسه دلخواه خود می‌توانید به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید و با انتخاب ایالت و منطقه موردنظر با تمامی مراکز آموزشی آشنا شوید. پس از تصمیم‌گیری از انتخاب دانشگاه موردنظر با دفتر امور بین‌الملل تماس گرفته و شرایط ارسال درخواست پذیرش دانشگاه موردنظر خود را جویا شوید.
شما می‌توانید دانشگاه دلخواهتان را بر اساس امتیاز دانشگاه، شهر موردنظر، هزینه تحصیل و… انتخاب کنید. ناگفته نماند که اگر به دنبال دریافت بورسیه هستید می‌توانید بورسیه‌های سالانه‌ی دانشگاه‌ها را بررسی کنید و دیگر دغدغه‌ی انتخاب دانشگاه نداشته باشید. (در حال حاضر دانشجویان ایرانی شامل بورسیه نمی‌شوند.) پس از انتخاب دانشگاه، حتماً قوانین بین‌الملل را مطالعه کنید تا مطمئن شوید شرایط شما با قوانین دانشگاه مطابقت دارد. مورد مهم بعدی داشتن مدرک زبان دوم یعنی انگلیسی یا فرانسوی است، زیرا کانادا کشوری دوزبانه است و برای تحصیل باید زبان موردنظر خود را انتخاب کنید. البته زبان فرانسوی فقط در شهر کبک کانادا رایج است و اگر قصد ادامه تحصیل در شهر دیگری را دارید مدارک حتماً باید انگلیسی ترجمه شوند.

شرایط تحصیل در کانادا

بعد از انجام مراحل ذکرشده و گرفتن پذیرش از دانشگاه، باید اقدام به گرفتن ویزای تحصیلی کنید. با استفاده از این ویزا که به‌منزله‌ی اجازه تحصیل است، می‌توانید به‌طور موقت در کانادا اقامت کنید و تحصیلات خود را ادامه دهید. شاید با خواندن بسیاری از نوشته‌ها این سؤال به ذهنتان برسد که آیا برای مهاجرت دانشجویی نیاز به ویزا دارم یا خیر؟ در جواب باید گفت تمام افرادی که تبعه‌ی ایران هستند نیاز به ویزا دارند و نداشتن ویزا برای کسانی صدق می‌کند که تابعیت سایر کشورها را دارند و تنها با در دست داشتن پاسپورت خود به‌راحتی می‌توانند وارد کانادا شوند. فقط اگر مطمئن هستید که دوره‌ی تحصیلی شما در کم‌تر از ۶ ماه به پایان می‌رسد نیازی به اخذ ویزا ندارید در غیر این صورت حتماً باید ویزا دریافت کنید. گفتنی است، با توجه به شرایطی که دارید در سه موقعیت مکانی می‌توانید برای ویزای تحصیلی خود اقدام کنید:
 
۱- اگر دانش‌آموز و یا دانشجو هستید باید قبل از ورود به کانادا اقدام به گرفتن ویزا کنید.
۲-جالب است بدانید برای کسانی که اتباع ایرانی، افغانی و تاجیک نیستند این فرصت داده می‌شود که در لحظه‌ی ورود به کانادا ویزا بگیرند.
۳- افرادی که با ویزای کار وارد این کشور شده‌اند و مایل به ادامه تحصیل هستند پس از ورود به کانادا می‌توانند ویزای خود را تغییر دهند. همچنین برای کسانی که قبلاً ویزای تحصیلی داشته و اکنون قصد ادامه تحصیل در مقطع دیگری را دارند این فرصت به آن‌ها داده می‌شود که پس از ورود به کانادا ویزا بگیرند.
 
طبق قوانینی که این کشور تعیین کرده است، اعضای خانواده‌ی فردی که دارای ویزای تحصیلی یا ویزای کار موقت است نیز می‌توانند پس از ورود به کانادا، ویزای تحصیلی درخواست کنند. برای کسب ویزا یا می‌توانید از طریق وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا یعنی به‌صورت آنلاین اقدام کنید و یا به‌صورت حضوری پس از دریافت و پر کردن فرم‌ها از وب‌سایت، فرم‌ها را تحویل دهید. توصیه می کنیم با مراجعه به وب سایت ویزا موندیال و یا وب سایت مرجع Canada visa اطلاعات کامل تری درباره این موضوع کسب کنید.
 
در سال‌های گذشته برای اخذ ویزا نیازی به مصاحبه نبود اما در طی سال‌های اخیر شهروندان برخی کشورها را ملزم به انجام انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری (بیومتریک) کرده‌اند. در هنگام تحویل فرم‌ها بیومتریک انجام می‌شود و اگر به‌صورت آنلاین اقدام به فرستادن فرم‌ها کنید، وقت بیومتریک برایتان تعیین خواهند کرد که باید در زمان مشخص به مراکز مراجعه کنید و بیومتریک را انجام دهید. مسلماً مانند بسیاری از کارها برای اخذ ویزا نیز نیازمند گذراندن مراحلی همچون جمع‌آوری مدارک، پرداخت هزینه و … هستید. در ادامه به مراحل اخذ ویزا می‌پردازیم:
 
۱-اولین گام برای دریافت ویزا، جمع‌آوری مدارک زیر است:
-نامه پذیرش از یکی از مؤسسات آموزشی معتبر
-داشتن مدرک زبان انگلیسی
-تحویل فرم‌های تکمیل‌شده
-داشتن نمرات بالا در دروس تخصصی و داشتن معدل بالا برای پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول
-برنامه تحصیلی
-نامه تمکن مالی ۴ ماه اخیر
-اسکن صفحه اول پاسپورت و صفحاتی که مهر ویزا خورده‌اند.
-اسکن اصل شناسنامه به همراه ترجمه
-دو قطعه عکس ۵/۳ در ۵/۴
-سند و مدارک مربوط به دارایی‌های شخصی
-نامه‌ی سابقه و بیمه کاری
-نامه عدم سوء‌پیشینه
-فیش واریز شهریه
 
۲-گام دوم تحویل دادن فرم‌هایی است که در سایت اداره‌ی مهاجرت و شهروندی موجود هستند و باید به‌صورت کامل پر شوند چراکه ناقص بودن برخی قسمت‌های فرم منجر به رد شدن پرونده‌ی شما خواهد شد. عنوان فرم‌ها به شرح زیر است:
-فرم درخواست ویزای تحصیلی
-فرم اطلاعات خانواده
-فرم تعیین سرپرست برای متقاضی زیر سن قانونی
-فرم اسکجل وانسفارت کانادا
 
۳-آخرین گام پرداخت هزینه‌هایی است که در قبال دریافت ویزا باید به دولت کانادا پرداخت شوند و حتماً از رسید پرداخت خود چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی باید پرینت گرفته و ضمیمه‌ی پرونده‌تان کنید.
 
بعد از گذراندن تمام مراحل ذکرشده درخواست شما توسط یکی از کارکنان اداره‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا که معمولاً برای متقاضیان ایرانی به مدت ۱۵ روز است، بررسی خواهد شد و در صورت وجود هرگونه نقص و کاستی در مدارک و یا فرم‌های ارسالی، درخواست شما را رد خواهند کرد. پس از اعلام علت رد شدن درخواست شما توسط افسر پرونده، می‌توانید با اصلاح نقص پرونده‌ی خود مجدداً درخواستتان را ارسال کنید. علاوه بر ناقص بودن مدارک و فرم‌ها، عدم تمکن مالی برای تحصیل و زندگی، قانع‌کننده نبودن اهداف تحصیلی متقاضی، عدم تطابق رشته تحصیلی مقطع قبلی و فعلی و… از سایر عوامل رد شدن درخواست متقاضیان است. در صورت رد شدن درخواستتان، می‌توانید با ارسال نامه‌ای رسمی و فنی و با رعایت ضوابط و شرایط خاص درخواست بازنگری مجدد پرونده‌ی خود را کنید.

شرایط تحصیل در کانادا

درصورتی‌که پرونده‌ی شما فاقد یکی از علل ذکرشده باشد و موردتایید افسر پرونده باشد، باید گذرنامه‌ی خود را تحویل سفارت دهید و درنهایت یک معرفی‌نامه برای ورود شما به کشور کانادا صادر می‌شود که ارائه‌ی آن در هنگام ورود به کشور مقصد الزامی است. پس از ورود شما و بررسی معرفی‌نامه توسط مأمور مرزی اگر اثبات شود که شرایط شما از زمان درخواست ویزا تا زمانی که به مقصد رسیده‌اید، تغییری نکرده و پس از اتمام تحصیلات خود حتماً به کشور مبدأ بازخواهید گشت با اقامت شما موافقت خواهد شد. به خاطر داشته باشید زمان اعتبار ویزای تحصیلی ۹۰ روز پس از پایان دوره‌ی آموزشی است. لازم به ذکر است که امکان تمدید اعتبار ویزا و یا تبدیل آن به ویزای کار وجود دارد.
 
شرایط مهاجرت در دوره کارشناسی:
نمره بالای ۱۴ در دیپلم و نمره‌ی حداقل ۶ برای مدرک زبان آیلتس
 
شرایط مهاجرت در دوره کارشناسی ارشد:
شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد، نمره بالای ۱۴ در لیسانس و نمره‌ی حداقل ۶ ونیم برای مدرک زبان آیلتس و توصیه‌نامه‌ی تحصیلی از سوی اساتید دوره‌ی کارشناسی مورد نیاز است.
 
شرایط مهاجرت در دوره‌ دکتری:
معدل قابل‌قبول و نمره‌ی حداقل ۷ برای مدرک زبان آیلتس، داشتن مقاله علمی منتشرشده و لزوم تمکن مالی مناسب.
 
تحصیل و کار در کانادا:
همان‌طور که می‌دانید علاوه بر هزینه ویزا، باید هزینه دانشگاه، اقامت و… را هم بپردازید. برای تأمین هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا به دانشجویان اجازه‌ی هم‌زمان کار و تحصیل می‌دهند. در کانادا با توجه به اصول و شرایط به دو صورت می‌توانید کارکنید:

۱- در محیط دانشگاه.
۲-در محیط خارج از دانشگاه.
 
به خاطر داشته باشید اگر قبل از اشتغال به تحصیل درجایی مشغول به کار شوید ممکن است شما را از خاک کانادا بیرون کنند.
 
**همه‌ی مطالب نوشته‌شده خلاصه‌ی نکاتی هستند که قبل از اقدام به مهاجرت دانستنشان خالی از لطف نیست. ویزاموندیال همواره در تلاش است تا با همکاری مشاوران خود بهترین راهنمایی‌ها و خدمات را خدمت تمامی متقاضیان تحصیل در کانادا ارائه کند. پس در مقاله‌های آتی نیز با ما همراه باشید تا آرزوی تحصیل در کانادا برایتان به حقیقت بپیوندد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx