خاتمی: جایِ روحانی بودم، بنزین را گران نمی‌کردم

baran ghatar.com ۱۳ آذر ۱۳۹۸ دیدگاه ۶۶۴

سیدمحمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات) در جمع اعضاء مجمع ایثارگران کشور با انتقاد از طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: من اگر جای شما(دولت) بودم حتما الان بنزین را گران نمی‌کردم بلکه می‌بردم در بودجه تا بحث و بررسی شود و اگر تصویب می شد، انجام می‌دادم. در این موقعیت چرا لقمه را دور سر می‌چرخانند؟

سیدمحمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات) در جمع اعضاء مجمع ایثارگران کشور تأمین زندگی برخوردار برای اقشار جامعه را خواستار شد.

سید محمد خاتمی: 

* طبقه متوسط و بالا وارد ماجراهای اخیر نشد، اما با معترضان همدلی داشت

* خطر بزرگ این است که نارضایتی معیشتی با نارضایتی سیاسی و اجتماعی به هم گره بخورند

* اعتراضات در نقاطی رخ داد که بیشتر محرومان جامعه بودند یعنی کم درآمدهای جامعه و این نشانه آن است که مشکل، واقعا وجود دارد و اعتراض، جدی است.

* جریان‌های بیرون کشور، کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند برنامه‌ریزی کنند اما می‌کوشند سوار بر موج ‌شوند و در داخل هم هستند کسانی که غارت و تخریب و آشوب ایجاد می‌کنند و به هر حال جوری وانمود می‌شود که مسأله، براندازی نظام است.

* بخش فرودست جامعه به خاطر گرایش‌هایی که دارد ترجیح می‌دهد حاکمان با دین نسبت ایجابی داشته باشند. اینها در مقابل نظام اسلامی نیستند بلکه در مقابل ناکارآمدی، نبود امکانات و مشکلات موجود هستند. اینها را باید از هم تفکیک کنیم.

* در جریان اخیر طبقه متوسط و بالا وارد ماجرا نشد اما نظاره‌گری بود که با معترضان همدلی داشت و خطر بزرگ این است که نارضایتی معیشتی و فقر و بی‌عدالتی با نارضایتی سیاسی و اجتماعی بهم گره بخورند و در این صورت با قدرت نظامی و امنیتی و انتظامی هم کاری از پیش نمی رود و عملا کل جامعه در برابر حکومت قرار می‌گیرد.

  جزئیات طرح بنزین برای هر نفر

* در مورد اخیر دولت باید بسیار سپاسگزار رهبری باشد که با موضع گیری خود امواج مخرب سازمان داده شده علیه دولت و ملت را به محاق بردند.

* من اگر جای شما(دولت) بودم حتما الان بنزین را گران نمی‌کردم بلکه می‌بردم در بودجه تا بحث و بررسی شود و اگر تصویب می شد، انجام می‌دادم. در این موقعیت چرا لقمه را دور سر می‌چرخانند؟

* شما می‌خواهید این پول را بگیرید و به هر حال تورم و گرانی ایجاد خواهد شد و دوباره پول را به مردم برگردانید، خب! می‌گفتید سوبسید فعلا بماند؛ اگر هم چاره‌ای نبود و حتما لازم بود گران شود، لااقل یک اطلاع‌رسانی درست و یکی دو هفته بحث و صحبت می‌کردید و قبل از اجرای این کار، اولین سهمیه محرومان را به حسابشان می‌ریختید و بعد این کار را می‌کردید. این شاید التهاب‌ها را خیلی کمتر می‌کرد.

  فیلم لحظه بنزین پاشی به صورت مغازه داران تهرانی/ شگرد دزد لو رفت

* هم سیاست «مقاومت» و هم سیاست «بازدارندگی» جواب داده است؛ یعنی ترامپ فکر می‌کرد که سر ۶ماه ایران یا ساقط یا تسلیم می‌شود اما نشد.

* خیلی کار مشکلی بود که مردم و دولت مقاومت کردند و خیلی رنج کشیدند اما ایستادند. گرچه مشکلات زیاد بود ولی این مقاومت نتیجه داد. مهم این است که چگونه باید از این فرصت و موقعیت استفاده کرد.

* خارج شدن از برجام یعنی کار کردن به نفع ترامپ.

* نباید بگذاریم ما را به سمتی ببرند که از برجام خارج شویم.

* قوه قضائیه قانون حقوق شهروندی را اجرا کند.

* اصلاح‌طلبان خواستار این نظام هستند اما می‌گویند این نظام هم باید اصلاح پذیر باشد و حق و حقوق مردم و زمینه‌های پیشرفت جامعه تأمین گردد و همه بتوانند برای ثبات و امنیت و پیشرفت کشور و از بین بردن فاصله مردم و حکومت تلاش کنند.

* در این مسأله مقام رهبری می‌توانند نقش اول و تعیین کننده در هدایت امور به این سو را داشته باشند.

برای ورود به کانال تلگرام خبرگردی کلیک کنید.

منبع: برترین ها

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx