آموزش جوجه کشی پرندگان مختلف

dell ghatar.com ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ دیدگاه ۳۵۵

امروزه با پیشرفت فناوری انسان می‌تواند به صورت صنعتی تخم پرندگان مختلف را به جوجه تبدیل کند که اصطلاحا به آن جوجه کشی می‌گویند؛ امّا برای این کار چه ابزاری مورد نیاز است؟ برای دانستن این مطلب در این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش جوجه کشی

برای جوجه‌کشی پرندگان مختلف، ابتدا باید در مورد آموزش جوجه کشی پرندگان اطلاعات کسب کنید سپس نیاز به دستگاه جوجه کشی دارید، این دستگاه‌ها در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون عرضه می‌شود که شما بسته به نوع مصرف، یعنی خانگی یا صنعتی می‌توانید آنها را تهیه کنید. دومین ابزار مورد نیاز شما تخم نطفه‌دار است که در ادامه هر کدام و مراحل این کار را را به اختصار شرح خواهیم داد.
 

دستگاه های جوجه کشی

برای تهیّه این دستگاه‌ها ابتدا باید ویژگی‌های آنها را بدانید. امکاناتی که یک دستگاه جوجه‌کشی باید دارا باشد عبارتند از:

  • تهویّه مناسب
  • المنت برای تولید گرما
  • مخزن آب برای تولید رطوبت
  • موتور چرخاننده برای شانه‌ها
  • سیستم روزشمار
  • سنسور کنترل و سیستم نشانگر میزان رطوبت و دما
  • سیستم تغییر وضعیت برای انواع پرندگان

توجه داشته باشید که وجود هر یک از این ویژگی‌ها در دستگاه شما باعث می‌شود که سریع‌تر و با کیفیت بالاتری فرآیند جوجه‌کشی را انجام دهید و میزان تلفات را بعد از آن به حداقل برسانید. برای خرید یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت پیشنهاد میکنیم به سایت بلدرچین دماوند مراجعه کنید.

تهیه تخم نطفه دار و شروع جوجه کشی

پس از خرید دستگاه مناسب نوبت به تهیّه تخم پرنده مورد نظر می‌رسد؛ دقّت داشته باشید که برای خرید آنها باید به مراکز شناخته شده و دارای مجوز رسمی مراجعه کنید تا از سلامت آنها اطمینان داشته باشید. قبل شروع کار تخم‌ها را در مکانی خنک نگه دارید و از قراردادن آنها در یخچال پرهیز کنید.
 
پیش از شروع کار دستگاه را امتحان کنید، ابتدا دما و رطوبت را تنظیم و آن را ۲۴ ساعت روشن بگذارید و به وسیله دماسنج و رطوبت‌سنجی که در دستگاه قرار می‌دهید از صحت عملکرد آن پس از یک روز مطمئن شده و سپس کار را شروع کنید.

جوجه کشی مرغ

توجه داشته باشید که دستگاه و تعداد تخم‌ها را بر اساس میزان فضایی که دارید باید انتخاب کنید؛ به عنوان مثال اگر فضای نگهداری از ۲۰۰ جوجه دارید، باید ۲۷۰ تا ۲۸۰ تخم نطفه‌دار تهیّه کرده و دستگاهی با ظرفیت ۴۰۰ عدد را انتخاب کنید و دقت کنید که دستگاه شما تمام ویژگی‌هایی که در بخش اول ذکر شد را دارا باشد. برای شروع جوجه کشی مرغ حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. خرید تخم‌مرغ نطفه‌دار باکیفیت
  2. تهیّه دستگاه حرفه‌ای و هوشمند
  3. مکان مناسب برای نگهداری جوجه‌ها (بستر نرم، آبخوری و دانه‌خوری مناسب، لامپ مادر مصنوعی، دما و رطوبت تنظیم‌شده)
  4. فراهم کردن تغذیه مناسب، واکسن و ویتامین برای جوجه‌ها

 

مراحل جوجه کشی مرغ

باید بدانید که طول دوره جوجه‌کشی مرغ ۲۱ روز است. اولین کار برای آغاز فرآیند جوجه‌کشی مرغ، ضدعفونی کردن تخم‌ها است، مرحله دوم قرار دادن آنها در دستگاه می‌باشد و مرحله سوم نطفه‌سنجی است که طی آن پس از یک هفته از شروع کار باید تخم‌های نطفه‌مُرده یا بدون نطفه را خارج کنید؛ مرحله چهارم انتقال تخم‌ها از ستر به هچر است، برای این کار باید بدانید که کدام تخم‌ها را چه روزی در دستگاه قرار داده‌اید و پس از ۱۸ روز آنها را به سبد هچر منتقل کنید که البته بعضی از دستگاه‌ها این کار را خودکار انجام می‌دهند.

آموزش جوجه کشی
 

جوجه کشی کبک

فرآیند جوجه کشی کبک نیز مانند سایر پرندگان مستلزم فراهم کردن تخم‌های نطفه‌دار و سالم است؛ پیش از قرار دادن آنها در دستگاه باید در دمایی بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتیگراد و رطوبت ۵۵ تا ۶۵ درجه نگهداری شوند. البته باید در نظر داشت که بیش از ۱۲ روز نمی‌توان تخم‌ها را بیرون نگهداری کرد.
 
مدت جوجه‌کشی کبک ۲۴ روز است که طی این مدت در دستگاه با دمای ۳۷٫۵ درجه و رطوبت ۵۵ تا ۶۰ درجه نگهداری خواهند شد؛ این دستگاه حداقل سه و حداکثر ۲۴ مرتبه در روز باید تخم‌ها را بچرخاند. تخم کبک پس از ۲۱ روز باید به سبد هچر منتقل گردد و چرخش متوقف شود. در هچر دمای تخم کبک باید ۳۷ درجه باشد و رطوبتی معادل ۷۵ تا ۸۰ درجه نیاز است.
 
در طول دوره جوجه‌کشی کبک، دوبار تخم‌های نابارور جدا می‌شوند که این عمل یک بار در روز هشتم و بار دیگر در روز انتقال از ستر به هچر از طریق نوربینی انجام می‌شود. تمام فرآیند انتخاب نوع دستگاه و تعداد خرید تخم مانند جوجه‌کشی مرغ انجام می‌شود که در قسمت پیش توضیح داده شد امّا نکاتی در مورد کبک وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:

  • میزان رطوبت و چرخش در دستگاه بسیار مهم است.
  • تخم‌ها بیش از ۷ روز نباید نگهداری شوند.
  • تخم‌های شکسته و ترک‌دار به هیچ عنوان در دستگاه قرار نگیرند و در روز هشتم حتما باید نطفه‌مرده‌ها از بقیه جدا شوند.

آموزش جوجه کشی
 
ریپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx