قیمت دلار در سال ۹۹ چقدر می‌شود؟

lokomotive ghatar.com ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ دیدگاه ۲۹۵

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید مشکلات حاصل از کرونا تاثیرات ملموسی بر اقتصاد ایران و دیگر کشورهای درگیر خواهد گذشت؛ اما با توجه به دیگر مشکلات موجود در اقتصاد کشور و علی‌رغم امیدواری به دولت، قیمت ارز همچنان به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

قطار وبگردی: تعطیلات عید امسال بیش از هر چیز متاثر از شیوع ویروسی بود که خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها تبدیل به یک اپیدمی جهانی شد. از قضا ایران جزو اولین کشورهایی بود که پس از چین یک اپیدمی گسترده از این ویروس را تجربه کرد و از اول اسفند کشور درگیر مقابله با آن شده است.

با این همه ظرف یک ماه گذشته قیمت ارز افزایش محسوسی داشته است. در حالی که در روز ۱۳ اسفند ماه ۹۸ قیمت هر دلار امریکا ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان بود قیمت مظنه واحد پولی آمریکا در بازار امروز به ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این مهم باعث شده تا نگرانی‌هایی آغاز شود.

در همین رابطه عباس آرگون، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اکنون بزرگترین مشکل جهان شیوع ویروس کرونا است. طبیعتا این مساله به بودجه تمام کشورها لطمه زده و اقتصاد را هم چون عرصه‌های دیگر مختل می‌کند. این مهم صرفا برای یک کشور اتفاق نخواهد افتاد و بیشتر کشورهایی که درگیر این ویروس هستند حتما با تاثیرات آن در اقتصاد مواجه خواهند شد.

او می‌افزاید: مساله‌ کرونا صد البته که ایران را هم متاثر کرده است و افزایش اخیر قیمت دلار و دیگر ارزهای معتبر به این مهم مربوط است. اکنون یکی از مشکلات مساله بودجه دولت و محدودیت‌های درآمدی آن است. به بیان دیگر روندی که نرخ ارز در سال جاری دنبال خواهد کرد رابطه مستقیمی دارد با نحوه و میزان تحقق درآمدهای دولت. با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت و رسیدن آن به کمتر از ۲۰ دلار کار برای دولت روحانی راحت نخواهد بود.

  تبعات گرانی مسکن و ظهور پدیده‌هایی چون اتوبوس‌خوابی

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کرونا عملا همه گیر شده و قطعا بخشی از درآمدهای دولت و بخش خصوصی را از بین خواهد برد. با این همه کاهش درآمدهای دولت تبعات گوناگونی خواهد شد که افزایش قیمت ارز یا همان کاهش قدرت پولی ملی یکی از آن‌ها است. هنگامی که دولت نتواند منابع حاصل از صادرات را وارد کشور کند یا منابع جذب شده کمتر از نیاز واقعی اقتصاد باشد ارزش پول ملی در قیاس با ارزهای دیگر تضعیف می‌شود.

آرگون با اشاره به متغیرهایی چون رشد نقدینگی و صادرات کالاهای غیر نفتی تاکید کرد: متاسفانه تحریم‌ها در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی نیز موثر بوده و همین بازگشت پول به داخل را دشوارتر از همیشه می‌کند. البته اگر بتواند موانع را در برابر فروش نفت خود بردارد یا به هر طریق حداقل درآمدهای پیش‌بینی شده را حاصل کند حتما مشکلات تا حدی کنار خواهند رفت ولی در شرایط فعلی چنین امکانی محتمل به نظر نمی‌رسد.

او گفت: البته مساله نرخ تورم هم شدیدا بر نرخ ارز اثرگذار است و کنترل تورم یکی از راههای مهم جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی است. این مشکلات ساختاری و تحمیلی هستند و حداقل انتظار نمی‌رود در شرایط بحرانی کرونا مرتفع شوند.

  درآمد ۶ رقمی یک خانم در متاورس

این کارشناس تصریح کرد: البته باید توجه داشت بسته به زمانی که کرونا بتواند شیوع خود را ادامه دهد مشکلات حاصل از آن هم متفاوت خواهند بود؛ به این صورت که هر چه بیشتر این زمان طولانی شود اقتصاد در سطح بین‌المللی آسیب‌های بیشتری خواهد دید و دوران پساکرونا شرایط سخت‌تری تجربه می‌شود. این میان در کشور ما بیشترین مشکلات احتمالا در بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک و متوسط بروز پیدا کند چرا که توانایی مالی این بنگاه‌ها محدود است و اغلب اولین قربانین هر نوسانی هستند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند آینده قیمت ارز در بازار چگونه خواهد بود، گفت: البته که امیدواریم روند افزایشی ادامه نیابد و دولت بتواند همه چیز را کنترل کند. اما همان‌طور که مشاهده می‌شود همه کشورها درگیر کنترل این ویروس هستند تا آثار اقتصادی را کمتر کنند. درنتیجه علی‌رغم امیدواری ما به تدبیر دولتی‌ها فکر می‌کنم در آینده نزدیک قیمت ارز همچنان رو به افزایش داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx