شرایط تحصیل و هزینه های زندگی در آلمان

dell ghatar.com ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ دیدگاه ۳۱۴

جهت تحصیل در آلمان خوب است که در ابتدای امر در رابطه با سیستم آموزش در این کشور اطلاعاتی را بدست آوریم. بر اساس رتبه بندی علمی دانشگاه های جهان ۶ دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا و ۱۸ دانشگاه از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان متعلق به کشور آلمان می باشند. در آلمان ۴۰۰ دانشگاه دولتی وجود دارد که ۹۵ % از دانشجویان دانشگاهی در آن مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل و زندگی در آلمان

دانشگاه های آلمان دولتی هستند و در واقع دانشجویان مجبور نیستند هزینه های تحصیلی را پرداخت کنند. ناگفته نماند به جز هزینه های کم اداری در ابتدای هر ترم، در حدود ۱۲۰ موسسه خصوصی وجود دارند که تامین مالی دولت را دریافت نمی کنند و تحت کنترل دولت قرار ندارند. تحصیل در این موسسه ها رایگان نیست. شرایط تحصیل در آلمان برای ما ایرانی ها پیچیدگی های خاص خود را دارد.

دانشجویان برای ورود به مقاطع مختلف در دانشگاه های آلمان جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان بایستی از سوی یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند. در ادامه با جمع آوری مدارک و پشتوانه مالی برای ویزای تحصیلی آلمان این کشور اقدام کنند. پس از دریافت ویزا و ورود به این کشور، دانشجو باید نسبت به مجوز اقامت کشور آلمان اقدامات مقتضی را انجام دهد. دانشجو در ابتدا به مدت ۳ ماه زمان دارد تا مراحل اداری ثبت نام خود را در دانشگاه های آلمان انجام دهد. در شرایطی که ثبت نام بیشتر از ۳ ماه طول بکشد دولت آلمان ویزای تحصیلی فرد را به مدت ۳ ماه دیگر تمدید خواهد کرد. البته این در صورتی است که دولت آلمان متقاعد شود که دلیل قانع کننده ای برای این تاخیر وجود دارد.

یافتن دانشگاه و انتخاب یک برنامه تحصیلی متناسب با علایق شما اولین قدم برای برنامه ریزی تحصیل می باشد. به دلیل وجود برنامه های تحصیلی متنوع و دانشگاه های با کیفیت و سطح بالا، پیدا کردن دانشگاه خوب و انتخاب یک برنامه تحصیلی مناسب در آلمان امری ساده محسوب می شود. کیفیت دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی در مراکز تحصیلی آلمان در سطح جهانی قرار دارد.

  جنگل سیاه آلمان

اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی معتبر اولین اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان است. اخذ وقت سفارت آلمان در گام دوم انجام می گیرد البته تاریخ اقدام رزرو وقت سفارت باید متناسب با شرایط روز انجام شود. روادید تحصیلی این کشور از زمان صدور و دریافت از سفارت مبدا ۳ ماه دارای اعتبار است. دانشجو باید بعد از ورود به آلمان به اداره امور مهاجرت می رود و درخواست تمدید و ثبت اقامت را دهد.

مطابق برآوردهای فعلی تنظیم کننده وام های دانشجویی و تنظیم کننده بورس های تحصیلی در آلمان، Bundesausbildungsförderungsgesetz، یک دانشجوی خارجی به ۸۵۳€ (یورو) در ماه یا ۱۰٫۲۳۶€ (یورو) در سال حداقل نیاز دارد تا بتواند در کشور آلمان امورات خود را بگذراند. در این زمینه دانشجویان خارجی به غیر از شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا از جمله نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین نیازی به اثبات منابع مالی ندارند.

تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است. در واقع هزینه زندگی در یک شهر کوچکی مثل لایپزیگ در مقایسه با شهرهای بزرگی مثل برلین و هامبورگ خیلی ارزان است. اما نکته ای که نباید از نظرتان دور کنید، مزیتی است که شهرهای بزرگ با آپشن های امکاناتی متعدد در اختیار افراد قرار می دهند.
هزینه زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملا منطقی و به صرفه می باشد. در کل، شما برای پوشش مخارج زندگی در این کشور ماهیانه در حدود ۷۲۰ € (یورو) و در سال به ۸۶۴۰ (یورو) نیاز دارید. هزینه های مربوط به غذا، اجاره بها، قبض های خدمات شهری، لباس ها، و تفریح اساسا همسو و هماهنگ با هزینه متوسط در اتحادیه اروپایی می باشد. فقط یادآوری می شود که اجاره ماهیانه در آلمان گران ترین هزینه مربوط به هزینه زندگی در این کشور است.

  جنگل سیاه آلمان

اجاره مسکن پر خرج ترین هزینه متقاضیان در ماه است. اگر اجاره آپارتمان به صورت شریکی باشد، طبیعتا هزینه پایین تر خواهد شد. اجاره مسکن در ماه در حدود ۲۵۰ € (یورو) الی ۳۲۰ € (یورو) است. در ضمن اقامت در خوابگاه دانشجویی حدود ۲۵۰ یورو در ماه هزینه خواهد داشت. متقاضیان ورود به کشور آلمان برای اخذ ویزا باید مدارکی برای اثبات حقوق سالیانه خود در حدود ۸۷۰۰ € (یورو) ارائه نماید. این حقوق در ماه باید حدود ۷۲۵ € (یورو) باشد تا بتواند از پس هزینه های زندگی خود بر آید. ناگفته پیداست که هزنیه زندگی در آلمان به سبک زندگی افراد بر می گردد.
زندگی دانشجویی در آلمان به صرفه تر است. مخارج یک دانشجو در آلمان برای خورد وخوراک، پوشاک و مسکن و اینترنت و انرژی، رفت و آمد و کلیه هزینه های جانبی تحصیل و کتب در ماه حدودا از ۵۰۰ تا ۸۰۰€ (یورو) است. گرچه مخارج سکونت دانشجو به محل و مکان سکونت وی بستگی دارد. برای مثال اگر فرد در خوابگاه دانشجویی آلمان ساکن باشد، از هزینه های او کاسته می شود.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx