مراسم روضه‌خوانی حدادیان به سبک طرح «سینما ماشین» +تصاویر

didi ghatar.com ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ دیدگاه ۹۶۱

تصاویری از مجلس روضه‌خوانی حاج سعید حدادیان؛ منتشر شده که نشان می‌دهد مردم با خودرو‌های خود از سخنرانی، مناجات و مداحی استفاده می‌کنند.

قطار وبگردی: موسسه ماوا با همکاری هیئت سائلین امیرالمومنین (ع) در شب‌های ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه “شب های دلتنگی” را با هدف تلاش برای رفع خلاء جلسات مذهبی در دوران شیوع کرونا برگزار می کند. شرکت‌کنندگان در این برنامه با خودروهای خود در پارکینگ پارک ارم توقف کرده و درون خودرو از برنامه سخنرانی، مناجات خوانی و مداحی استفاده می‌کنند.

مراسم روضه سعید حدادیان در ماشین

مراسم روضه سعید حدادیان در ماشین

مراسم روضه سعید حدادیان در ماشین

جواد توسلی مسئول رسانه‌ای موسسه ماوا در این خصوص می‌گوید: «براثر شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌های زندگی مردم لغو شده است. اجتماعات و برنامه‌های مذهبی مختلفی که به خصوص در ماه رمضان برگزار می‌شد، این روزها لغو شده و دل‌تنگی بزرگی برای مردم ایجاد کرده است. در این راستا تصمیم گرفتیم کار جدیدی انجام دهیم تا این خلا را پرکنیم. ابتدا جشن خیابانی را برای میلاد امام حسین (ع) برگزار کردیم و در ماه رمضان نیز به سراغ این ویژه‌برنامه رفتیم. در این ویژه‌برنامه طی ۳۰ شب ماه رمضان بنا داریم آیتم‌های مختلفی مانند قرائت قرآن، سرود، مناجات‌خوانی و مداحی را برگزار و به نوعی روحیه شادی برای مردم ایجاد کنیم. مردم می‌توانند با ماشین‌های خود در فضای اینجا پارک کنند و از داخل ماشین از برنامه با حضور خانواده‌ها استفاده کنند. برای استفاده بهتر، مخاطبان فرکانس ضبط ماشین خود را برروی موج ۱۰۳ FM تنظیم می‌کنند و در محدوده برگزاری مراسم می‌توانند صدای با کیفیت دریافت کنند.»

مراسم روضه سعید حدادیان در ماشین

مراسم روضه سعید حدادیان در ماشین

طرح «سینما ماشین» برای اولین بار پس از انقلاب در جمعه همین هفته با فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در دو سانس ۲۱ و ۲۳:۳۰ در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. این طرح با حضور حدود ۱۶۰ ماشین در هر سانس که محل قرارگیری آن‌ها با خط‌کشی مشخص شده اجرا می‌شود.

سینما «تهران‌پارس» یا همان «درایوین سینمای تهران‌پارس» که در سال ۱۳۳۹ در تپه‌های تهران‌پارس تاسیس شد، نخستین «سینما ماشین» در ایران محسوب می شود، در این سینما، تماشاگران با ماشین های خود وارد محوطه سینما می شدند و از درون خودروهای خود اقدام به تماشای فیلم می کردند و به هر خودرو یک بلندگوی مخصوص داده می‌شد که بینندگان برای خود صدای آن را کم یا زیاد نمایند، ظرفیت «درایوین سینمای تهران‌پارس» ۲۸۴ خودرو و قیمت بلیت این سینما برای هر خودرو ۱۵۰ ریال بود.

«سینما ماشین» حاصل تفکر ریچارد هالینگزهد (Richard Hollingshead)، یک طرفدار و عاشق سینما است؛ وی در کمپانی «ویز اتو پروداکتز» که برای پدرش بود مسئولیت مدیریت فروش را به عهده داشت، به خاطر سختی هایی که مادرش از نشستن روی صندلی های سینما می کشید، تصمیم به تاسیس سینمای رو باز و به اصطلاح طرح سینما ماشین شد.

وی در ابتدا این طرح را در مقابل خانه‌اش و به کمک یک پروژکتور کداک مدل ۱۹۲۸ بر روی کاپوت خودرویش آزمود و برای صدای فیلم نیز یک رادیو را در پشت پرده سینمای جدیدش تعبیه کرد، وی پرده‌ را نیز در مقابل ماشینش به چند درخت گره زده بود.

ریچارد هالینگزهد برای اولین بار در سال ۱۹۳۳ سینما ماشین را در کرسنت بولوار در نیوجرسی برگزار کرد و همان موقع این اختراع خود را به ثبت رساند و بعد از حدود یکماه، با سرمایه اولیه‌ای برابر ۳۰ هزار دلار، شرکت «پارک-این تیاترز» را راه‌اندازی کرد.

طرح سینما ماشین در ابتدا مشکلات متعددی هم در زمینه تصویر و هم صدا برخوردار بود، اما با پیشرفت تکنولوژی هم مشکلات تصویری برطرف شد و هم این امکان فراهم شد که هر کدام از اتومبیل‌ها، صدای متن فیلم را از طریف رادیوی FM خود دریافت کنند.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx