از سوییچ کوچک فلزی تا جواهرنشان‌های میلیاردی

dell ghatar.com ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۶۷

سوییچ یا کلید خودرو، شاید در گذشته‌های نه‌چندان دور کم اهمیت‌ترین بخش خودرو محسوب می‌شد و کمترین توجه را به خود جلب می‌کرد. اولین سوییچ‌هایی که اکثر ما به یاد داریم، کلیدهای فلزی کوچکی بود که تنها وظیفه باز و بسته کردن قفل درها و روشن کردن خودرو را بر عهده داشت.

سوییچ یا کلید خودرو

به مرور تغییراتی در سوییچ‌ها ایجاد می‌شد، اضافه شدن پلاستیک فشرده به بالای کلیدها و بزرگ‌تر شدن آن‌ها از جمله آن‌ها بود. در واقع در آن زمان سرسوییچی‌ها بیشتر از خود سوییچ توجه می‌شد!

با گذشت زمان، دزدگیرها وارد میدان شدند و قابلیت باز و بسته کردن درها از فاصله دور هم فراهم شد و چندی بعد انواع ریموت‌ها جایگزین دزدگیرها شدند.
 
یادگارهایی از گذشته
پیش از آغاز امپراطوری ریموت کنترل‌های فوق پیشرفته، برخی از برندها مطرح، با تغییراتی در ظاهر و جنس کلیدهای کلاسیک خودرو، باعث به یادگار ماندن این کلیدها در تاریخ به عنوان برترین سوییچ‌های خودرو شدند.

هوندا آکورا NSX بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ میلادی با کلید ساده و زیبا  عرضه می شد که تنها زینت‌بخش آن، نام مدل خودرو بود که با رنگ قرمز بر روی آن حکاکی شده بود. این کلید با جنس تیتانیوم عرضه می شد و بسیار گران‌بها بود.

کلید جذاب بعدی مربوط به پورشه ۹۱۱ است. در قسمت بیضی شکل این کلید که از جنس فولاد است، یه خط برجسته در وسط و شش سوراخ در اطراف آن وجود دارد. این طراحی در واقع نشان موتور شش سیلندر خطی ۹۱۱ دارد. قیمت این کلید خاص بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است و داشتنش برای مالکان پورشه ۹۱۱ خالی از لطف نیست.

کلید جذاب ماندگار بعدی مربوط به نیسان ۳۰۰ZX است که در اوایل دهه ۹۰ میلادی به بازار آمد و از خودروهای پیشرفته آن زمان محسوب می‌شد. کلید این خودرو با ساختارشکنی در فرم، شکلی P مانند دارد و از جنس تیتانیوم ساخته شده است.

سوییچ فراری FF که فناوری ساده‌ای دارد، با رنگ قرمز معروف و اسب رقصان حک شده روی آن همواره از کلیدهای محبوب و گران‌قیمت محسوب می‌شود.

اما گران‌بهاترین سوییچ ساخته شده در جهان، یک سوییچ ساده از جنس پلاتینیوم و الماس و به شکل یک سپر جنگی است. این سوییچ که قیمت تقریبی آن ۲۵۰ هزار دلار است، چند سال پیش به سفارش یکی از مالکان کونیگزگ آگرا ساخته شد.
 
رنسانس جدید در طراحی سوییچ‌ها
اگر از فرم کلاسیک کلید خودروها بگذریم، به آغاز طراحی ریموت‌ها می‌رسیم. از اولین و ساده‌ترین ریموت‌ها گرفته تا ریموت‌های ابر خودروهای امروزی که تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها باعث شگفتی خواهند بود. ریموت کنترل‌های کمپانی‌هایی نظیر، بی‌ام‌دبلیو، تسلا، مازراتی، استون مارتین، پاگانی، کوروت جگوار، بنز و … از جمله خاص‌ترین و جذاب‌ترین ریموت‌های دینا هستند.
 
ریموت کنترل‌هایی که از اکثر خودروها گران‌ترند
دنیای ثروتمندان پیچیدگی‌ها و رمز و رازهای گوناگونی دارد و این امر فرصتی برای ایجاد بیزینسی‌هایی پرسود و جذاب برای این جامعه هدف ایجاد می‌کند. با هر سطح ثروتی، شاید اقدام به خرید که یک ریموت کنترل با ارزشی معادل ۵۰۰ هزار یورو، که تقریباً هم‌قیمت با یک لامبورگینی اونتادور اس‌وی‌جی (Lamborghini Aventador SVJ) است، عجیب و کمی احمقانه به نظر برسد. اما حقیقت این است در دنیای مولتی‌میلیاردهای جهان با وجود بی‌نیازی مادی مطلق، گویا هر چه خاص‌تربه نظر رسیدن و قدرت‌نمایی مادی جذابیت‌های خودش را دارد.

  رگولاتور قیمت خودرو حذف شد؟

شرکت فنلاندی «ایواین (Awain)» با هوشمندی از این فرصت طلایی استفاده کرده است. این شرکت سوییچ‌هایی بی‌نظیر و جواهرنشان برای خودروهایی نظیر لامبورگینی، بوگاتی، استون مارتین، بنتلی، مازراتی، مک لارن، می‌باخ، پورشه، رولزرویس و مرسدس تولید می‌کند.

راجع به خصوصیات کلید نیم میلیون یورویی طراحی این شرکت لازم به ذکر است که، بدنه این کلید از ۱۷۵ گرم طلای ۱۸ عیار ساخته شده و در ضخامت و حاشیه آن الماس‌هایریزی کار شده که وزن آنها به ۳۴٫۵ قیراط می‌رسد!

این شرکت این امکان را نیز برای خریداران فراهم کرده است تا با توجه به سلیقه شخصی یا جنس و ترکیب رنگ چوب و چرم به کار رفته در فضای داخلی خودروی خود، رنگ و فلزات مختلفی را برای استفاده در آن سفارش دهند. این طراحی منحصر به فرد شرکت ایواین «فانتوم» نام دارد و در واقع گران‌ترین محصول این شرکت نیز هست.

البته اگر قیمت‌های مناسب‌تری مدنظر مشتری باشد، ایواین تولیدات متوسط‌ تری نیز دارد. مدل «سرنیتی» با قیمت ۸۰ هزار یورو که از ۲۰ قیراط الماس و ۱۷۵ گرم طلا ساخته شده است. مدل دیگر «کوانتوم» نام دارد که از ۳٫۶ قیراط الماس و ۱۷۵ گرم طلا ساخته شده و ۴۹ هزار یورو قیمت دارد. این کلیدها در تیراژ محدود و تنها ۲۰ عدد از هر کدام ساخته شده است. با توجه به ارزش این کلیدها قطعاً دسترسی بسیار محدودی خواهند داشت و صاحبان آن‌ها هرگز این جواهرات منحصر به فرد را در جیب خود برای استفاده قرار نخواهند داد.
 
پیشرفته‌ترین ریموت داخلی
بعد از کلیدهای کوچک آهنی و سرسوییچی‌هایی که حالا بخشی از یادگاری‌های دوران کودکی‌مان است، سیر تغییرات سوئیچ خودروها در ایران چندان گسترده نیست و تنها چند سالی است که اکثر خودروهای تولیدی با ریموت‌هایی با کلید تاشو عرضه می‌شوند.

  سرنوشت قیمت خودرو پس از حذف ارز ترجیحی

این ریموت‌ها انواع مختلفی دارد. به نظر می‌رسد، در میان خودروهای داخلی مجهزترین ریموت مربوط به خودروی کوییک پلاس اتوماتیک باشد. این خودرو مجهز سیستم ورود بدون کلید است که با قرار گیری ریموت در فاصله کانونی مشخص از خودرو اقدام به باز کردن درها می‌کند.

از آنجا که ما در صنعت خودروسازی در فاصله بسیار زیادی از برترین‌های این عرصه ایستاده‌ایم، نداشتن ریموت‌های اندکی پیشرفته‌تر چندان جای گله باقی نمی‌گذارد. در واقع اگر اصلاح از پایه و اساس در خودروسازی صورت بگیرد، ما حاضریم به جای ریموت از همان کلیدهای کوچک فلزی قدیمی هم استفاده کنیم!

به هر حال دیدن کلیدهای خودروهای قدیمی خالی از لطف هم نیست، می‌توان به دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو رفت و در میان آگهی‌های خودروهای بسیار قدیمی، عکسی هم از سوییچ آنها درخواست کنیم. و یا به کلکسیونرهای خوش ذوق و علاقه مند به ماشین سر بزنیم و از انواع سوییچ‌هایشان دیدن کنیم.
 
رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx