maniya ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ دیدگاه ۲۴

به گزارش راه امروز: گویا اراده‌ای برای حل چالش بین تجار با «وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک» وجود ندارد.؛ چراکه قوانین جاری، چالش‌های زیادی برای بنگاه‌ها در مواجهه با این سه دستگاه به وجود آورده است. فعالان اقتصادی می‌گویند عدم هماهنگی و نبود یک ارتباط منطقی بین این سه دستگاه موجب شده تا کار آنها لنگ بماند و تا زمانی که این روند اصلاح نشود، امیدی به حل موانع پیش رو نیست.
در همین راستا، دو تن از اعضای اتاق بازرگانی تهران به تشریح چالش‌هایی پرداخته‌اند که روند فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها را مختل کرده است. به گفته آنها، وزارت صمت مجوز اصلی ورود کالا را تحت عنوان ثبت سفارش ارایه می‌دهد؛ بانک مرکزی مساله تخصیص ارز را هدایت می‌کند و گمرک نیز در زمینه خروج کالا وارد شده که متأسفانه چالش‌های عمده‌ای در هر سه رویکرد به وجود آمده است. چالش‌ها کدامند؟ «محدود کردن کسب مجوز و ثبت سفارش واردات»، «طولانی بودن مدت زمان پاسخ ثبت سفارش و گرفتن مجوز» و «چالش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی»، «ممنوعیت استفاده از ارز صادراتی برای واردکنندگان»، «عدم همکاری بانک‌های عامل»،«تغییر مداوم سیاست‌های ارزی در قبال واردات»و«ارتباطات ویژه بنگاه‌های بزرگ برای استفاده از ارز نیمایی و اجحاف در حق بنگاه‌های کوچک ومتوسط» را می‌توان از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی عنوان کرد.
از سوی دیگر، پیش‌تر بخشنامه‌ای بود که بر اساس آن شرکت‌ها می‌توانستند با توجه به پروانه تولید یا قراردادی که با شرکت‌های تولیدی دولتی داشتند، بخشی از کالای خود را از گمرک دریافت کنند تا خط تولید متوقف نشود، اما حالا بانک مرکزی به گمرک نامه زده که به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهد. فعالان اقتصادی می‌گویند اگر، بانک مرکزی ارز ندارد، حداقل این مجوز را به تاجر بدهد تا از ارز خودش استفاده کند، نه اینکه هر روز یک بخشنامه جدید به گمرک ارایه دهد که نه تنها کارگشا نبوده، بلکه باعث ضرر و زیان بنگاه می‌شود.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  پیش‌بینی رییس‌کل جدید بانک مرکزی درباره عدد دلار در روزهای آینده

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx