maniya rahemrooz.ir ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۴۱

به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل به زوایای ورود خودروی در بازار ایران پرداخت و نوشت: «خودروهای روسی به ایران می‌آیند؟» این پرسشی است که طی روزهای اخیر در محافل رسانه‌ای زیاد مطرح می‌شود. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، اما شنیده‌ها حاکی از این است که سه مدل خودرو جدید از محصولات UAZ روسیه از پاییز امسال به بازار خودرو ایران عرضه می‌شود. براساس اطلاعات دریافتی کارخانه‌ای به وسعت حدود ۲۵ هزار متر مربع برای تولید سه مدل پیکاپ تک و دو کابین دو دیفرانسیل و شاسی بلند پاتریوت از سری محصولات تولیدی UAZ در برنامه است. البته خبر حضور روس‌ها در بازار خودروی ایران، اولین‌بار بعد از مصاحبه روز سوم اسفند ۱۳۹۷ «ویکتور کلادوف»، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه قوت گرفت. البته این تصمیم به دلیل تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا تاکنون جنبه عملیاتی پیدا نکرد.
حال این روزها بار دیگر، سناریوی حضور خودروهای روسی در کشور گویا رنگ واقعیت به خود گرفته است؛ آن هم نه در قالب واردات، بلکه با تولید محصولات روسی در ایران. اما اکنون این پرسش قابل طرح است که چرا خودروهای روسی؟ آیا این خودروها می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودروهایی خارجی باشند که از بازار ایران خارج شدند؟ و چند پرسش دیگر که با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در میان گذاشتیم.
زاوه در این گفت‌وگو به بیان چند واقعیت درباره ورود خودروهای روسی به بازار ایران می‌پردازد و می‌گوید: اینکه ورود خودروهای روسی، باعث شکسته شدن انحصار در بازار خودرو می‌شود، تصور غلطی است. به گفته این کارشناس خودرو، خودروهای روسی از آنچنان کیفیتی برخوردار نیستند که بخواهند چینی‌ها را از بازار ایران خارج یا بازار خودرو را متحول کنند. او می‌گوید: بنابراین تا زمانی که وزارت صمت با کلونی قدرت اداره می‌شود، انحصار همچنان هست. زاوه معتقد است تا زمانی‌که دست پدرخوانده‌ها که نقدینگی زیادی هم دارند از صنعت قطعه‌سازی قطع نشود، انتظار شکستن انحصار شبیه یک رویا است.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx