maniya rahemrooz.ir ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ دیدگاه ۴۰

اختلاف آماری درباره ارزهای بازنگشته صادراتی میان بخش خصوصی و دولت، در حالی است که لیست متخلفان ارزی وجزییات کامل آن در اختیار متولیان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک به عنوان سازمان مجری در امر تجارت خارجی قرار دارد. به‌طوریکه روز گذشته معاون فنی گمرک نیز در اظهاراتی عنوان کرده که اسامی افراد و شرکت‌هایی که هنوز نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام نکرده‌اند به صورت طبقه‌بندی شده اما محرمانه به گمرک ارایه شده است و مجازاتی برای این افراداز سوی گمرک در نظر گرفته شده است. برای بررسی جزییات ابعاد این ماجرا، از معاون فنی گمرک خواستیم که به چند پرسش «تعادل» در این زمینه پاسخ دهد، اما به دلیل محرمانگی اسناد ارسالی از سوی بانک مرکزی وسازمان توسعه تجارت، از دادن ارایه جزییات بیشتر به ما امتناع کرد. البته در پاسخ به پرسش‌های ما اذعان کرد که اطلاعات لازم برای پاسخ به این پرسش‌ها و جزییات آن موجود است، اما امکان ارایه یا انتشار آن امکانپذیر نیست. اینکه چرا نهادها وسازمان‌های متولی، اصرار به وجود تخلف و خطای ارزی از سوی صادرکنندگان دارند اما از بیان جزییات خودداری می‌کند، جدای از دیگر پرسش‌های ما، خود پرسش بزرگی است که پاسخش مشخص نیست. با این حال، بد نیست که متولیان امر برای روشن شدن ابعاد ماجرای تخلفات ارز صادراتی، به چند نکته و پرسش مهم به شرح زیر پاسخ دهند:

  آیا وزیر اقتصاد با پاستور خداحافظی می کند؟

۱- نخست اینکه بخش خصوصی عنوان کرده که حدود ۱۵هزار نفر هیچ ارزی به کشور بازنگردانده‌اند، که از این تعداد تنها ۵ هزار نفر از این افراد، دارای کارت‌های بازرگانی هستند و حدود ۱۰ هزار صادرکننده بدون کارت بازرگانی و از طرق دیگر مانند کارت‌های پیله وری و مرزنشینی و روش‌های متداول در بازارچه‌های مرزی اقدام به صادرات کرده‌اند و یک‌سوم ارزهای بازنگشته به کشور نیز متعلق به همین گروه از صادرکنندگان است که فاقد کارت‌های بازرگانی هستند؛ ادعایی که گمرک می‌تواند به راحتی از طریق رصد آمارها و ردیابی خروجی کالاها از گمرکات یا مرزهای کشور، به آن پاسخ روشنی بدهد که در این خصوص از ارایه اطلاعات خودداری کرد.

۲- پرسش دوم اینکه چه مقدار از ارزهای بازنگشته به کشور مربوط به کارت‌های بازرگانی اهلیت‌دار و بخش خصوصی است و چه میزان طبق ادعای بخش خصوصی مربوط به کارت‌های پیله وری وغیره است واینکه آیا آمار دقیقی از ارز حاصل از صادرات از طریق شیوه‌های پیله وری و … وجود دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد، کنه بازهم آمارهای گمرک بتواند از روند صدور کالا از مرزهای کشور به روشن شدن ابعاد این موضوع کمک کند.

  عکس/برف در مرز کامیون‌ها را هم زمین گیر کرد/جزئیات تحصن کامیون‌داران

۳- سومین پرسش این است، حال که متولیان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک لیست محرمانه را در اختیار دارند، چرا به‌طور مشخص اعلام نمی‌کنند که سهم بخش خصولتی‌ها و بخش خصوصی واقعی از این تخلفات ارزی چقدر است وچرا و به چه دلیل از انتشار جزییات خودداری می‌کنند و بحث محرمانگی را پیش می‌کشند؟

۴- در نهایت چهارمین پرسش اینکه ارز صادراتی بازگشت داده نشده بیشتر مربوط به کدام اقلام صادراتی است؛ اقلام صنعتی و معدنی یا پتروشیمی‌ها و…؟

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx