شرحی مختصر بر کاخ دولما باغچه

dell ghatar.com ۲۳ مهر ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۲۳

شهر استانبول به عنوان پربازدیدترین مکان‌ها در ترکیه محسوب می‌شود. یکی از دلایل اینکه شهر استانبول مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار می گیرد، وجود مراکز خرید و بازارهای متعدد، جشنواره ها و همچنین بناها و مکا‌ن‌های تاریخی و کهن فراوان است. آب و هوا و مکان جغرافیایی این شهر زیبا نیز خود گواه دیگری برای جذابیت این شهر است. کاخ دولما باغچه که با فرمان ۳۱ پادشاه عثمانی بنا شده است، مساحتی بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع دارد. این کاخ زیبا و باشکوه در آن ایام به منظور مرکزی اداری برای امپراتوری بزرگ عثمانی به کار گرفته می‌شد.

کاخ دولما باغچه

 
سال ساخت و همچنین سبک معماری کاخ دولما باغچه
مکان قرارگیری کاخ دولما باغجه در نزدیکی بسفر است که کار ساخت آن در اواسط قرن ۱۹ میلادی به انجام رسیده، از آن تاریخ به بعد کاخ دولما باغچه توانست جایگاه کاخ توپکاپی واقع در شهر استانبول را از آن خود کند. در سبک معماری این کاخ از سبکی به نام نئوباروک استفاده کرده‌اند. این بنا را یکی از معماران بزرگ عثمانی، به فرمان سلطان عبدالحمید ساخته و بنا کرده است. کاخ دولما باغچه مکانی برای اسکان و زندگی ۶ نفر از پادشاهان عثمانی بود. شکل ساخت کاخ به صورت متقارن که دارای ۴۳ سرسرا، ۲۸۵ اتاق و ۶ حمام بود. از وسایل گران قیمت و باشکوهی که در این کاخ وجود دارد می‌توان به چلچراقی به وزن ۴ هزار کیلوگرم و ارتفاع ۲۶ متر از جنس کریستال اشاره کرد که خود جلوه‌ای ویژه به این مکان بخشیده است. از نکات جالب توجه دیگر در مورد کاخ دولما باغچه این است که در دوره‌های بعدی نیز مورد استفاده اشخاص تراز اول و مهم کشور نیز قرار گرفته، از آن جمله می توان به مصطفی کمال آتاتورک اشاره کرد. این مکان محلی بود که اتاتورک در آن فوت کرد. امروزه از کاخ دولما باغچه تنها به عنوان جاذبه توریستی و گردشگری استفاده می شود و آن را به موزه تبدیل کرده‎اند.
 
کاخ دولما باغچه از نظر موقعیت مکانی
مساحت کاخ دولما باغچه ۱۱۰ هزار متر با زمینی معادل ۲۵۰ هزار متر مربع که در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد.
 
کاخ دولما باغچه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
این کاخ تاریخی و باشکوه دارای سه بخش است از آن جمله می توان به آپارتمان های اداری، سرسرای تشریفات و حرمسرای امپراتوری اشاره کرد که شرحی مختصر در مورد آنها بیان می‌کنیم.
 
بخش آپارتمان‌های اداری
از مهمترین قسمت‌های کاخ دولما باغچه می توان به آپارتمان‌هایی با کاربرد اداری اشاره کرد. در کار ساخت بنای سرسرایی که در بخش ورودی این اپارتمان‌ها وجود دارد برای قسمت راه پله آن از کریستال برای تزیین استفاده شده است. این قسمت بخش های جذاب دیگری دارد نظیر چند سرسرا که مزین به فرش‌ها در طبقه بالا، شومینه، لوسترها و حمامی شاهانه و باشکوه که به وسیله رخام مصری آذین بسته شده است.
 
بخش سرسرای تشریفات
از بزرگترین بخش های کاخ دولما باغچه می توان به سرسرای تشریفات اشاره کرد که با داشتن مساحتی بیشتر از ۲ هزار متر مربع و ارتفاعی در حدود ۳۶ متر از سلطح زمین جلوه و جلایی خاص دارد. از وسایل تزیینی که در این قسمت به چشم می خورد می‌توان به فرشی بزرگ و زیبا و لوستری با وزن تقریبی ۵ تن که ملکه ویکتوریا آن را هدیه داده است اشاره کرد. گالری ها در طبقه بالا نیز در هنگامی که مراسم مذهبی برگزار می‌شد استفاده می‌شدند که به غیر از این برای ارکستر‌ها  نیز کارایی داشت. از نکات قابل توجه این بود که خانم‌ها نمی‌توانستند در این مراسم‌ها حضور داشته باشند بنا براین از پنجره‌های راهرو که به حرامسرا راه داشت به تماشای مراسم می‌نشستند.
 
بخش حرمسرا
در قسمت حرمسرای کاخ دولما باغچه که آن را توسط راهروی طویلی به قسمت اداری وصل کرده اند نگهبان‌ها و سربازهایی وجود داشت که کار حفاظت از این سرا و کنترل رفت و آمد‌ها را به عهده داشتند. در این مکان فقط یک شخص که آن هم سلطان بود اجازه نفوذ و ورود را داشت. در این قسمت اتاق‌هایی وجود داشت که مختص ملکه مادر بود و همچنین دارای اتاق‌های جداگانه برای همسر‌ها و فرزندان آنها بود.
 
بخش‌های دیگر کاخ دولما باغچه
در بخش‌های دیگر کاخ ساختمان‌هایی وجود دارند که از آن جمله می‌توان اتاق‌هایی برای ولیعهدها، اصطبل ها، مرغداری، گیاه خانه، کارگاه فرش، آشپزخانه سلطنتی و … را نام برد.
 
اتاق مصطفی کمال آتاتورک در کاخ دولما باغچه
همانطور که در مباحث قبلی اشاره کردیم کاخ دولما باغچه واقع در شهر استانبول میزبان بسیاری از بزرگان ، پادشاهان و سران آن کشور بوده است. آتاتورک واپسین روزهای زندگی‌اش را در این کاخ به سر برد. وی که فردی بزرگ برای کشور خود در ان روزگار بود در سال ۱۹۳۸ میلادی بدرود حیات گفت. نکته جالبی که در مورد ساعت های موجود در این کاخ وجود دارد این است که تمام ساعت‌های آن بخاطر اینکه زمان مرگ آتاتورک ۹:۰۵ دقیقه بوده است روی همین ساعت قرار گرفته اند. اما امروزه می توانید ساعت هایی را بیرون از کاخ ببینید که به ساعت ترکیه تنظیم شده‌اند. لیکن ساعت موجود در اتاق وی هنوز هم روی همان ساعت فوت او تنظیم شده و باقی مانده است.

  ماجرای کتابی که «اردوغان» به «قالیباف» هدیه داد چه بود؟

شما می توانید برای ادامه تحصیل در ترکیه با شرکت مهاجرتی شایان تماس بگیرید.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx