maniya rahemrooz.ir ۱۴ آبان ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۰

به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل نوشت: «موانع ارزی ترخیص کالاها برداشته شد.» براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تصمیماتی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر اخذ شده که در مهم‌ترین آن با رفع موانع ارزی ترخیص کالا از محل «ارز متقاضی صادراتی، ارز اشخاص یا به صورت صادرات مقابل واردات»، گمرک مکلف است نسبت به ترخیص کالاهای موجود در گمرک با اعلام اولویت وزارت صمت و بدون کد رهگیری بانک با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند. براساس این مصوبه «ترخیص فوری کالاهای اساسی فاقد اسناد» نیز در دستور کار قرار گرفته که بانک مرکزی باید با قید فوریت نسبت به تامین ارز ترجیحی این کالاها که اسناد آن به خریدار منتقل نشده، اقدام کند. «ترخیص کالاهای با خرید اعتباری بدون کد رهگیری» نیز از دیگر مصوباتی است که براساس آن صاحب کالا بدون نیاز به تامین ارز، می‌تواند برای جلوگیری از فساد کالای خود را ترخیص و وارد کند.
به عبارتی دیگر، بانک مرکزی با صدور اعلامیه تامین ارز با نرخ ارز ترجیحی به صورت اعتباری تعهد تامین آن ظرف ۳ ماه از تاریخ ترخیص کالا را برعهده خواهد گرفت.
در این میان اما برخی مصوبه «واردات کالا بدون انتقال ارز یا همان ارز متقاضی» را مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها بر این باورند که «آزاد شدن واردات با ارز اشخاص و آزادی کالاهای گمرک بدون کدرهگیری»، منجر به افزایش نرخ ارز شده و در عین حال فساد گسترده‌ای را رقم می‌زند. درمقابل اما موافقان در پاسخ به نوع انتقادها می‌گویند که واردات با ارز متقاضی، نه تنها باعث افزایش نرخ ارز نمی‌شود، بلکه به تعدیل بازار ارز می‌انجامد و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. از طرفی به گفته آنها، می‌تواند منجر به تسریع در ترخیص کالاهای مانده در گمرک بشود که ماه‌ها است در صف تخصیص یا تامین ارز قرار دارند.
در همین حال، رییس سازمان توسعه تجارت نیز درپاسخ به برخی انتقادات می‌گوید: واردات با ارز متقاضی شروطی دارد واینگونه نیست که هر فردی هر کالایی خواست را وارد کشور کند. بنابه اظهارات او، فقط مواد اولیه کارخانجات و قطعات مورد نیاز آنها با استفاده از ارز متقاضی امکان واردات به کشور خواهند داشت و شروط بانک مرکزی در استفاده از ارز متقاضی باید رعایت شود. همچنین «گردش ریالی و حساب‌های ریالی» فردی که قرار است با ارز متقاضی اقدام به ترخیص کالاهای خود نماید، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
  کپی کاری آقای وزیر!

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx