آیت‌الله مصباح یزدی درگذشت

lokomotive ghatar.com ۱۲ دی ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۳۵

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود که عصر امروز در سن ۸۵ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

او متولد ۱۳۱۳ در یزد بود و پس از پیروزی انقلاب بنیاد باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) را در قم پایه‌گذاری کرد که تا پایان عمر ریاست آن را بر عهده داشت.

از جمله فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله می‌توان به نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد. او همچنین به عنوان رهبر فکری جبهه پایداری نیز شناخته می‌شود.

وی از منظر دینی به دلیل نوشتارهایش در زمینه تفسیر موضوعی قرآن، و فلسفه اسلامی – به ویژه یکی از کتاب‌های درسی حوزه تحت عنوان «آموزش فلسفه» که به زبان‌های عربی، انگلیسی و غیره نیز ترجمه شده است. استاد فلسفه و تفسیر خوانده می‌شد. مصباح که از دوره دوم مجلس خبرگان رهبری نماینده استان تهران در آن بود، در انتخابات دور پنجم در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب رای کافی نشد و از انتخاب مجدد برای ورود به این مجلس بازماند. او در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استان خراسان رضوی نامزد شد و توانست به عنوان نماینده منتخب مردم خراسان رضوی به مجلس خبرگان راه یابد.

  اعتماد نوشت: یاران مصباح یزدی مجلس را قبضه کردند؛ پایان عصر جمهوری اسلامی و آغاز دوران حاکمیت اسلامی!

مصباح یزدی از حامیان اسلام بنیادگرایانه و طیف اصولگرا بود. او علی‌رغم باور به ریشه‌داشتن اصلاح‌طلبی در «نظام ارزشی اسلام»، از مخالفان جدی جریان اصلاح‌طلبی رایج بود، چنان‌که در حسینیه شهدای قم اصلاح‌طلبان را «احیاکنندگان سنت کفار ۲۵۰۰ سال پیش ایران» نامید. وی همچنین اصلاح‌طلبی با معیارهای مطرح شده از سوی رهبر ایران را، مطلوب دانسته و بیان کرد که «این اصلاح‌طلبی را می‌خواهیم».

بیماری اخیر او از روز ۱۱ آذرماه سال جاری با بستری‌ شدنش در منزل آغاز شد و به دنبال پیشرفت علائم بالینی و با تشخیص پزشکان برای ادامه مداوا به تهران منتقل شد که پس از شش روز بستری‌شدن در بیمارستان درگذشت.

منبع: ایسنا

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx