کراتینه موها را به چه بهایی زیبا می کند؟!

dell ghatar.com ۲۷ دی ۱۳۹۹ دیدگاه ۴۲

صحبت های ضد و نقیضی در مورد کراتینه مو وجود دارد. برخی این روش را به خصوص به دلیل وجود فرمالدئیدها محکوم می کنند، عده ای دیگر اما اعتقاد دارند که کراتینه کردن و استفاده از مواد کراتینه مو آسیبی به بدن نمی زند. از طرفی بعضی بر سر روش کراتینه کردن اختلاف نظر دارند و بعضی نوع مواد کراتینه را مورد بحث قرار می دهند. در این مقاله از سری مطالب مرکز تخصصی پوست و زیبایی خانه سفید به دلیل درخواست های شما، در مورد کراتینه کردن مو بطور مفصل صحبت می کنیم.

کراتینه مو

سعی کرده ایم به تمامی سوالاتی که در مورد مفید یا مضر بودن کراتینه کردن و انواع روش های آن از ما پرسیده اید را به طور کامل و با جزئیات پاسخ دهیم. در این مقاله به تعریف روش های رایج کراتین نیز پرداخته ایم و با بیان مزایا و معایب و ویژگی های کراتینه کردن، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. شما با خواندن این مطلب می توانید در پایان تصمیمی درست و منطقی در مورد استفاده از کراتینه یا عدم استفاده از آن بگیرید.
 
کراتین چیست؟
بگذارید به زبان ساده و روشن تعریفی از کراتینه ارائه دهیم. کراتین نوعی پروتئین است که مو، پوست و ناخن های ما را تشکیل می دهد. این تنها کراتینه موجود در بدن نیست و جالب است بدانید که کراتین همچنین می تواند در اندام های داخلی و غدد ما دیده شود. به عبارت دیگر کراتین یک پروتئین محافظ است که استحکامی جالبی دارد و نسبت به سایر سلول های بدن ما کمتر آسیب دیده یا پاره می شود.

از زمان کشف تاثیرات این ماده جالب بشر به این فکر افتاد که کراتین را از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف استخراج و به عنوان ماده ای در صنعت لوازم آرایشی مو استفاده کند. از آنجایی که این ماده عنصر حیاتی در ساختار موهای انسان است، برخی از افراد معتقدند که استفاده از مکمل ها، محصولات و روش هایی که مبتنی بر ماده کراتین هستند به تقویت مو کمک کرده و باعث زیبایی آنها می شوند. اما در مقابل استفاده نادرست و روش های غیر صحیح می توانند آسیب هایی به سلامتی مو بزنند که غیر قابل چشم پوشی است.
 
روش های کراتینه کردن در سالن های زیبایی
استفاده از کراتین یا کراتینه کردن مو معمولاً به دو روش در سالن های زیبایی انجام می گیرد که سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است.
 
کراتینه برزیلی
این روش به روش کراتینه برزیلی معروف است. روش کراتینه برزیلی برای موهای بسیار فر و مجعد مناسب است و به آنها شکلی صاف می دهد. این نوع درمان به کمک کراتینه دارای چندین مرحله است. ابتدای کار ماده حاوی فرمالدئید به روی سر متقاضی گذاشته می شود. حالا به کمک برس مخصوص و سشوار ماده به تمام نقاط منتقل و خشک می شود تا موها شکلی صاف یکدست و درخشان پیدا کنند. پس از استفاده از کراتین، از شما خواسته می شود که موهای خود را برای چند روز خشک نگه دارید.

کراتینه مو

روش احیایی کراتینه کردن مو
از نام این روش مشخص است که کراتینه احیایی برای احیا کردن موهای آسیب دیده استفاده می شود. در واقع این نوع کراتینه کردن برای ترمیم موهایی است که به دلیل رنگ کردن زیاد، مش کردن، مواد شیمیایی موجود در آب استخر یا گرما آسیب دیده اند.

کراتینه احیایی قدرت کراتینه برزیلی را ندارد و معمولا به کسانی توصیه می شود که نمی خواهند موهای آنها کاملاً صاف شود و فقط قصد دارند حالت پذیری بیشتری را برای موهای مجعد یا فر خود شاهد باشند.
 
زمان و ماندگاری کراتینه کردن مو
زمان انجام کراتینه کردن مو به دو روش برزیلی و احیایی بین ۲ تا ۳ ساعت است. در مورد ماندگاری این روش نیز باید بگوییم که ماندگاری این روش ها معمولا تنها ۳ ماه است ولی این زمان بیشتر بستگی به سلامت موی شما و میزان فر یا مجعد بودن آن دارد.
 
فواید و مزایا
تعداد زیادی از افرادی که از کراتین روی موهای خود استفاده می کنند، گزارش می دهند که در نتیجه استفاده از این ماده موهایشان نرم و لطیف شده است. این تأثیرات بسته به سالم بودن موهای شما، ضخامت طبیعی آنها و نوع درمان کراتینه متفاوت است. کراتین با صاف کردن سلول هایی که روی هم قرار می گیرند باعث ایجاد رشته های صاف مو می شود. لایه های سلول ها که کوتیکول مو نام دارند، از نظر تئوری کراتین را جذب می کنند.
 
معایب و زیان ها
احتمال ریزش مو بعد از کراتینه کردن وجود دارد. متاسفانه در موارد زیادی در مورد ریزش مو بعد از کراتینه کردن صحبت شده است. این اتفاق بخصوص در مورد کراتینه برزیلی زیاد شنیده می شود که بعد از انجام کراتینه، موهای فرد به شدت دچار ریزش شده است. البته به احتمال زیاد می توان جلوی این ریزش را با روش های درمانی دیگر گرفت اما این ریزش نشان می دهد که ریشه موی فرد تا حدودی دچار آسیب شده است.

همچنین باید در نظر داشت که استفاده از مواد شیمیایی همواره خطر بروز حساسیت را با خود دارد. این مواد نیز شامل این قاعده هستند و  ممکن است در افراد مختلف ایجاد حساسیت کنند. این حساسیت ها به صورت خارش، قرمزی، تورم و سوزش در پوست سر و گاهی چشم بروز می کند. متاسفانه این حساسیت ها گاهی می توانند اثرات طولانی مدت نیز داشته باشند.

اما از همه این موارد جدی تر آسیب های ناشی از وجود فرمالدئید در مواد کراتینه است که بسیار می تواند خطرناک باشد. برخی از کارمندان در آرایشگاه ها حتی از خونریزی بینی و مشکلات تنفسی ناشی از استفاده از محصولات درمانی کراتین و استنشاق مداوم بخارات آنها در طول زمان استفاده خبر دادند. این میزان فرمالدئید پنج برابر از استاندارد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی فراتر رفته است.

کراتینه مو

استفاده از شامپو یا سرم کراتینه
سوالات زیادی در مورد استفاده از انواع شامپوها و یا سرم کراتینه پرسیده می شود. به خاطر داشته باشید که مهمترین ویژگی و مزایای استفاده از شامپو و سرم کراتینه برای مو این است که این مواد زیان های کراتینه کردن در سالن های زیبایی را ندارند. البته در مقابل نیز اثرپذیری کمتری در مورد صاف کردن و ترمیم مو دارند و برای مشاهده تاثیر آنها نیز به زمان نیاز است. در صورتی که شامپوهای کراتینه را برای خود انتخاب می کنید به جنس موی خود توجه کنید و شامپویی مناسب برای خود خریداری کنید. همچنین از معتبر بودن برند محصول خریداری شده و کیفیت آن مطمئن باشید.
 
کراتینه کردن مو برای چه افرادی مناسب نیست؟
در این مطلب اشاره کردیم که زیان های زیادی متوجه کراتینه کردن مو در سالن های زیبایی است. بخصوص در مورد فرمالدئید موجود در این محصولات که که بر اثر گرمای حاصل از سشوار،  بخار فرمالدئید آزاد می کند. بخار فرمالدئید می تواند یکی از عوامل بروز سرطان باشد و تنفس بخار آن بسیار خطرناک است. به همین دلیل، زنان باردار باید از انجام این روش اکیداً خودداری کنند. دسته دیگری که به هیچ وجه نباید کراتینه کردن را در برنامه خود قرار دهند، افرادی هستند که به فرمالدئید یا مشکلات تنفسی حساسند.

همچنین اگر موهای صافی دارید نباید صرفا برای تقویت مو از کراتینه کردن استفاده کنید. قدرت بالای کراتینه کردن می تواند به سلامت این نوع از موها آسیب بزند و موجب ریزش مو شود.
 
سخن پایانی
با توجه به آنچه که در مورد مزایا، معایب و خطرات کراتینه کردن مو در سالن های زیبایی و آرایشی گفتیم، حالا دیگر شما با این روش ها به طور کامل آشنا شدید. اما اینکه شما استفاده از روش های کراتینه کردن مو در سالن های زیبایی را انتخاب کنید یا نه، بستگی به این دارد که تا چه میزان حاضرید به بهای مزایای کوتاه مدت این روش ها در صاف کردن و تقویت موها ریسک های آن را نیز به جان بخرید. زیرا هر چه باشد استفاده از کراتینه کردن مو به معنای استفاده از موادی شیمیایی ای می باشد که می تواند برای سلامت پوست و حتی ریه های شما مضر باشد.

با این وجود اگر انتخاب شما همچنان مراجعه به سالن های آرایشی برای کراتینه کردن مو به روش های برزیلی، احیایی یا هر روش دیگری است، متخصصان پوست و زیبایی کلینیک تخصصی خانه سفید به شما توصیه می کنند که از محصولات باکیفیت، استاندارد، معتبر و دارای مجوز استفاده کنید. فراموش نکنید که انتخاب یک محصول تنها به این خاطر که قیمت پایین تری دارد نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در مقابل نیز اینکه یک محصول گرانتر باشد نیز دلیلی بر خوب بودن آن نیست. زیرا اگر میزان کراتینه موجود در محصول بالا باشد احتمال دارد قیمت بالاتری داشته باشد، اما این میزان بالای کراتینه می تواند آسیب جدی به سلامت موی شما بزند.

مورد دیگر اینکه موهای خود را برای کراتینه کردن به دست آرایشگر حرفه ای و متبحر بدهید تا روند کراتینه کردن را درست، اصولی و با دقت انجام دهد. این فرد با توجه به شرایط مو و نوع آن و با تجربه ای که دارد، فرمول کراتینه کردن را به درستی انتخاب می کند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx