انواع موکت ایرانی و دسته بندی های آن

dell ghatar.com ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ دیدگاه ۵۷

خیلی سال است که مردم به منظور پوشاندن کف منزل، محیط های اداری و... از پوششی استفاده می کنند. استفاده از کفپوش های مختلف ضمن زیباتر نمودن محیط ،کف را ایمن تر خواهد ساخت. پوشش های مورد استفاده برای کف در ایران از گلیم، جاجیم و نمدهای زیبا در نهایت به موکت رسید و امروزه دیگر پوشش های سنتی تنها به عنوان تزئینی در بخشی کوچک از محیط به کار برده خواهند شد.

موکت

رپورتاژ آگهی: موکت در ایران برای اولین بار در دهه ۶۰ تولید شد. اوایل ساخت این محصول به شکل کاملا نازک و با ضامت پایین انجام می شد و از نظر رنگ نیز بسیار محدود بود و همچنین طرح و نقشی نیز بر روی آن ها مشاهده نمی شد. در طی دهه های بعدی اما ورود دستگاه های پیشرفته صنعتی و نیز طراحی های کامپیوتری زمینه ساز ایجاد تحولی بزرگ در این صنعت شد. رفته رفته موکت هایی در انواع طرح و رنگ به بازار عرضه شدند و قیمت مناسب و قابلیت ضدحساسیت آن ها باعث شد که بسیاری از افراد به خرید این محصول نسبت به فرش تمایل بیشتری از خود نشان دهند.
علاوه بر آن طرح و رنگ های اداری و تجاری زمینه ساز استفاده از این کفپوش در ادارات و سازمان های مختلف نیز شد و در واقع رنگ و لعابی خاص به محیط های اداری بخشید.

با گذشت زمان کارخانه های بسیاری دست به تولید موکت های مختلفی زدند و امروزه شما در بازار می توانید موکت هایی با طرح و تنوع و کیفیتی متفاوت مشاهده نمایید. یکی از برترین مدل ها  موکت ظریف مصور است که در وبسایت گامان تزئین جاوید می توانید آن را تهیه کنید.
 
موکت در واقع واژه ای فرانسوی به معنای فرش پرزدار می باشد که به منظور پوشش کف منازل، ادارات و وسایل نقلیه به کار برده می شود. این پوشش یک عایق صوتی و حرارتی به شمار خواهد رفت و امروزه با توجه به قیمت مناسبی که داشته در زمینه های گوناگونی به کار برده می شود. در ادامه با برخی از انواع موکت ایرانی از نظر جنس آشنا خواهیم شد:
 
جنس موکت ایرانی
 

  • موکت پلی آمید

 
موکت هایی که در تولید آن ها از نخ پلی آمید بهره گرفته می شود مقاومت بالایی را در برابر ضربه و خمیدگی از خود نشان خواهند داد و می توان آن ها را انتخابی مناسب برای کفپوش ادارات و منازل دانست. از نظر الکتریسیته ساکن این موکت ها چندان کیفیت مطلوبی نخواهند داشت.
 

  • موکت پلی استر

 
این موکت ها در زمینه های گوناگونی کاربرد داشته و ضمن برخورداری از تنوع رنگی، در برابر رطوبت و لکه مقاومت مطلوبی را از خود نشان خواهند داد. موکت های پلی استر همچنین ضد حساسیت می باشند.
 

  • موکت پلی پروپیلن

 
این نوع موکت ها را می توان در بین انواع موکت ها ارزان ترین گزینه به شمار آورد. مقاومت بالای این موکت در مقابل لکه، رطوبت، فشار بالا و الکتریسیته ساکن در کنار قیمت مناسب سبب محبوبیت بالای آن شده است.
 
گاهی ممکن است به منظور ساخت یک موکت از هر سه ماده بالا بهره گرفته شود.
 
مزایای انواع موکت ایرانی

  • یک عایق مطلوب برای حرارت و صدا محسوب شده و از این رو در محیط های سرد و پر سروصدا بسیار کاربردی می باشند.
  • نرمی و راحتی مطلوبی را به کف خانه و یا هر محیط دیگری خواهند بخشید.
  • دارای طرح و رنگی های بسیار متنوعی می باشند و به راحتی شما این امکان را داشته تا متناسب با دکوراسیون فضای مورد نظر دست به انتخاب بزنید.
  • با استفاده از موکت ها پرزکوتاه می توان فضا را بزرگ تر جلوه داد.
  • دوام و ماندگاری این نوع از کفپوش ها بسیار بالاست.
  • به منظور تمیز کردن موکت ها به راحتی می توان از جاروبرقی استفاده نمود و نیازی به تمیز کردن آن ها با دستمال نم دار نمی باشد.
  • در مقایسه با دیگر کفپوش ها از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار هستند.

 
انواع موکت ایرانی
به طور کلی انواع موکت ایرانی را می توان در دو دسته قرار داد:

  1. موکت های تافتینگ (پرز بلند)

این نوع از موکت ها در واقع در قسمت پشتی خود از لایه ای نمدی برخوردار می باشند. موکت های تافتینگ خود در دو نوع کات پایل و لوپ پایل موجود هستند. نمونه های لوپ پایل از نوع گردبافت می باشند و در واقع شباهت بسیاری به لباس های بافتنی دارند. مقاومت این موکت ها در مقابل فشار و ساییدگی بسیار مطلوب است و از این رو در محیط های پررفت و آمد بسیار کاربردی می باشند. در نمونه کات پایل نیز نخ های الیاف همچون فرش برش خورده و به همین دلیل موکت فرشی نیز نامیده می شود.

موکت

مزایای موکت های تافتینگ

  • شباهت بسیار به فرش قالیچه
  • انتخابی مناسب برای تمامی فصول و ایجاد احساس آرامش
  • جایگزینی مناسب برای فرش های ماشینی
  • دارای لطافت و نرمی مطلوب
  • برخورداری از قیمتی مقرون به صرفه

 

  1. موکت های نمدی

این نوع از موکت ها را می توان قدیمی ترین نوع موکت تولید شده به شمار آورد. در طراحی و تولید این نوع از موکت ها در واقع از روش های سنتی تولید نمد بهره گرفته شده است. البته تولید موکت های نمدی برخلاف روش های قدیمی این بار با دستگاه های صنعتی و ماشین ها انجام می گردد. به منظور تولید این موکت ها نخ ها و الیاف در هم تنیده خواهند شد و بعد به کمک غلطک های سخت و زبر از هم جدا شده و با رد شدن از بین غلطک های متعدد به هم فشرده می شوند. این روش در واقع کاملا شبیه به نمدمالی قدیمی و دستی است. موکت های نمدی فاقد هر گونه بافتی می باشند و پس از فشردگی، اجرای طرح های گوناگون به چهار روش بر روی آن ها انجام می شود. در ادامه به این چهار روش بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • روش سوزنی

ایجاد طرح در این روش به واسطه ایجاد اختلاف ارتفاع در سطح موکت انجام می شود. این روش را می توان قدیمی ترین روش طراحی موکت به شمار آورد.

  • روش حرارتی

در این روش پس از آن که موکت تولید و فشرده شد به کمک دستگاه های مخصوص روی سطح موکت طرح ها سوزانده یا داغ زده خواهند شد. در این روش به واسطه تفاوت رنگ ایجاد شده میان طرح و موکت جلوه خاصی مشاهده می شود.

  • طرح زربافت

در این روش از طراحی موکت نمدی نیز با استفاده از نخ یا الیافی با رنگ متفاوت، طرح بر روی سطح موکت دوخته خواهد شد.

  • طرح چاپی

در این روش نیز همان گونه که از نام آن پیداست با استفاده از دستگاه صنعتی شکل های مختلفی نظیر شکل های فانتزی و کارتونی روی سطح موکت به چاپ می رسد.

تولید موکت های نمدی در دو نوع یک لایه و دولایه انجام خواهد شد. ضخامت موکت های دولایه در مقایسه با نمونه های یک لایه بیشتر می باشد و ضمن لطافت و دوامی که داشته مقاومت مطلوبی را در مقابل سرما و رطوبت از خود نشان می دهند.
 
ضخامت انواع موکت ایرانی
از نظر ضخامت اگر چه موکت های ایرانی دارای انواع گوناگونی می باشند اما به طور کلی می توان ضخامت آن ها را مطلوب دانست. به منظور بررسی میزان ضخامت یک موکت ایرانی تنها کافی است پشت موکت را بلند کرده و فشردگی بافت و گره ها را مشاهده نمایید.

موکت

در صورتی که قصد استفاده از موکت برای محیط های تجاری و اداری را دارید توصیه می شود حتما به سراغ موکت های ضخیم تر بروید. بهترین گزینه برای محیط های عمومی موکت هایی با گره های نزدیک تر و بافتی فشرده تر می باشد.

لازم به ذکر است که برای محیط های پررفت و آمد موکت های پرزبلند به هیچ عنوان انتخاب مناسبی نخواهند بود چرا که خیلی زود انسجام خود را از دست داده و دیگر مانند سابق جذاب نیستند.
 
نحوه نگهداری از انواع موکت ایرانی
خوشبختانه دوام بالای موکت های ایرانی باعث شده است که به نگهداری آن چنانی نیاز نداشته باشند. تنها کافی است به صورت مرتب جاروکشی شده و در صورتی که لکه و کثیفی بر روی آن ها ایجاد شد نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید.

البته گفتنی است که در با توجه به جاروکشی نسبتا دشوار موکت های پرزبلند در صورتی که رفت و آمد در خانه شما بسیار است و یا این که در خانه فرزند کوچکی دارید و مدام خانه نیاز به تمیزکاری خواهد داشت توصیه می شود از خرید موکت های پرزبلند صرف نظر کنید.

عدم توجه به نظافت موکت ها می تواند سبب افزایش خطر بیماری های تنفسی گردد.
 
رنگ انواع موکت ایرانی
موکت های ایرانی از نظر رنگ بسیار متنوع می باشند و انتخاب از بین آن ها کاملا به سلیقه و نیز سبک دکوراسیون مورد نظر شما بستگی خواهد داشت.

در انتخاب رنگ انواع موکت ایرانی توصیه می شود به رنگ اصلی دکوارسیون توجه داشته باشید. رنگ های خنثی برای موکت بخش پذیرایی بهترین رنگ به شمار خواهند رفت و دست شما برای طراحی بازتر است.

اما در انتخاب رنگ انواع موکت ایرانی برای اتاق کودک بهتر است رنگ های شاد و کودکانه را انتخاب کنید تا فضای اتاق به محیطی شاد و پرانرژی تبدیل گردد.

در صورتی که اتاق خواب کوچک و کم نور است می توانید با انتخاب موکتی با رنگ روشن به فضا جان دهید. در این زمینه موکت های طرح دار و رنگ رنگی نیز باعث کوچک تر جلوه کردن فضای اتاق خواهند شد.
 
قیمت انواع موکت ایرانی
موکت های ایرانی که امروزه از کیفیت بسیار قابل قبولی برخوردار می باشند و می توان از این نظر آن ها را با موکت های خارجی برابر دانست در مقایسه با نمونه های خارجی دارای قیمت به مراتب مناسب تری می باشند.

به منظور تعیین قیمت موکت ایرانی از واحد متر مربع استفاده خواهد شد و جنس و برند موکت در این زمینه تاثیرگذار است. برای مشاهده مدل های مختلف موکت به gamantj.com مراجعه کنید.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx