مزایا و شرایط ادامه تحصیل در ترکیه

dell ghatar.com ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ (۲) دیدگاه ۳۸

ترکیه، یک کشور اروپایی- آسیایی است. این موقعیت خاص جغرافیایی باعث شده که این کشور در سال‌های اخیر به مقصد جذابی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی تبدیل شود. در این میان، سالانه تعداد زیادی دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش می‌گیرند.

تحصیل در ترکیه

عداد دانشجویان بین‌المللی که در ترکیه تحصیل می‌کنند از سال ۲۰۰۶ میلادی دو برابر شده است. این موضوع رشد چشمگیر این کشور را در زمینه آموزش عالی نشان می‌دهد.  ما در این نوشتار قصد داریم شما عزیزان را با مزایا و شرایط ادامه تحصیل در ترکیه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
 
سیستم آموزش عالی در ترکیه
آموزش عالی ترکیه شباهت‌های زیادی با سیستم آموزشی اروپا داشته و شامل سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌شود. به دلیل وجود دانشگاه‌های زیاد و برنامه‌های آموزشی متنوع، تقریبا تمام رشته‌های تحصیلی در ترکیه تدریس می‌شوند. معماری، مدیریت و روابط بین‌الملل از جذاب‌ترین رشته‌های تدریس شده در این کشور محسوب می‌شوند. بعضی از مراکز آموزشی این کشور دروس خود را به زبان  انگلیسی ارائه می‌دهند. از این مراکز می‌توان به دانشگاه‌های فنی خاورمیانه (METU)، آیدین و بیلکنت اشاره کرد.

برای پذیرش در مراکز آموزش عالی ترکیه باید در آزمون ورودی این مراکز قبول شوید. این آزمون‌ها معمولا مختص دانشگاه‌های دولتی این کشور هستند. با این وجود، تعداد کمی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هم دارای آزمون ورودی هستند. هزینه تحصیل در موسسات خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است. به همین دلیل، معمولا کسی دانشگاه‌های خصوصی دارای آزمون ورودی را انتخاب نمی‌کند.

هر کدام از دانشگاه‌های ترکیه آزمون ورودی مخصوص به خود را دارند. برای قبولی در این آزمون‌ها باید در کلاس‌های آمادگی کنکور شرکت کنید.
 
مدارک لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه
برای تحصیل در ترکیه با داشتن پاسپورت ترکیه باید هم شرایط عمومی تحصیل در این کشور و هم شرایط لازم برای ورود به دانشگاه مورد نظرتان را دارا باشید. برای آشنایی با شرایط مد نظر هر دانشگاه باید به سایت آن مرکز آموزشی مراجعه کنید.

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید باید مدارکی مثل دیپلم دبیرستان، رونوشت سوابق تحصیلی، نمره مهارت زبان، انگیزه نامه و مدارک مربوط به تمکن مالی را ارائه دهید. مدارک لازم برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا شامل مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، رزومه، توصیه نامه از اساتید و کارفرمایان، انگیزه نامه، نمره مهارت زبان و نامه مربوط به تمکن مالی است.

  انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲| هلند با گل های دیرهنگام صعود کرد/ولز و ترکیه راهی پلی آف شدند

تحصیل در ترکیه

مهلت ارسال مدارک برای مقطع کارشناسی تا اول آگوست است. در مورد مقاطع تحصیلات تکمیلی تا پایان ماه می برای ترم پاییز و پایان ماه دسامبر برای ترم بهار فرصت دارید تا مدارک خود را ارسال کنید.

ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر مدارک خود را به صورت آنلاین فرستاده باشید، باید قبل از پایان مهلت تعیین شده آن‌ها را از طریق پست ارسال کنید. همچنین اگر دانشگاه انتخابی شما آزمون ورودی یا مصاحبه دارد، باید برای شرکت در آن به ترکیه بروید. بعد از انجام این مراحل، نامه پذیرش از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود. در این نامه اطلاعات لازم در مورد مراحل بعدی در اختیارتان قرار می‌گیرد.
 
آشنایی با دانشگاه‌های برتر ترکیه
حدود ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن‌ها دولتی و تازه تاسیس هستند. بیشتر دانشگاه‌های برتر این کشور در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده‌اند. در ادامه با تعدادی از این مراکز آموزشی آشنا خواهیم شد:

  • دانشگاه بغازیچی: این مرکز که در استانبول قرار دارد اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از آمریکا تاسیس شده است. دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی و تحت سیستم آموزش عالی آمریکا تدریس می‌شوند.
  • دانشگاه بیلکنت: اولین دانشگاه خصوصی ترکیه است که در سال ۱۹۸۴ میلادی شروع به کار کرده است. این مرکز آموزشی بزرگترین کتابخانه این کشور را در خود جای داده است.
  • دانشگاه سابانجی: این دانشگاه در استانبول واقع شده و تدریس در آن از سال ۱۹۹۹میلادی شروع شده است. تقریبا ۴۲ درصد از دانشجویان کارشناسی سابانجی بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند.
  • دانشگاه فنی خاورمیانه: این مرکز آموزشی در آنکارا قرار دارد و زبان آموزشی آن انگلیسی است. به دلیل تقاضای بالا، دانشگاه فنی خاورمیانه از یک و نیم میلیون متقاضی سالانه فقط یک و نیم درصد آن‌ها را پذیرش می‌کند.
  • دانشگاه کوچ: این مرکز در سال ۱۹۹۳ میلادی در شهر استانبول تاسیس شده است. دانشگاه خصوصی کوچ، یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور است که در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ دانشجو دارد.

تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه
مهم‌ترین عواملی که این کشور را به مقصد مناسبی برای دانشجویان خارجی تبدیل کرده، عبارتند از:

  • استانداردهای بالای آموزشی: دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار علمی بالا، کیفیت آموزشی مناسب و کادر آموزشی قوی برخوردار هستند. این موضوع باعث ارتقای رنکینگ دانشگاه‌های این کشور در دنیا شده است.
  • ارائه مدارک دانشگاهی با اعتبار بین‌المللی: مدارک ارائه شده توسط مراکز آموزشی این کشور اعتبار بین‌المللی داشته و در بسیاری از نقاط جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. بنابراین، شما می‌توانید با این مدارک برای ادامه تحصیل در اروپا یا آمریکا اقدام کنید.
  • وجود مراکز آموزشی مدرن و مجهز: دانشگاه‌‌های دولتی و خصوصی این کشور دارای محیط آموزشی گسترده و مجهز هستند.
  • هزینه پایین تحصیل: از جمله مزایای تحصیل در ترکیه، پایین بودن هزینه‌ها در مقایسه با آمریکا و کشورهای اروپایی است. ترکیه، یک کشور نیمه اروپایی است، اما به شما این امکان را می‌دهد که با هزینه کم از امتیازات یک زندگی اروپایی برخوردار شوید.
  • مسکن و تغذیه مناسب: تمام دانشگاه‌های ترکیه دارای خوابگاه هستند. علاوه بر این، در اطراف آن‌ها انواع خانه‌ها و اتاق‌ها وجود دارد که دانشجویان می‌توانند آن‌ها را اجاره کنند. در مراکز آموزشی این کشور سالن‌های غذاخوری باکیفیتی وجود دارد که غذا را با قیمت مناسب در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.
  • در دسترس بودن حمل و نقل عمومی: معمولا دانشجویان در این کشور برای رفت و آمد با مشکل مواجه نمی‌شوند. علاوه بر این، وجود کارت تخفیف دانشجویی به کاهش هزینه‌‌های حمل و نقل درون شهری کمک می‌کند.
  • امکان کار دانشجویی: با رعایت قوانین خاصی، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به کار دانشجویی بپردازند. این موضوع هم به تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی و هم به آشنایی با جامعه ترکیه کمک می‌کند. ساعات کار مجاز برای دانشجویان خارجی ۳۰ ساعت در هفته است. همچنین در تعطیلات رسمی و تابستان امکان کار تمام وقت وجود دارد.
  عکسی جنجالی از احمدی نژاد و نماینده مجلس در سفر به ترکیه

کارشناسان اینوسپات می‌توانند جهت خرید ملک در اسپانیا مشاوره‌های لازم را به شما ارائه دهند. درصورتی که قصد انجام این کار را دارید، حتما با ما مشورت کنید.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx