شرایط دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

dell ghatar.com ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۵

همان طور که بسیاری از ایرانی‌ها به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، عده‌ای نیز از کشورهای دیگر به ایران مهاجرت می‌کنند. افراد با قصد سکونت، تحصیل یا کار به ایران مهاجرت و این کشور را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که در ایران هستند، باید کدی به نام کد فراگیر اتباع خارجی دریافت کنند. می‌توان گفت دریافت کد فراگیر اتباع خارجی جایگزین مدرک شناسایی همچون کد ملی برای مردم ایران است.

کد فراگیر اتباع خارجی

هدف از دریافت کد فراگیر برای اشخاص حقیقی

دریافت کد فراگیر اتباع خارجی مزیت‌های بسیاری دارد. این کد برای انجام بسیاری از کارها از جمله افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات تمام بانک‌های ایران، اخذ گواهینامه، دریافت ویزای کاری، اخذ اقامت در ایران، استفاده از خدمات بیمه تأمین اجتماعی، استفاده از بورس، سهام و اوراق بهادار، ثبت نام در دانشگاه و بسیاری از کارهای اداری دیگر لازم خواهد بود.

برای انجام تمام این موارد، تنها به یک کد نیاز است و برای انجام هر یک از این کارها به دریافت کد جداگانه نیازی نیست. تا زمانی که مدرک شناسایی خود را تغییر نداده‌اید این کد فراگیر معتبر خواهد بود. بنابراین سعی کنید در نگهداری از این کد دقت کافی را داشته باشید. لازم به ذکر است، کد فراگیر برای ریجستری گوشی موبایل و امور مالیاتی کاربردی ندارد. برای انجام کارهای مالیاتی نیاز به دریافت کد فراگیر مالیاتی است.

هدف از دریافت کد فراگیر برای اشخاص حقوقی

علاوه بر اشخاص حقیقی، شرکت‌های خارجی که در ایران فعالیت دارند یا جوینت ونچر در ایران هستند برای انجام امور بانکی، واردات کالا، امور ثبتی، ارائه فاکتورهای رسمی و شرکت در بورس و خرید اوراق بهادار باید به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی اقدام کنند. دریافت کد فراگیر برای شرکت به این صورت است که یک کد برای شرکت صادر و برای تمام افرادی که در این شرکت فعالیت می‌کنند نیز یک کد جداگانه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانیم : قوانین ثبت علامت در سال جدید

مدارک نیاز جهت دریافت کد فراگیر

کد فراگیر اتباع خارجی

  • اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی باید یک عکس با کیفیت از صفحه اصلی گذرنامه خود و در صورت نداشتن گذرنامه، تصویر با کیفیت از صفحه اصلی دفترچه اقامت، دفترچه پناهندگی، برگه تردد بین شهری، کارت آزمایش یا گواهی ولادت را در سامانه بارگذاری کنند. علاوه بر این، اسکن عکس پرسنلی نیز الزامی است. توجه داشته باشید از طریق برگه حمایت تحصیلی نمی‌توانید کد فراگیر دریافت کنید، این برگه فقط برای استفاده از خدمات مدارس صادر می‌شود.

توجه داشته باشید اگر مدرک شناسایی شما دارای تاریخ انقضاء است و مهلت آن به پایان رسیده است، باید آن را مجدداً تمدید و مهر و امضاء کنید و از قسمت مهر و امضاء تمدید نیز تصویری را ارسال کنید.

افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای گذرنامه نیستند و همچنین همسرانی که مشخصات آنها در گذرنامه شوهر ثبت شده است، علاوه بر ارسال مدارک خود باید تصویر صفحه اصلی گذرنامه قیم خود را نیز ارسال کنند.

تمام اعضای یک خانواده، هر یک باید این کد را جداگانه دریافت کنند تا اگر برای دریافت خدمات به مرکزی مراجعه کردند، با مشکلی روبرو نشوند. هیچ گونه محدودیتی برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی وجود ندارد و همه افراد می‎‏توانند به دریافت آن اقدام کنند.
 

  • اشخاص حقوقی

مدارکی که برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، از جمله اشخاص حقوقی لازم است: ارسال تصویر پروفرما ثبت شرکت در تهران و یا هر شهرستانی است که باید از شرکت دریافت و به صورت pdf یا فرمت‌های دیگر ارسال کنید. آنچه در تصویر پروفرما باید مشخص باشد نام شرکت، آدرس، کد پستی، شماره تلفن و شماره و تاریخ ثبت شرکت است. دقت داشته باشید تصاویر ارسالی پروفرما باید به زبان انگلیسی باشد.
 

مراحل ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی

شما می‌توانید ثبت نام خود را از طریق سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی انجام دهید.

در مرحله اول پس از وارد شدن به سایت، باید قسمت حقیقی یا حقوقی را مشخص و با توجه وضعیتی که دارید یک بخش را انتخاب و تکمیل کنید.

لازم به ذکر است به دلیل اینکه تمام مراحل ثبت نام از طریق پیامک به شما اطلاع داده می‌شود، یک شماره موبایل معتبر و در دسترس را در سایت درج کنید.

در قسمت ابتدایی اگر بخش اشخاص حقوقی را انتخاب می‌کنید، باید اطلاعاتی همچون نام شرکت به زبان لاتین و فارسی، نوع فعالیت شرکت، شماره ثبت شرکت، تاریخ ثبت شرکت، شماره تلفن، آدرس و کد پستی را باید درج کنید و تصاویر مدارک نیز ارسال کنید.

اگر جزء اشخاص حقیقی هستید نیز پس از وارد کردن اطلاعات شخصی، بارگذاری مدارک و پرداخت هزینه مورد نظر، یک کد رهگیری از طریق پیامک دریافت می‌کنید. سپس با وارد کردن کد رهگیری می‌توانید کد فراگیر را دریافت کنید.

برای استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی، از زمانی که درخواست خود را در سامانه ثبت می‌کنید تا دریافت کد تقریباً سه روز کاری زمان نیاز خواهید داشت.

روند صدور کد فراگیر از ابتدا تا انتها از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر به هر دلیلی پس از دریافت کد، آن را فراموش کردید، می‌توانید با مراجعه مجدد به سایت، کد فراگیر خود را مجدد دریافت کنید.

نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی به دو طریق است، به پلیس گذرنامه مراجعه و ثبت نام خود را انجام دهید یا از طریق سامانه فرایند ثبت نام را تکمیل کنید. از مزیت ثبت نام از طریق سامانه این است که می‌توانید در تمام ایام هفته، حتی در روزهای تعطیل از طریق سایت‌های معتبر ثبت نام و دریافت کد فراگیر اتباع خارجی را انجام دهید.

تفاوت کد دریافتی از سامانه و پلیس مهاجرت

کدی که از طریق پلیس مهاجرت دریافت می‌کنید، ۱۶ رقمی است که فقط افرادی که دارای پاسپورت هستند می‌توانند آن را دریافت کنند. اما کدی که از طریق سامانه دریافت می‌کنید، معمولاً ۹ رقمی است و در عمل هیچ تفاوتی با کد ۱۶ رقمی ندارد.

بیشتر بدانیم: راهنمای ۰ تا ۱۰۰ ثبت برند تجاری

هزینه کد فراگیر اتباع خارجی

هزینه دریافت کد فراگیر در سال ۱۴۰۰، ۹۵ هزار تومان برای اشخاص حقیقی تعیین شده است. البته برای دریافت کد مالیاتی که مخصوص سازمان امور مالیاتی کشور است، این هزینه تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین هزینه کد فراگیر شرکتی برای اشخاص حقوقی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

سخن پایانی

اتباع افغانی، پاکستانی، هندی، عراقی، ترکیه‌ای، کره‌ای و کشورهای دیگر، برای زندگی و فعالیت در ایران باید کد فراگیر دریافت کنند.

به اتباع خارجی در ایران کد ملی تعلق نمی‌گیرد، تنها افرادی در ایران می‌توانند کد ملی دریافت کنند که هویت ایرانی داشته باشند. با استفاده از کد فراگیر، اشخاص حقیقی می‌توانند کلیه امور بانکی خود از جمله افتتاح حساب، استفاده از خدمات عابر بانک، برداشت و انتقال پول را به راحتی انجام دهند. همچنین ثبت نام در مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها برای این افراد میسر خواهد شد. استفاده از خدمات بیمه از جمله مزیت دریافت کد فراگیر اتباع خارجی است، این افراد می‌توانند مانند سایر مردم ایران از تمام خدمات بیمه استفاده کنند. اتباع خارجی به عنوان اشخاص حقوقی در ایران می‌توانند با دریافت کد فراگیر به تنهایی یا مشارکت با شرکت‌های ایرانی به فعالیت بپردازند. آنها برای انجام کارهای بازرگانی خود از جمله امور ثبتی، امور بانکی و شرکت در بورس باید از کد فراگیر برخوردار باشند. اتباع خارجی می‌توانند با ثبت نام در سامانه، مراحل ثبت نام را انجام و نسبت به دریافت کد فراگیر اقدام کنند.

رپورتاژ آگهی
 

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx