تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

dell ghatar.com ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۷۳

در بعضی موارد افراد به تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی تمایل دارند. با این حال خوب است بدانید که حتی اگر در شناسنامه کسی از ازدواج قبلی او چیزی نوشته نشده باشد، باز هم طرف مقابل می‌تواند با استعلام از ثبت احوال نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کند.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

به طور کلی و بر طبق قانون حق طلاق متعلق به مرد است و مرد می‌تواند هر زمان که خواست از همسر خود جدا شود. البته اگر در شروط ضمن عقد مرد به زن وکالت در طلاق داده باشد یا یکی از شروط دوازده‌گانه در سند ازدواج محقق شود، زن نیز می‌تواند از همسر خود جدا شود.

با این حال گاهی ممکن است هر دو طرف؛ مرد و زن برای طلاق به صورت مشترک توافق کنند و مایل به جدایی باشند. در این شرایط زن و شوهر باید در مورد حقوق مالی مانند نفقه و مهریه و موضوعاتی مانند حضانت فرزندان به توافق برسند و با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق بدهند. افرادی که به تصمیم مشترک برای جدایی می‌رسند، بهتر است از هزینه طلاق توافقی نیز آگاهی داشته باشند.
 
شرایط تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی
بر اساس قانون، کسی که طلاق می‌گیرد اگر مجدد ازدواج نماید، پس از ثبت قانونی ازدواج جدید، می‌تواند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کند. این قانون تنها مربوط به ازدواج دوم افراد نیست، به عبارت دیگر برای ازدواج‌های بعدی نیز می‌توان با رعایت نکات قانونی نام همسران سابق را از شناسنامه حذف نمود. به همین دلیل برای جلوگیری از مشکل اگر کسی در ازدواج سوم باشد و نام همسر اول نیز بر همین اساس از شناسنامه وی حذف شده باشد، همسر فعلی وی می‌تواند با مراجعه به ثبت احوال از نام و هویت همسر اول آگاه شود.

این قانون یک استثنا دارد و آن زمانی است که طرفین در دوران عقد جدا شوند و زوجه باکره باشد. در این صورت با نامه پزشکی قانونی زوجه می‌تواند به راحتی قبل از ازدواج بعدی خود، شناسنامه‌اش را تعویض کرده و نام همسر سابق را حذف کند. لازم به ذکر است که اگر دوشیزه مذکور برای بار دوم به عقد مردی درآید و در همان حال مجددا از او جدا شود، دیگر حذف نام همسر سابق از شناسنامه امکان‌پذیر نیست و او تنها پس از ازدواج مجدد و ثبت ازدواج امکان حذف نام همسر سابق را خواهد داشت.

علاوه بر این اگر همسر فوت کرده باشد، فرد با ارائه مدرکی دال بر ازدواج و گواهی فوت، می‌تواند نام همسر متوفی را از شناسنامه خود حذف نماید.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی
اگر بعد از طلاق زوجه غیرمدخوله باشد، طلاق بائن غیرمدخوله است و او می‌تواند شناسنامه خود را تغییر دهد. یک سوال قابل طرح این است که آیا منظور از غیرمدخوله، دوشیزه باکره است؟ اگر زنی قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد اما در ازدواج دوم پیش از نزدیکی با همسر از او طلاق بگیرد، آیا همچنان می‌تواند از این ماده قانونی استفاده کند؟

  انتقام «آنجلینا جولی» از «برد پیت»!

برخی گفته‌اند که جواب این سوال مثبت است و اگر زوجین هردو توافق داشته باشند که رابطه زناشویی نداشته‌اند و به این امر اقرار نمایند، ازدواج آن‌ها غیرمدخوله محسوب می‌شود و می‌توانند از اداره ثبت، تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی کنند. البته لازم به ذکر است که اغلب دادگاه‌های خانواده، این نظر را نپذیرفته‌اند و تنها بانوی دوشیزه و باکره را غیرمدخوله در نظر می‌گیرند.

لازم به ذکر است که اگر زوجه باکره باشد، مرد نیز می‌تواند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کند.

بیشتر بخوانید: وظایف وکیل انحصار وراثت چیست؟
 
چگونه می‌توان از گذشته همسر اطلاع حاصل کرد؟
شما با مراجعه به ثبت احوال به سادگی می‌توانید در خصوص ازدواج‌های قبلی همسر اطلاع حاصل کنید. در گذشته اطلاعات مربوط به طلاق و ازدواج افراد با تاخیر به اطلاع ثبت احوال می‌رسید و به همین دلیل اگر شخصی شناسنامه خود را تعویض می‌کرد ممکن بود سوءتفاهم و مشکلاتی در آینده پیش آید.

برای نمونه ممکن بود شخصی قبلا ازدواج کرده باشد و برای پنهان کردن این موضوع اعلام مفقودی شناسنامه می‌کرد و چون اطلاعات ازدواج قبلی در سیستم نبود و صرفا در دفترخانه ثبت شده بود، شناسنامه المثنی می‌گرفت و همسر جدید وی از ازدواج قبلی مطلع نمی‌شد. اما امروزه به دلیل وجود سیستم آنلاین یکپارچه امکان چنین اقداماتی وجد ندارد و افراد نمی‌توانند اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق خود را پنهان کنند.
 
مراکز تعویض شناسنامه
برای تعویض شناسنامه باید به دفاتر پیشخوان مراجعه و مدارک مورد نیاز را ارائه کنید. درخواست تعویض شناسنامه در غیر از مکان صدور شناسنامه مانعی ندارد و در این موارد، بعد از اینکه درخواست تنظیم شد، اطلاعات فرد به اداره ذی‌ربط برای تعویض و صدور شناسنامه جدید ارسال خواهد شد.

قانون تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی
به دلیل وجود باورهای غلط در جامعه اغلب اوقات افرادی که تجربه ازدواج و طلاق را دارند، سعی می‌کنند گذشته خود را پنهان نمایند. به همین دلیل به دنبال تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق از آن هستند.

در ماده ۳۳ قانون ثبت احوال به مساله حذف نام همسر سابق از شناسنامه اشاره شده و در آن مقرر شده است که وقایع ازدواج، طلاق، مرگ همسر، رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفتر ثبت کل وقایع ثبت شود اما در شناسنامه به شرح زیر عمل خواهد شد:

  • در شناسنامه المثنی مرد یا زن، آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد همسران، تعداد ازدواج ذکر خواهد شد.
  • ازدواج و طلاق غیرمدخوله در شناسنامه المثنی درج نمی‌شود و زن و شوهری که میان آن‌ها نزدیکی رخ نداده بعد از طلاق می‌توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج و طلاق خود را حذف کنند.
  واکنش بازیگر معروف به شایعات در مورد طلاقش +تصاویر

نکته لازم به ذکر این است که با وجود اینکه در این ماده به مردان و زنان اشاره شده، سازمان ثبت احوال در سال ۷۰ در بخشنامه‌ای گفته که فقط در شناسنامه المثنی زن غیرمدخوله و باکره، ازدواج و طلاق سابق حذف می‌شود و اگر زوج در آن زمان برای تعویض شناسنامه پس از طلاق توافقی و حذف نام زوجه اقدام می‌کرد درخواست وی رد می‌شد. اما این بخشنامه در سال ۸۱ با نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد و پس از آن به زوج نیز اجازه تعویض شناسنامه با شرایط مذکور داده شد.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی به کمک وکیل
در این مقاله به بررسی مقررات و شرایط تعویض شناسنامه و حذف نام همسر بعد از طلاق پرداختیم. همانطور که گفته شد، اگر زوجین قبل از نزدیکی و رابطه جنسی، به صورت توافقی از هم جدا شوند زوجه می‌تواند برای دریافت شناسنامه المثنی اقدام کند و نام همسر از شناسنامه وی حذف می‌شود، علاوه بر زوجه، زوج نیز می‌تواند به دریافت شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق مبادرت ورزد.

همچنین اگر شخصی بعد از طلاق از همسر سابق، مجدد ازدواج کند، بعد از ثبت رسمی ازدواج جدید خود می‌تواند شناسنامه جدیدی بگیرد که نام همسر قبلی در آن نباشد. علت پیش‌بینی این شرایط در قانون، کاهش بار روانی افراد پس از طلاق است اما اشخاص نمی‌توانند از این قانون سوءاستفاده کنند و ازدواج قبلی خود را از همسر جدیدشان پنهان نمایند.

در مجموع بهتر است برای پیگیری امور طلاق و تعویض شناسنامه پس از طلاق، حتما با گروه وکلای هوداد مشورت کنید تا روند طلاق و مسائل پس از آن، تسهیل و تسریع شود.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx