نمودار قد و وزن

dell ghatar.com ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۰۷

علم بررسی رشد کردن و تکامل یافتن یکی از پایه ای ترین علوم ها است.

نمودار قد و وزن

هر پزشک و هر کسی که به نوعی به وزارت بهداشت متصل است باید با الگو های رشد کودکان آشنا بوده و از آن ها مراقبت کند تا دچار نا هنجاری نشوند. در نتیجه اگر یک وضعیت غیر طبیعی به وجود آمد می توانند آن را تشخیص داده و درمان کنند. در این مقاله به بررسی نمودار قد و وزن سایت هنر زندگی پرداخته می شود.

سوالاتی که پاسخ شان را در این مقاله می توانید پیدا بکنید:

۱- نمودار قد و وزن چیست؟

۲- چند نوع نموادر قد و وزن  وجود دارد و انواع آن چیست؟

۳- نمودار قد و وزن چه ایرادی دارد؟
 
۱- نمودار قد و وزن چیست؟
در وهله ی اول باید مفهوم وزن و قد را بدانیم. وزن و قد هر دو از شاخص های رشد بدن می باشند. وزن ساده ترین شاخص رشد می باشد. متوسط وزن ۹۵ درصد نوزادان نزیدکی ۳٫۴ کیلو گرم می باشد که اکثرا در محدوده ی ۲٫۵ الی ۴٫۶ کیلو گرم متغیر می باشد. طلق مشاهدات، وزن نوزادان پسر معمولا بیشتر از نوزادان دختر می باشد. وزن نوزاد در ابتدا به شکل نمایی افزایش می یباد و سپس این افزایش کم تر شده و متوقف می شود. در دوران بلوغ، که بین۹ الی ۱۱ سالگی دختران و ۱۲ الی ۱۴ سالگی پسران را تشکیل می دهد، وزن افزایش می یابد.

قد نیز در کنار وزن، از شاخص های دیگر بررسی رشد و تکامل می باشد. قد نوزادان در هنگام تولد بین ۴۵ الی ۶۰ سانتی متر می باشد. قد نیز مانند وزن در ابتدا تا ۲ سالگی به شکل نمایی افزایش می یابد و سپس مطابق با محیط و ژنتیک، به آن افزوده می شود.

نمودار قد و وزن یکی از ابزار های بهداشتی می باشد که با آن رشد و نمو را د رکودکان بررسی می کنند و همچنین وزن را مدیریت کرده و در صورت لزوم کاهش می دهند. در هنگام معاینه، پزشکان از این نمودار استفاده می کنند تا تعین بکنند که آیا شخص در رنج طبیعی قرار دارد یا خیر. سپس اگر در محدوده طبیعی نبود با دارو و توصیه های ورزشی و تمرینات ورزشی، وزن و قد شخص را به محدوده طبیعی می رسانند.
 
۲- چند نوع نموادر قد و وزن  وجود دارد و انواع آن چیست؟
به طور کلی، می توان گفت سه نوع نمودار قد و وزن وجود دارد که برای اندازه گیری و مدیریت شاخص های رشد از آن ها استفاده می کنند. اولین نمودار، نمودار دور سر می باشد که مختص کودکان است. از این نمودار تا ۳۶ ماهگی کودکان استفاده می کنند. به دلیل این که شاخص های قد و وزن به طور مستقیم با اندازه دور سر مرتبط هستند، از اندازه دور سر برای بررسی رشد و تکامل استفاده می کنند. برای این کار، دور سر را در وسیع ترین قسمت اندازه گیری می کنند. با این کار نا هنجاری هایی که ممکن است برای مغز کودک پیش آمده باشد را می فهمند.

متداول ترین نمودار قد و وزن، شاخص توده بدنی یا BMI می باشد. از این نمودار می توان برای تمام سنین استفاده کرد اما متخصصان پزشکی از این نمودار برای کودکان ۲ ساله استفاده می کنند تا نسبت قد و وزن را بفهمند و تعیین کنند که شخص در محدوده طبیعی قرار دارد یا مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی می باشد. نحوه اندازه گیری این شاخص به این صورت است که وزن شخص را در واحد کیلو گرم تقسیم بر مجذور قد شخص در واحد متر می کنند. در این نمودار اگر عدد به دست آمده کمتر از ۱۸٫۵ باشد، فرد مبتلا به کمبود وزن است. محدوده ی بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ محدوده ی طبیعی و سالم می باشد. عدد شاخص ۲۵ تا ۲۹٫۹ نشان می دهد که فرد مبتلا به اضافه وزن است. بعد از آن شاخص ۳۰ به بالا نمایان گر این می باشد که فرد مبتلا به چاقی است و باید وزن خود را کاهش دهد تا به محدوده ی طبیعی برسد. برای این کار باید با یک متخصص مشورت کرد و کمک گرفت تا از آسیب های احتمالی جلو گیری کرد.

نمودار دیگر، نمودار دور کمر می باشد که معمولا در کنار نمودار شاخص توده بدنی قرار می گیرد. این نمودار نشان می دهد که دور کمر بزرگ تر نمایان گر چاقی می باشد. بر طبق این نمودار دور کمر طبیعی برای زنان غیر بار دار، کمتر از ۳۵ اینچ و دور کمر طبیعی و سالم برای مردان باید کمتر از ۴۰ اینچ باشد.

این نمودار ها بسیار پر اهمیت هستند زیرا با این نمودار ها می توان بر روی رشد و تکامل نوزادان و کودکان، کنترل داشت و آن ها را نظارت کرد. پزشک متخصص نمودار قد و وزن کودک را با نمودار های میانگین مقایسه می کند و تعیین می کند که کودک در چه محدوده ای قرار دارد. به این نمودار های میانگین اصطلاحا صدک می گویند که حد وسط آن ها ۵۰ می باشد. پ ساگر نمودار کودک زیر صدک ۵۰ باشد، یعنی قد و وزن اون کم تر از متوسط کودکان هم سن خود می باشد و اگر این نمودا بالا تر از صدک ۵۰ قرار گیرد به این معنی است که کودک بالا تر از سطح متوسط کودکان هم سن خود قرار دارد.

نمودار قد و وزن

۳- نمودار قد و وزن چه ایرادی دارد؟
موضوعی که مهم است این است که این نمودار ها صرفا برای غربال گری ساخته شده اند و یکی از راه های آزمایش می باشند. بنابراین نباید این نمودار ها را تنها مبنا برای تشخیص قرار داد. این نمودار ها صرفا دامنه سلامت افراد را نشان می دهند و دقیق نیستند زیرا هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی توان تنها با یک نمودار واحد وضعیت سلامتی همه را تعیین کرد.

از دیگر ایرادات این نمودار این است که دقیق نیست و اگر در خانه و توسط یک شخص عادی انجام بشود، ممکن است خطای زیادی داشته باشد، به همین دلیل ضروری است تا به یک پزشک متخصص مراجعه شود تا نتیجه دقیق تری حاصل بشود.

نمودار قد و وزن

جمع بندی: نمودار های قد و وزن ابزاری برای تشخیص و تعیین وضعیت سلامتی کودکان و سایر افراد می باشدف انواع مختلف این نمودار ها وجود دارد که بر اساس سن کودک، قد و وزن طبیعی او را تعیین می کنند. این نمودار ها برای بررسی و نظارت بر روی رشد کودک بسیار مفید هستند و باید برای تحلیل آن ها و تشخیص دقیق تر از یک پزشک متخصص یاری گرفت.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx