چگونه برای پرورش صحیح مرغ عشق‌ها، بهترین مواد تغذیه ای رو فراهم کنیم؟

dell ghatar.com ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۳

اگر به پرورش مرغ عشق علاقه دارید باید بتوانید این پرنده ظریف و دوست داشتنی را به درستی تغذیه کنید. تغذیه درست، موجب افزایش طول عمر مرغ عشق و قدرت باروری آن می‌شود. از این رو استفاده از یک برنامه غذایی درست و تنظیم شده می‌تواند برای پرورش صحیح مرغ عشق‌ها به شما کمک نماید. اما چطور باید یک برنامه غذایی مناسب بنویسیم و غذای مرغ عشق باید از چه موادی تشکیل شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تنها کافی است تا در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

تغذیه مرغ عشق

دانه‌ها و غلات؛ غذای اصلی

از دانه‌ها و غلات می‌توانید به منظور تامین کربوهیدرات و چربی غذای مرغ عشق خود استفاده نمایید. از این رو می‌توانیم بگوییم که بخش زیادی از برنامه غذایی خود را باید به عنوان غذای اصلی به این موادغذایی اختصاص دهید. ارزن، تخم کتان و تخم آفتابگردان سه دانه‌ای هستند که می‌بایست در برنامه غذایی پرنده خود بیشترین استفاده را از آنها ببرید. البته فراموش نکنید که از این دانه‌ها باید به نسبت مشخصی در غذای مرغ عشق خود استفاده نمایید. مثلاً به طور معمول توصیه می‌شود که ۲۰۰ گرم تخم کتان را در یک کیلوگرم ارزن مخلوط نمایید تا ترکیب درستی از این دانه‌ها را در اختیار داشته باشید.

برنج، نان و تخم مرغ؛ غذاهای هفتگی

برنج و نان از جمله غذاهایی هستند که می‌توانید آنها را هفته‌ای دو تا سه بار در برنامه غذایی پرنده خود بگنجانید. برای این منظور می‌توانید هر بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج پخته شده را با مقداری نان سبوس دار خیس خورده، مخلوط نمایید و آن را در قفس پرنده قرار دهید. همچنین گفتنی است تخم مرغ آبپز نیز از جمله موادی است که می‌توانید از آن هفته‌ای یک یا دو مرتبه در برنامه غذایی پرنده خود استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات؛ موادغذایی مکمل

میوه‌ها و سبزیجات پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی برای سلامتی مرغ عشق هستند. درست است که بیشتر نیازهای تغذیه‌ای مرغ عشق با مخلوط متناسبی از انواع دانه‌ها برطرف می‌شود اما شما باید همیشه غذاهای تازه مانند میوه و سبزیجات نیز در دسترس مرغ عشق خود قرار دهید که می‌توانید برای غذای مرغ عشق و تغذیه آن استفاده کنید. دانه مارکت یک فروشگاه اینترنتی هست که برای خرید غذای مرغ عشق خودتون می تونید روش حساب کنید.

در این میان بهتر است از مخلوطی از میوه‌ها و سبزیجات با طبع سرد و گرم استفاده کنید. به طور مثال از کاهو که طبیعتی سرد دارد می‌توانید جهت تامین کلسیم و آهن در غذای مرغ عشق خود بهره بگیرید. طبیعت گرم هویج نیز علاوه بر اینکه تعادل لازم را در غذای پرنده ایجاد می‌کند، منبع مناسبی برای تامین ویتامینA  و املاح معدنی را هم در اختیار مرغ عشق قرار می‌دهد. البته اگر پرنده شما زیاد به خوردن این موادغذایی علاقه نشان نمی‌دهد، می‌توانید برای خرید پلت و غذای آماده مرغ عشق از دانه مارکت کمک بگیرید.

انواع جوانه‌؛ غذاهای حیاتی و کامل

جوانه‌های گندم و شاهدانه سرشار از پروتئین و ویتامین هستند. این گروه از موادغذایی همچنین می‌توانند به عنوان تامین کننده کربوهیدرات و املاح معدنی در بدن مرغ عشق‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. جالب است بدانید که گندم و شاهدانه همواره به عنوان یک غذای کامل و حیاتی برای پرورش جوجه مرغ عشق‌ها شناخته می‌شدند. از این رو بهتر است آنها را حداقل هفته‌ای یکبار در برنامه غذایی پرنده خود لحاظ کنید.

تغذیه مرغ عشق

کنسروها و موادغذایی حساسیت زا؛ غذاهای ممنوعه

مرغ عشق‌ها به خوردن موادغذایی کنسرو شده علاقه زیادی نشان می‌دهند؛ با این حال مواد نگهدارنده موجود در این گروه از غذاها موجب می‌شود تا از شما بخواهیم که غذاهای کنسروی را از برنامه غذایی پرنده خود حذف کنید. همچنین هسته میوه‌هایی چون گیلاس و آلبالو، دانه سیب، لوبیای پخته نشده، پیاز و قارچ نیز نباید به عنوان غذای مرغ عشق مورد استفاده قرار بگیرند. آووکادو، ریواس، شکلات و سیر نیز می‌توانند سبب بروز مسمومیت‌های غذایی و مرگ پرنده شوند. از این رو این گروه از موادغذایی نیز در دسته غذاهای ممنوعه جای می‌گیرند.

آب سالم؛ مایه حیات

مرغ عشق نیز همانند هر موجود زنده دیگری برای ادامه حیات به آب نیاز دارد. از این رو علاوه بر غذای مرغ عشق، آب سالم و بدون کلر نیز می‌بایست به اندازه کافی در دسترس پرنده قرار بگیرد و ظرف آب او حداکثر هر ۲۴ ساعت یکبار تعویض شود. چراکه مرغ عشق‌ها از جمله پرندگانی هستند که به آراستگی خود بسیار اهمیت می‌دهند. از این رو از آبی که شما در قفس قرار می‌دهید علاوه بر نوشیدن برای استحمام و شستشوی پرهای خود نیز استفاده می‌کنند.
در نظر داشته باشید که این امر ممکن است موجب شود تا ظرف پرنده کثیف شود که برای تمیز کردن آن نباید از مواد شیمیایی استفاده کنید. بنابراین اگر قصد دارید ظرف آب مرغ عشق خود را تمیز کنید بهتر است از چند قطره سرکه برای این کار کمک بگیرید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx