آیا صدای من برای خوانندگی خوب است؟

dell ghatar.com ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۲۶

برای تقویت استعداد خوانندگی حتی در مورد افرادی که به صورت ژنتیکی درصد بالایی از این استعداد را به سبب داشتن صدای ذاتی خوب و حنجره پر قدرت دارند، بایستی به دنبال فراگیری برخی اصول و آموزش های مخصوص بود. میزان تمرین خوانندگی لازم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

استعداد خوانندگی

داشتن استعداد خوانندگی را نمی توان به صورت مطلق ذاتی یا مطلقا اکتسابی در نظر گرفت. در حالت کلی هنرجویان این حرفه را می توان به سه دسته تقسیم کرد که در دسته اول کسانی قرار می گیرند که به طور ذاتی و ژنتیکی دارای صدای خوبی هستند و از خواندن هیچ باکی ندارند.

در دسته دوم هنرجویانی قرار می گیرند که استعداد و صدای ذاتی نسبتا خوبی دارند و با تلاش بیشتر و تمرین های مداوم می توانند تا حد قابل قبولی به بهترین حالت خود برسند.

دسته سوم نیز کسانی هستند که به صورت ژنتیکی صدای خوبی ندارند و تمرینات مداوم و مستمر بسیار زیادی لازم است تا بتوانند توانایی های حنجره خود را بهبود بخشند. توجه داشته باشید که در مورد دسته دوم اگر نیاز به ۲ تا ۴ ساعت تمرین به صورت روزانه نیاز باشد در مورد گروه سوم این میزان به ۸ تا ۱۰ ساعت در روز افزایش پیدا می کند.

ویژگی های افرادی که استعداد خوانندگی دارند

در حالت کلی افراد دارای ویژگی های زیر را می توان افرادی در نظر گرفت که توانایی داشتن آینده ای روشن در عرصه خوانندگی را دارند. البته رسیدن به موفقیت در هر رشته و زمینه فعالیتی نیازمند تلاش و پشتکار است و صرف داشتن استعداد یا ویژگی های افراد موفق در آن زمینه نمی تواند به طور حتم موفقیت فرد در آینده را تضمین کند.

۱- افرادی که دائما در حال خواندن هستند

افرادی که ذاتا استعداد خوانندگی دارند همیشه و در هر مکان در حال خوانندگی هستند و برایشان اهمیتی ندارد که در کنار یک نفر این کار را انجام دهند یا در یک جمع شلوغ. در حقیقت افرادی که با بی توجهی نسبت به اطرافیان مشغول به خواندن می شوند نشان می دهند که صدای خود را بیشتر از دیگران دوست دارند و به نوعی از آواز خود لذت می برند.

۲- علاقمندان به ساز و نوازنده های آن

گروه دومی که می توان به استعداد خوانندگی آنها امیدوار بود کسانی هستند که به سبب علاقه به ساز در دوره ای آموزش ساز دیده و به نواختن آن علاقمندند. نوازندگان ساز بیشتر نسبت به طنین و صدا حساس هستند و از این رو علاوه بر ایرادات صدا هنگام نواختن ساز می توانند تا حدی در رفع ایرادات صدا هنگام خواندن نیز موفق عمل کنند.

۳- دوستداران موسیقی، خوانندگان و نوازندگان

افرادی که گوش دادن به موسیقی می تواند حال آنها را دگرگون کرده و از جهانی به جهان دیگر منتقل کند و یا افرادی که دائما در مورد خوانندگان و نوازندگان صحبت می کنند شاید بتوانند در عرصه خوانندگی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. موسیقی را می توان یک ابزار قوی برای بیان و انتقال احساسات به دیگران در نظر گرفت در زمان های خشم و عصبانیت نیز قادر به آرام تر کردن روح و روان شماست.

استعداد خوانندگی

در واقع دوستداران موسیقی که می توانند در عرصه خوانندگی نیز موفق شده و آینده روشنی داشته باشند تنها برای وقت گذرانی به موزیک گوش نمی دهند و آنها در همه حال و در هر مکان از جمله در باشگاه، خانه، هنگام پیاده روی، در داخل خودرو و … هنگام گوش دادن به موسیقی از شدت علاقه متوجه گذر نمی شوند.

برخی افراد علاقمند به موسیقی نیز از طریق این هنر رشته اتصالی به گذشته ها پیدا کرده و به یاد روزها و خاطرات قدیمی خود می افتند که این خاطرات می تواند تلخ یا شیرین باشد.

از طرفی امروزه علاقمندان به موسیقی، خوانندگان و نوازندگان در فضای مجازی اقدام به اشتراک گذاری قطعات مورد علاقه خود با دوستان و دنبال کننده هایشان می کنند و در مورد خواننده ها و نوازنده های مختلف به بحث و بررسی می پردازند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید شاید خواندن، استعداد ذاتی شما نیز باشد و بتوانید با طی دوره های آموزشی لازم به دنبال ادامه این مسیر بروید.

نکات مهم در مورد تقویت صدا یا صداسازی

مجموعه متدهایی که در پی تقویت صدا هستند صداسازی نامیده می شوند. به صورت مفهومی تر صداسازی را می توان افزایش توانایی حنجره و آشکارسازی قابلیت های نهفته در صدا تعریف کرد.

جدا از اینکه شما بخواهید در آینده به یک خواننده حرفه ای تبدیل شوید، اطلاع از روش ها و نکات مهم صداسازی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که حتی در یک جمع کوچک خودمانی نیز جذابیت کسانی که صدای بهتری دارند بیشتر و کلامشان مقبول تر است.

نکات تغذیه ای مهم برای صداسازی

برای تقویت صدا علاوه بر آگاهی از فنون و متدهای صداسازی بایستی به برخی نکات تغذیه ای که علاوه بر تقویت صدا ،حنجره شما را نیز حفظ می کنند توجه نمایید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • مراقب حفظ تعادل آب بدنتان باشید و اجازه ندهید به هیچ وجه آب بدن تان کم شود
  • در برنامه و رژیم غذایی خود زیاد تغییر ایجاد نکنید
  • از غذاهای سنگین استفاده نکنید
  • از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید
  • سیگار نکشید
  • آب بسیار زیادی بخورید؛ به خصوص هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب برای باز و فعال شدن ارگان های مختلف بدن خود آب بخورید.
  • قرقره کردن آب نمک برای حنجره خوب نیست تا حد امکان از انجام آن خودداری کنید.

خوانندگی با صدای بم یا زبر

بسیاری از افراد به خوانندگی با صدای بم علاقه زیادی دارند. جهت بم شدن صدایتان مدتی باید از آواز خواندن با صدای بلند بپرهیزید. مصرف مواد غذایی چون انجیر (هم به صورت خشک و هم به صورت تر) و مویز (برای عملکرد بهتر مویز در مورد بم شدن صدا بهتر است آن را در روغن بادام خیس داده و سپس میل کنید) نیز می تواند به بم شدن صدا کمک کند.

منظور از تقویت صدا و حنجره برای زبر یا بم شدن صدا، داشتن صدای بلند یا توانایی فریاد زدن نیست بلکه منظور تقویت بنیه و قدرت حنجره است.

برخی افراد پس از یک مدت خوانندگی توانایی تارهای صوتی خود را از دست داده و نمی توانند همچون قبل عملکرد خوبی از حنجره خود را مشاهده کنند؛ برعکس برخی افراد هم با وجود کشیدن کار زیاد از حنجره شان باز هم همچون قبل قدرت صدای خود را حفظ کرده و با همان کیفیت می توانند بخوانند در مورد این افراد به اصطلاح گفته می شود که دارای حنجره پر قدرتی هستند.

پیشنهاداتی برای تقویت استعداد خوانندگی

جهت تقویت استعداد خوانندگی خود میتوانید انجام کارهای زیر را در برنامه روزانه تان بگنجانید:

در تمرین آواز خواندن و خوانندگی به دنبال سبکی خاص یا ترانه ای خاص نباشید، هر ترانه ای و با هر سبکی را که باب میل تان است و به آن علاقه دارید با صدای خود تمرین کنید.

پیش از هر کسی، خودتان در مورد صدای خودتان اظهار نظر کنید. برای این کار هم می توانید از قدرت حنجره و گوش های خود به طور همزمان استفاده کنید؛ یعنی در یک محیط آرام بخوانید و به صدای خود گوش دهید تا ایرادات آن را دریابید و یا صدای خود را ضبط کرده و سپس گوش دهید تا با تمرین بیشتر بتوانید ایراد کار را رفع نموده و صدای خود را تقویت کنید.

تمرین روزانه و مرتب داشته باشید و هر روز بخوانید.

از خواندن و خوانندگی در حضور دیگران هراس نداشته باشید، با اعتماد به نفس کامل در مورد صدای خود آواز بخوانید و مطمئن باشید اگر خود شما صدایتان را دوست داشته باشید دیگران نیز آن را دوست خواهند داشت.

برای تقویت اعتماد به نفس خود به دنبال راه های تقویت اعتماد به نفس بروید، داشتن اعتماد به نفس بالا در مورد خوانندگی از آنجایی مورد تاکید قرار می گیرد که اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید نمی توانید تمام توانایی ها و استعدادهای خود را به نمایش بگذارید.

استعداد خوانندگی

تنفس صحیح تاثیر زیادی در تقویت صدا و حنجره شما دارد به هنگام خواندن به طور صحیح عمل دم و بازدم را انجام دهید تا نتایج مثبت آن را روی صدایتان مشاهده کنید.

جهت آرامش دادن به تارهای صوتی خود به خصوص زمانی که اجرای طولانی مدتی خواهید داشت نوشیدن چای سبز را فراموش نکنید.

از جمعیت نهراسید و بدانید هر چه بیشتر از اجرا در جمع استقبال کنید تجربه بیشتری کسب خواهید کرد و بیشتر به سمت افق های موفقیت حرکت می کنید.

آکادمی خوانندگی و برندسازی پور پروین

ما در مجموعه آکادمی پور پروین pourparvin.com  هر آنچه در مورد آموزش خوانندگی نیاز دارید را به شما خواهیم آموخت. استفاده از تجربه ۱۵ ساله ما در کنار تخصص در زمینه متدهای نوین تقویت صدا و خوانندگی  به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین حالت خود در حرفه خوانندگی تبدیل شوید. تست صدا و تست خوانندگی که از پیش نیازهای تبدیل شدن به یک هنرمند خواننده است در مجموعه ما ارائه می شوند.

هنر ایران و ایرانی در زمینه موسیقی در تمام جهان زبانزد است و از این رو ما بر آن هستیم تا با برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزش خوانندگی تخصصی ، هنرجویانی خبره تحویل این حیطه ارزشمند از هنر سرزمین زیبایمان بدهیم.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx