برای ورودی ساختمان چه نوع دربی مناسب‌تر است؟

dell ghatar.com ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۷

همانطور که می دانید بیشتر درب‌های ورودی با استفاده از انواع چوب‌های درختان مختلف تولید می‌شوند یا اینکه از مواد اولیه جایگزین مثل ام دی اف، پلی وود و روکش‌های طرح چوب مصنوعی یا روکش طبیعی ساخته می شوند.

رپورتاژ آگهی: روکش‌های مصنوعی اکثراَ ضد آب هستند و با چسب و در شرایط خلاء روی سطح درب پرس می‌شوند. این روکش‌ها قیمت پایین‌تری در برابر روکش های طبیعی دارند و با شرایط محیطی مرطوب سازگار‌تر هستند. اما روکش های چوبی معمولاً از لایه‌های نازک چوب هایی مثل ملچ، بلوط، افرا، نارون، عش، زیتون و گردو ساخته می شود و در برابر آب حساسیت زیادی دارند به همین خاطر باید رنگ آمیزی شوند تا در مواجهه با برودت و گرما و همچنین رطوبت پایداری بیشتری داشته باشند.

درب چوبی برای ورودی ساختمان

درب های چوبی چگونه ساخته می شوند؟

نوع طراحی و کاربری درب تاثیر زیادی در پروسه تولید خواهد گذاشت. قطعاً درب هایی که به سبک کلاسیک با چهارچوب و روکوب حکاکی شده ساخته می شوند هم به لحاظ زمانی و هم از نظر مسیر تولید با درب های مدرن و ساده با طراحی فلت تفاوت های زیادی دارند. اکثر درب های طرح دار با استفاده از تکنیک ماشین کاری و CNC تولید می شوند. این درب ها بعد از سنباده کاری و زیرسازی برای پاشیدن رنگ پوشاندن آن به وسیله ی روکش وکیوم آماده می شوند. بعد از اینکه فرآینده رنگ کاری یا پرس روکش PVC روی درب به پایان رسید درب ها باید مدتی در انبار دپو شوند تا کاملا خشک شده و سپس برای بسته بنده و ارسال به محل پروژه آماده سازی شوند.

قیمت انواع درب چوبی

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی از هزینه تمام شده درب های تمام چوب ، ام دی اف و روکشی داشته باشیم می توان گفت هرچه چوب بیشتری در ساخت درب بکار رفته باشد قیمت آن هم به همان نسبت افزایش خواهد یافت. اما آیا نیاز است که تمامی درب های منزل اعم از درب های سرویسی، اتاقی و ورودی کاملاً از چوب ساخته شوند. پاسخ قطعی به این سوال کاملاً منفی است. چون درب های داخلی آپارتمان در برابر نور مستقیم آفتاب و باد و باران و سرمای زمستان قرار ندارند. لازم نیست که حتما از بهترین و باکیفیت ترین متریال برای تولید این درب ها استفاده کرد.

همچنین اگر دربی که انتخاب می کنید ساده و فلت باشد لزومی ندارد که حتما تمام چوب ساخته شود. چه از نظر فنی و چه از نظر هزینه ای.

قطعاً انتخاب ام دی اف و دیگر فرآورده هایی که از ذرات چوب و چسب و دیگر مواد شیمیایی تولید می شوند، بجای چوبی که با هزینه های سرسام آور از خارج از مرزهای ایران وارد می شوند، انتخابی منطقی و هوشمندانه خواهد بود. اما گاهی بعضی درب ها باید به بهترین شکل ممکن و با بهترین و مقاوم ترین مواد اولیه ممکن طراحی شوند، درب های ورودی ساختمان یکی از این موارد خاص هستند.

چرا نوع و طراحی درب ورودی ساختمان اهمیت زیادی دارد؟

قطعا هنگام ورود به ساختمان نمای بیرونی و درب ورودی جز اولین مواردی است که خواه ناخواه توجه شما را به خود جلب می نماید. در واقع درب لابی آپارتمان و طراحی نمای ساختمان، تا حدی معرف سبک معماری کلی و میزان توجه به جزئیات و نکات فنی مهندسان معمار و سازندگان آن خواهد بود. پس انتخاب صحیح هر یک از المان ها می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود طراحی نهایی داشته باشد.

آشنایی با انواع درب ورودی چوبی ساختمان

۱ درب ورودی تمام چوب

درب های تمام چوب به درب هایی گفته می شود که درصد زیادی از متریال تشکیل دهنده آنها چوب های محکمی مانند راش یا بلوط هستند. این درب ها دوام بسیار زیادی دارند و به راحتی خراب نمی شوند. در صورتیکه تغییر رنگ دهند یا دچار آسیب شوند به راحتی قابل ترمیم هستند.

 ۲ درب ورودی با روکش چوبی

چهارچوب این درب ها مانند سایر درب ها کاملاً با چوب (معمولاً چوب روسی) ساخته می شود. خود درب در بیشتر موارد از ام دی اف و پلای وود روکش شده با چوب طبیعی ساخته می شوند. از نظر زیبایی دست کمی از سایر درب های چوبی ندارند اما از نظر طول عمر کمی ضعیف تر هستند. اگر قصد دارید درب با روکش چوبی تهیه کنید حتما باید در استفاده از این درب ها دقت کنید. مهم ترین مزیت درب پلی وود خاصیت ضد آب بودن آن است که باعث می شود در شرایط رطوبت کاملا به ام دی اف و حتی بعضی چوب ها ترجیح داده شود.

انتخاب درب لابی چوبی براساس شرایط محیطی

در محیط های باز که درب چوبی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می گیرد اصولا از چوب راش برای ساخت انواع درب ورودی استفاده می‌شود و برای محافظت و زیبایی بیشتر از یک لایه رنگ روغنی هم برای پوشش لایه بیرونی استفاده می‌کنند ، البته برای نگهداری و محافظت بیشتر بهتر است به صورت دوره ای از روغن های مخصوص برای حفظ کیفیت چوب استفاده کنید.

آنچه که در انتخاب درب برای نقاط مختلف ایران با آب و هوای مختلف حائز اهمیت است میزان بارندگی و رطوبت، دمای محیط و میزان ساعاتی از روز که درب در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار می گیرد و میزان تحمل متریال در برابر این تنش ها بدون تغییر ظاهری است.

شرکت اُرسی با بیش از ۱۵ سال سابقه اجرایی در حوزه طراحی و ساخت انواع درب های ساختمانی و کابینت آشپزخانه در سال های اخیر ارائه دهنده خدمات مشاوره در حوزه بازسازی و طراحی داخلی به تمامی علاقه مندان به صنعت ساختمان بوده و مفتخر به همکاری با آرشیتکت های بنام و مشهور کشور می باشد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx