دیوار سبز و مزایای آن

dell ghatar.com ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۴

دیوار سبز یا گرینوال به ایجاد فضا و بستری بر روی دیوار یا هر سازه عمودی برای کاشت و رشد انواع از گیاهان بوته ای، رونده و یا ریزشی گفته می شود که به روش های متنوع و با استفاده از سیستم های مختلف قابل اجرا است. شما این امکان را دارید که دیوارهای داخلی و خارجی خود را به راحتی و با لحاظ استانداردها و الزامات مربوطه به دیوارسبز تبدیل نمائید و با گسترش و افزایش میزان سبزینگی جلوه زیبایی به فضای درونی و بیرونی ساختمان خود بدهید.

دیوار سبز

امروزه گرایش به استفاده از گرین وال به جهت گسترش شهرها، آسیب جدی به طبیعت شهری، تراکم جمعیت و کاهش سرانه فضای سبز رو به افزایش است و این سیستم به جهت نصب به شکل فضای سبز عمودی و استفاده از فضای بلا استفاده دیوارها، راهکاری مطلوب برای افزایش سبزینگی و بهبود فضای سبز در شهر و ساختمان های مختلف مسکونی، تجاری اداری و… می باشد.

تاریخچه دیوار سبز

در سال ۱۹۳۸ فردی به نام استنلی هارت وایت دیوارسبز را برای اولین بار طراحی و تعریف کرد و اولین دیوار سبز معروف در شهر پاریس را اجرا نمود و تاثیر شگرفی بر سازه های سبز گذاشت. و پس از آن دیوارسبز در کشورها و شهرهای مختلف گسترش یافته و انواعی از آن با مزیت های قابل توجه تولید و اجرا شده است و در ایران طی دهه گذشته بسیاری از افراد به آن گرایش پیدا کرده اند که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.

مزیت های بصری

یکی از دلایل عمده کاشت پوشش گیاهی بر روی دیوارها و سازه های عمودی ایجاد نمای زیبا بر روی دیوارهای موجود ساختمان ها می باشد. دیوار سبز یا همان گرین وال علاوه بر افزایش زیبایی و کیفیت بصری در مواردی می تواند گزینه ای برای ایجاد پوشش بر روی خرابی ها و منظر زشت دیوار یک ساختمان باشد و جذابیت بصری آن مکان را چندین برابر افزایش خواهد داد.

در علم روانشناسی نیز به این نتیجه رسیده اند که دیدن رنگ سبز سبب افزایش آرامش روح انسان ومی شود پس در نتیجه رنگ طبیعی سبز گیاهان این آرامش بخشی را برای انسان چندین برابر خواهد کرد و ایجاد دیوار سبز در محیط شهری، بام و تراس سبز و یا حتی محیط داخلی منازل و ساختمان راهکاری برای بالا بردن سلامت روانی نیز می باشد.

دیوار سبز

مزیت های کاربردی

دیوارسبز علاوه بر زیبایی بصری که برای دیوارهای ساختمان ایجاد می کند کاربردهای دیگری هم دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

ایجاد حریم: با استفاده از انواع دیوار سبز و به خصوص استندهای سبز می توان برای فضاهای داخلی و خارجی حریمی تعریف نمود و در روف گاردن یا تراس ضمن بهره مندی از پوشش گیاهی اشرافیت دید را کاهش داد.

جداسازی فضاها: با استفاده از استند های سبز و فلاورباکس دیواری یا گرینوال کابلی می توان به سهولت فضاهای مختلف را تقسیم و جدا نمود و عنوان پارتیشن و جداکننده به صورت ثابت یا پرتابل از آن بهره برد.

کشاورزی شهری: با ایجاد گرینوال بر روی دیوارهای بام یا تراس می توان فضایی را برای کاشت عمودی و پرورش گل ها و گیاهان اختصاص داد. از جمله گیاهانی قابل کاشت در دیوارهای سبز می توان به گیاهان دارویی، سبزیجات و غده ها به صورت ارگانیک و برای مصارف خانگی اشاره نمود.

کاهش مصرف انرژی: نصب گرینوال بر روی دیوار ساختمان ها به عنوان یک لایه اضافه عمل می کند و باعث کاهش تبادل دمایی بین داخل و خارج ساختمان می گردد و در نتیجه منجر به کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش داخل ساختمان می شود.

تصفیه و بهبود کیفیت هوا: کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن هوا یکی از عملکردهای دیوار سبز و در مجموع گیاهان محسوب می شود که این اثر تصفیه کنندگی خصوصا در شهرهای بزرگ و آلوده حائز اهمیت بوده و باعث بهبود کیفیت هوا در محل نصب گرین وال می گردد.

افزایش ارزش ملک: در واقع ایجاد روف گاردن، تراس گاردن، گرینوال و از این قبیل به عنوان آپشن های لاکچری و مطلوب می تواند تاثیر مستقیمی بر روی ارزش ملک شما داشته باشند و ضمن ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن قیمت ملک، فروش ملک شما تسهیل کند. توصیه می شود که برای دریافت مشاوره تخصصی، با پالیزبام همراه باشید.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز

یکی ار فاکتورهای انتخابی گیاهان گرینوال ، تناسب آنها با محل کاشت و داخلی و خارجی بودن آن می باشد مقاومت آن ها نسبت به تغییرات شرایط آب و هوایی در دیوارهای بیرونی حائز اهمیت است، مورد دیگری که باید به آن دقت شود، کاشت گیاه متناسب با شرایط آب وهوایی منطقه مورد نظر می باشد زیرا محل نصب گرینوال ممکن است در سایه یا آفتاب، در محلی ساکن یا در معرض وزش باد، منطقه سردسیر و یا گرمسیر ، دارای رطوبت کم یا زیاد و … باشد که باید متناسب با آن با کمک کارشناسان پالیزبام نسبت به انتخاب پوشش گیاهی و طرح کاشت اقدام نمود.

به طور کلی معمولا گیاهانی که دوره رشد آنها بیشتر از دو دوره می باشد برای دیوار سبز مناسب تر هستند و نمونه های از گیاهان مناسب دیوارهای داخلی و خارجی عبارتند از ناز فرانسوی، هدرا، گندمی، پاپیتال، یال اسبی، برگ بیدی، سینگینیوم، پتوس ، سرخس و …

دیوار سبز

انواع سیستم های دیوار سبز

گرینوال به روش های مختلفی قابل اجرا می باشد که شامل موارد ذیل خواهد بود:

 دیوار سبز کابلی :

این نوع گرینوال از بقیه انواع دیوارسبزها اقتصادی تر می باشد زیرا اصل آن بر نصب یک قاب بر روی دیوار و کابل کشی با استفاده از کابل های روکش دار مخصوص می باشد که نهایتا برای کاشت گیاهان رونده و هدایت آنها بر روی کابل ها نیاز به باغچه یا فلاورباکس های پرتابل می باشد که در صورت اجرا در حیاط و استفاده از بسترکاشت باغپه بسیار کم هزینه بوده و در صورت نصب در بام و تراس سبز بستگی به تعداد فلاورباکس های مورد استفاده دارد.

گیاهانی که در دیوارسبز کابلی کاشت می شوند گیاهان بالا رونده ای از جمله پاپیتال، مو چسب و غیره می باشند که باید در نظر داشت برای سبز شدن دیوارسبز کابلی نیاز به یک زمان ۲ تا ۶ ماهه می باشد و در نهایت هم سبزینگی یکپارچه حاصل نمی شود.

یکپارچه مدولار :

روش دیگر اجرای دیوار سبز نصب فلاورباکس های دیواری بر روی دیوار است که این سبک شامل یک شاسی فلزی و نصب فلاورباکس هایی از جنس پلاستیک و یا ورق فلزی می باشد. البته فلاورباکس های پلاستیکی دوام پایینی داشته و برای محیط بیرون گزینه مناسبی نمی باشند.

گرینوال مدولار در نهایت برای ما یک سبزینگی یکپارچه را تامین می نماید که از مزیت های آن می توان به سرعت اجرا، سرعت تکمیل سبزینگی، ماندگاری بالای گیاهان کاشت شده، امکان ایجاد تنوع رنگی و استفاده از گیاهان سبز و رنگی در کنار یکدیگر اشاره نمود.

نمدی :

در واقع زیر مجموعه دیوار مدولار می باشد که شامل گلجاهای نمدی می باشد که در داخل نمدها گیاه به صورت عمودی کاشته می شود و خاک مورد نیاز در محفظه نمدها ریخته می شود.

از جمله مزایای دیوار سبز نمدی می توان به مواردی همچون ساختار سبک، اجرا و نگهداری راحت، تعمیر آسان ، زهکشی مناسب و قابلیت اجرا در تمام مکان ها و ابعادها اشاره کرد و از معایب آن نیز می توان کیفیت پایین، عمر کوتاه در خارج از ساختمان، عدم امکان کاشت گیاهان بزرگ نام برد.

هیدروپونیک :

این سیستم بر پایه آب می باشد در واقع بستر گیاهان به جای خاک، آب می باشد. ایرادی که بر این سیستم وارد می باشد این است که چون بستر گیاهان آب است ریشه های گیاه به مرور زمان از دست می رود و همچنین به دلیل نیاز به نصب سیستم چرخه و تصفیه آب و تغذیه گیاهان از طریق آب هزینه نگهداری بالایی دارد.

سیستم های آبیاری :

به طور کلی گیاهان روف گاردن ، تراس گاردن و گرینوال به ۳ روش آبیاری می شوند :

سیستم آبیاری سنتی : کاربرد این سیستم آبیاری برای ساختمان های مسکونی و یا اداری می باشد که فردی وظیفه رسیدگی و آبیاری دستی گیاهان را بر عهده داشته باشد در غیر این صورت گیاهان در بازه های زمانی مشخصی آبیاری نمی شوند و کم کم گیاهان از بین می روند.

سیستم آبیاری اتوماتیک : اکثر ساختمان های دارای دیوار سبز و بام سبز از این سیستم آبیاری استفاده می کنند که بسیار مقرون بصرفه می باشد. در این روش آب مور نیاز از شیر آب خروجی ساختمان تامین می گردد، شیر برقی یا تایمر در ابتدای مسیر وظیفه زمان بندی مقدار و دوره های آبیاری را بر عهده دارد و آب بوسیله لوله های پلی اتیلن و نازل های ثابت و تنظیم شونده به پای گیاهان منتقل می شود.

سیستم آبیاری هوشمند : این نوع سیستم به دلیل هزینه نسبتا بالایی که دارد بیشتر برای ساختمان های هوشمند و خاص استفاده می شود.سیستم آبیاری هوشمند در واقع همان سیستم اتوماتیک می باشد که با اضافه کردن بورد های مخصوص هوشمندسازی به آن می توان آن را با سامانه هوشمند هماهنگ و مدیریت نمود. در صورتی که قصد دارید برای سازه خود دیوار سبز ایجاد کنید، می توانید از تخصص و تجربه پالیزبام بهره مند شوید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx