نکات جذاب برای عکاسی در سفر

dell ghatar.com ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۶

بسیاری از افراد وقتی خود را برای سفر کردن آماده می‌کنند، هیچگاه از برداشتن دوربین عکاسی غافل نمی‌شوند. عکاسی بخشی از سفر محسوب می‌شود و افراد در این مسیر توجه خاصی به عکاسی سفر دارند.

قطعاً دیدن تصاویر ثبت شده از سفر بعد از بازگشت لذتی به اندازه لمس لحظه‌های واقعی در تصویر را دارد و لحظات خوش افراد را یادوآری و تداعی می‌کند. عکاسی سفر در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، در صورتی نکات بسیار زیادی برای این سبک عکاسی وجود دارد و حتی برخی از علاقمندان مدت‌ها به یادگیری این هنر می‌پردازنند تا بتوانند یک عکاس حرفه‌ای شوند. نکات جذاب بسیاری برای عکاسی از مناظرمختلف در سفر وجود دارد که نه تنها باعث ثبت عکس‌های خاص می‌شود بلکه می‌تواند بر هیجان و جذابیت سفر بیافزاید. در ادامه بیشتر به بررسی این نکات می‌پردازیم.

عکاس علیرضا رستگار

لذت عکاسی در سفر
لذت عکاسی در سفر زمانی برایتان روشن می‌شود که به وسیله آن یک سرگرمی مهیج برای خود فراهم می‌کنید و می‌توانید خاطرات خود را با به تصویر کشیدن برای همیشه ثبت کنید. لذت عکاسی سفر آنجا است که مجبور می‌شوید به خاطر پیدا کردن مناظر و جلوه‌های خاص به دل طبیعت زده و بی خبر از گذر زمان در طبیعت پیاده روی  و گشت و گذار کنید و از هوای تازه لذت ببرید، در نهایت در کنار تصاویر زیبایی که برایتان به یادگار می‌ماند سلامتی خود را نیز بهبود می‌بخشید.عکاسی در سفر  ذهنتان را خلاق‌تر و پویاتر می‌کند. علاوه بر آن  با درک ویژگی‌ها و خاصیت طبیعت، روحتان پرورش یافته و بزرگ می‌شود. تنها یک عکاس درک خواهد کرد که به تصویر کشاندن یک منظره طبیعی مانند غروب خورشید چه لذتی دارد.
 
در سفر با موبایل عکاسی کنیم یا دوربین عکاسی؟
بسیاری از افراد در حین سفر فرصت بررسی عکس‌های ثبت شده را ندارند. تنها زمانی فرصت پیدا می‌کنند عکس‌ها را مشاهده کنند که دیگر از سفر بازگشته‌اند یا دیگر فرصت ثبت جلوه‌های خاص را ندارند. قطعاً اگر در این زمان با عکس‌های بی‌کیفیتی مواجه شوند حس ناخوشایندی به سراغشان می‌آید. بنابراین داشتن یک دوربین باکیفیت برای عکاسی سفر اهمیت بسیاری دارد. مهم نیست این وسیله یک دوربین دیجیتالی گران قیمت باشد یا دوربین با کیفیت موبایل، آن چیزی که اهمیت دارد کیفیت دوربین و حمل و نقل آسان آن است. در واقع دوربینی مناسب است ک همیشه در هر شرایطی همراهتان باشد. پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث تولید و پیدایش موبایل‌های متنوع با دوربین‌های باکیفیت شده که کار عکاسی را برای افراد راحت کرده‌است.
 
اگر علاقمند هستید عکاسی منظره را بصورت حرفه ای یاد بگیرید حتما مقاله جامع عکاسی منظره را از طریق ایــن لینـــک مطالعه کنید.

در چه ساعاتی بهتر است عکاسی کنیم‌؟
عکاسان حرفه‌ای ساعاتی از روز را به عنوان ساعات طلایی یا ساعات جادویی می‌شناسند که عکاسی در این ساعات باعث ثبت تصاویر بسیار زیبا و خاصی می‌شود. نورپردازی از مهم‌ترین اصول عکاسی است. در ساعات طلایی نورپردازی نرم، گرم و ملایم است. علاوه بر آن کاهش کنتراست  و سایه‌های بلند این امکان را به عکاس می‌دهند که عمق بیشتری به تصاویر ببخشد. عکاسی سفر در گلدن تایم زیباترین چشم اندازها را برایتان به ارمغان می‌آورد. قطعاً نور مصنوعی برای یک منظره بزرگ جوابگو نیست و تنها نور پردازی طبیعی است که چشم اندازها را زیباتر می‌کند.

عکاس علیرضا رستگار

برای عکاسی از مناظر به چه مناطقی از ایران سفر کنیم؟
کشور ایران مناظر طبیعی، چشم‌اندازه‌های بی‌نظیر و جلوه‌های سنتی بسیاری به عنوان سوژه عکاسی سفر دارد. اگر شما به عنوان یک عکاس قصد دارید به مناطق مختلفی از ایران سفر کنید، بهتر است از قبل راجع به مناطق مقصد چشم اندازها، حتی فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن مناطق تحقیق کنید تا بتوانید سوژه‌های متفاوت‌تری برای عکاسی پیدا کنید. برای عکاسی منظره می‌توانید به مناطق مختلفی از جمله کویر، جنگل‌های شمال، سواحل جنوبی، جزیره‌های زیبای ایران و مناطق کوهستانی و غیره سفر کنید. برای عکاسی از مردم، سبک پوشش و آداب و رسوم و یا ابنیه تاریخی هم به هر کجای ایران که سفر کنید سوژه هایی متفاوت و جذاب پیدا خواهید کرد.
 
چطور در سفر از مناظر عکاسی کنیم؟
عکاسی از مناظر هیجان بسیار زیادی دارد. قطعاً وقتی نگاه خود را به یک منظره معطوف می‌کنید تا بتوانید زیبایی آن را شکار کنید، آن صحنه برای همیشه در پس ذهنتان باقی می‌ماند و تأثیر مثبتی بر روح و روانتان می‌گذارد. قبل از این که قواعد عکاسی طبیعت و عکاسی منظره را بیاموزید باید دید متفاوتی نسبت به مناظر داشته باشید تا حس درونی شما درون عکس هویدا شود. برای عکاسی سفر باید شناخت کافی نسبت به دوربین و تجهیزات خود داشته باشید تا بتوانید عکسهایی حرفه ای تر بگیرید. باید از تمام زوایای ممکن از منظره عکس بگیرید تا بهترین عکس را پیدا کنید. یک عکاس حرفه‌ای باید تیزبین، هوشیار و همیشه آماده عکس گرفتن باشد تا بتواند اتفاقات غیرمترغبه طبیعی مانند پرش یک ماهی در برکه را شکار کند.
 
قواعد ترکیب بندی در عکس‌های منظره چیست؟ 
برای عکاسی سفر و عکاسی از مناظر قواعد سخت و انعطاف‌ناپذیری تعریف نشده و هر عکاس باید بر حسب شرایط عکاسی و نوع سوژه از استراتژی خاصی برای ترکیب‌بندی عکس‌ها استفاده کند. قبل از هر توضیحی بهتراست با ترکیب بندی آشنا شوید. ترکیب بندی به شیوه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که در آن عناصر مختلف یک منظره یا صحنه داخل کادر عکس قرار می‌گیرند. در زیر برخی از قوانین انعطاف‌پذیر ترکیب‌بندی در عکس‌های منظره را شرح می‌دهیم‌.

  • قانون یک سوم و جدول بندی کادر به صورت خطوط عمودی و افقی و قرار دادن سوژه اصلی بروی یکی از نقاط تلاقی.
  • ترکیب بندی مرکزی و تقارن برای صحنه‌هایی که بازتاب طبیعی دارند.
  • زوم کردن بر روی عناصر پیش زمینه برای عمق بخشیدن به تصاویر و خلق تصاویر سه بعدی به وسیله عکاسی
  • قرار دادن کادر در کادر که کادر اول می‌تواند پنجره، قوس‌های ساخت دست بشر و هر قاب دیگری باشد.
  • پر کردن کادر با سوژه عکاسی و یا بر عکس باقی گذاشتن فضای منفی در عکس و موارد بسیار دیگر.

اگر علاقمندید قوانین و تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی را بطور کامل یاد بگیرید حتما مقاله جامع استودیو مانی را از طریق ایــن لینــــک مطالعه کنید.

عکاس علیرضا رستگار

چطور سفرنامه تصویری تهیه کنیم؟
بسیاری از افراد علاقه خاصی به عکاسی سفر دارند و از این که تصاویر زیبایی را برای خود ثبت کرده و یا آن را با دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارند، لذت می‌برند. این افراد می‌توانند ماجرای سفر خود را با عکاسی سفر به تصویر بکشند اما عکاسی حرفه‌ای به همین سادگی نیست و نیاز به آموزش دارد. سایت‌های مختلفی وجود دارند که این آموزش‌ها را بصورت رایگان در اختیار کاربران می‌گذارند. برای آموزش عکاسی از منظره می‌توانید به سایت استودیو مانی مراجعه کنید. مقالات آموزشی متعددی در این سایت وجود دارد که به شما اطلاعات کامل و دقیق در زمینه عکاسی ارائه می دهد.برای مطالعه این آموزش ها به سایت استودیو مانی www.studiomani.ir مراجعه کنید و از مطالب آموزشی در بخش آکادمی و مقالات استفاده کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx