آشنایی با جرثقیل سقفی زنجیری

dell ghatar.com ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۴

جرثقیل نامی کلی است که به دسته گسترده ای از ادوات لیفتینگ بار گفته می شود. حتی تاور کرین ها که ماشین آلات غول پیکر برای لیفتینگ بار در تناژ بالا می باشند نیز تحت نام جرثقیل خوانده می شوند.

رپورتاژ آگهی: به لحاظ علمی جرثقیل ماشینی صنعتی می باشد که بصورت متصل به سقف و با استفاده از نیروی تکیه گاه در بالا به لیفتینگ بار می پردازد. جرثقیل که در زبان انگلیسی Hoist نامیده می شود با دسته بندی های مختلفی یافت می شود که یک روش دسته بندی آن بر حسب نوع نیروی محرکه که بصورت جرثقیل سقفی دستی و جرثقیل سقفی برقی قابل دسته بندی می باشد.

جرثقیل سقفی زنجیری

روش دیگر دسته بندی جرثقیل های سقفی بر حسب نوع اتصال بوده و از این منظر می توان جرثقیل های سقفی را به جرثقیل زنجیری و جرثقیل سیم بکسلی دسته بندی نمود. جرثقیل دستی زنجیری در تناژ ۱ الی ۲۵ تن به بازار عرضه می شوند و جرثقیل های سقفی برقی اغلب تا تناژ ۱۰ تن بصورت زنجیری و بین ۱۰ الی ۳۰ تن بصورت جرثقیل سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب میان ادوات مختلف لیفتینگ بار مانند جرثقیل سقفی، پولیفت، تیفور، مگنت، جک پالت و حتی لیفتراک ها به شرایط کاری و دسترسی به الکتریسیته بستگی دارد. در زیر به مزایا و معایبر جرثقیل های دستی می پردازیم.
 
مقایسه جرثقیل دستی با دیگر ادوات دستی لیفتینگ بار
در جایی که دسترسی به الکتریسیته وجود ندارد استفاده از جرثقیل دستی بعنوان یکی از ابزار های لیفتینگ بار در اولویت قرار می گیرد. جرثقیل سقفی دستی که به انگلیسی تحت نام Chain block شناخته می شود متشکل از یک بلوک که در داخل آن بوش و چرخدنده ها برای حمل بار قرار دارند، در بالا به یک قلاب بصورت دو کاره و گاهی نیز یک ترولی بصورت چهار کاره متصل می شود. دو عدد زنجیر یکی زنجیر دستی و دیگری زنجیر فولادی بار برای اتصال به بار که زنجیر دستی بصورت دستی توسط اوپراتور و زنجیر فولادی از طریق چرخدنده های بلوک جرثقیل جابجا می شوند کنترل می شود. اما ابزار آلات دستی لیفتینگ بار محدود به جرثقیل دستی نیستند.

جرثقیل سقفی زنجیری

  • پولیفت Pull lift : این ابزار مکانیکی دستی شبیه به جرثقیل دستی اما از طریق یک اهرم کنترل می شود. پولیفت ها اغلب تا تناژ ۶ تن تولید می شوند و از آنها در سازه ها استفاده بسیاری می شود.
  • تیفور Tirfur : در لیفتینگ و یا کشش بار بر روی سطوح از تیفور ها و وینچ ها استفاده بسیاری می شود. تیفور ابزاری دستی بوده که دارای یک اهرم رفت و برگشتی برای جابجایی بار است.
  • مگنت Magnet : یکی از ابزار آلات لیفتینگ بار می باشد که صرفا برای لیفتینگ بار های فلزی با قابلیت مغناطیس شو بکار گرفته می شود. قابلیت لیفتینگ مگنت تا اندازه زیادی تابع کیفیت سطح اتصال است.

 
کاربری جرثقیل برقی
جرثقیل های برقی در دو نوع زنجیری و سیم بکسلی تولید می شوند. در لیفتینگ بار در محدوده ۱ الی ۱۰ تن که اغلب پروسه های لیفتینگ صنعتی را نیز شامل می شود از جرثقیل برقی زنجیری استفاده می شود و از این رو تعدد برند های تولید کننده این محصول بسیار گسترده است. در لیفتینگ بار های بین ۱۰ الی ۳۰ تن اغلب از جرثقیل برقی سیم بکسلی استفاده می شود که دارای هزینه حفظ و نگهداری بالاتری است. بر روی جرثقیل های برقی سیم بکسلی اغلب از سیم بکسل فولادی با ساختار ۶ استرندی ۶X19 استفاده می شود.

جرثقیل های برقی از برق ۳ فاز در لیفتینگ استفاده می کنند و اغلب بصورت ۴ کاره مورد استفاده قرار می گیرند. بدین مفهوم که از یک ترولی سقفی که دارای تناژی برابر با خود جرثقیل است در اتصال بر روی ریل های سقفی استفاده می شود که قابلیت حرکت بار پس از لیفتینگ در جهات های مختلف را نیز فراهم می آورد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx