جاذبه‌های دیدنی ادیان مختلف در ایران را بیشتر بشناسید!

dell ghatar.com ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ دیدگاه ۴۰

دین رسمی کشور ایران اسلام است، اما فقط مسلمانان در ایران زندگی نمی‌کنند. اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان، آشوری‌ها و کلیمی‌ها از گذشته‌های دور در این کشور سکونت داشته‌اند.

جاذبه‌های دیدنی ادیان مختلف در ایران

وجود این ادیان باعث ساخت کلیسا، آتشکده و کنیسه‌های زیادی در ایران شده است. تعدادی از این امکان مذهبی به دلیل قدمت یا اهمیت بالا به عنوان آثار باستانی ثبت ملی یا جهانی شده‌اند و قابل بازدید عموم هستند.

آتشکده مقدس؛ یزد

جاذبه‌های دیدنی ادیان مختلف در ایران

بزرگ‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه زرتشتیان، آتشکده یزد است. این آتشکده از آتش مقدس زرتشتی‌ها نگهداری می‌کند. آتشکده در خیابان آیت‌الله کاشانی یزد قرار گرفته است.

سالیان گذشته برای روشن کردن آتش هیچ وسیله‌ای نبوده است. نبود وسایل آتش‌زا دلیل ایجاد آتشکده شده است. آتشکده مکانی است که در آن آتشی روشن می‌کردن. این آتش همیشه روشن بوده است. اهالی برای روشن کردن اجاق‌های خود از آتشکده استفاده می‌کرده‌اند. آتشکده به معنای خانه آتش بوده است. سال‌ها بعد آتشکده محل اجتماع مردم و برگزاری جشن و آیین‌ها شده بود.

ارتفاع ساختمان آتشکده یزد از زمین نزدیک به ۴ متر است. این ساختمان میان حیاط بزرگی که با درختان سرو و کاج پوشانده شده است، قرار دارد. بنای آتشکده روبه‌روی حوض آبی ساخته شده است. یکی از خصوصیات آتشکده‌ها نزدیک بودن به آب است. جلوی ساختمان، ستون‌های سنگی قرار گرفته است. معماری این بنا از آتشکده پارسیان الهام گرفته است.

آتش درون آتشکده یزد بیشتر از ۱۵۰۰ سال است که روشن شده است. این آتش از آتشکده کاریان گرفته شده است. آتش مقدس درون یک مجمر بزرگ از جنس برنز قرار دارد. ساختمان کنونی آتشکده آبان سال ۱۳۱۳ ساخته شده است. شهرت دیگر شهر یزد بافت تاریخی آن است که به دلیل اهمیت بالا به ثبت جهانی رسید. یکی از کارهای محبوب هر مسافری در این شهر اجاره بوم گردی است. در صورت سفر به شهر باستانی یزد یا هر شهر دیگر در ایران عزیزمان، توصیه می‌کنیم تجربه ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را هم داشته باشید.

کلیسای گاراپت مقدس؛ آبادان

جاذبه‌های دیدنی ادیان مختلف در ایران

شهر آبادان کلیسایی به اسم کلیسای گاراپت مقدس را دارد. این کلیسا به کلیسای ارامنه آبادان نیز مشهور است. این بنا در دوره پهلوی ساخته شده است. یکی از دلایل جذابیت این کلیسا دیوار مشترک داشتن با مسجد بهبهانی‌ها است. این اتفاق یکی از وقایع نادر در دنیا است.

سال ۱۳۸۲ کلیسای گاراپت ثبت ملی شد. بنای کلیسا در سال ۱۳۳۶ خورشیدی ساخته شده است. کلیسا در زمان جنگ تحمیلی آسیب دید. ستاد بازسازی مناطق جنگی این ساختمان را بعد از پایان جنگ مرمت کرده است. کلیسای ارامنه آبادان بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارمنی‌های مقیم آبادان است. این کلیسا شهرت جهانی دارد. دلیل شهرت کلیسا هم‌جواری با مسجد امام موسی بن جعفر(ع) است.

کلیسای سرکیس مقدس؛ تهران

تهران نیز مانند بقیه شهرهای ایران کلیسا دارد. یکی از معروف‌ترین کلیساهای تهران سرکیس مقدس است. این کلیسا را سارکیس هم تلفظ می‌کنند. کلیسای سرکیس مقدس در ابتدای خیابان ویلا (نجات‌اللهی) از سمت شمال قرار دارد. سال ۱۳۴۹ کلیسا با هزینه شخصی مارکار سرکیسیان بنا شده است. طرح کلیسا را مهندس اوژن آفتاندلیانس کشیده است.

در تاریخ نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۲ این کلیسا با حضور ارامنه تهران افتتاح شد. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای تهران است. طول کلیسا ۳۶ متر و عرض آن ۱۷ متر ثبت شده و ساختمان این کلیسا روی یک صفحه کم ارتفاع بنا شده است. این ساختمان از داخل شبیه به یک صلیب است.

دیوار خارجی بنا سنگ مرمر و دیوار داخلی گچ است. معماری ساختمان از دوره قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان گرفته شده است. محراب کلیسا نیم دایره ساخته شده است. دو طرف محراب امانت‌خانه‌ها قرار دارد. این امانت‌خانه‌ها نورگیر کوچکی نیز دارد. دیوارهای محراب با نقاشی‌هایی از کتاب مقدس پوشانده شده است. گنبد کلیسا شانزده ضلع دارد. گنبد از نورگیر تشکیل شده است.

کنیسه حاداش؛ شیراز

محل نیایش یهودیان را کنیسه می‌گویند. یهودیان تمامی تجمعات دینی و مذهبی خود را در این مکان برپا می‌کنند. نام دیگر کنیسه « کنشت» است. یکی از کنیسه‌های ایران در شهر شیراز است.

کنیسه حاداش در یک محله قدیمی در مرکز استان فارس ساخته شده است. معالی‌آباد منطقه سکونت  یهودیان در این شهر بوده است. ساختمان کنیسه حاداش سبک معماری یهودیان را دارد. این ساختمان قدیمی بازتاب هنر دست معماران خوش ذوق است. شهر شیراز میان تمامی شهرهای ایران بیشترین کنیسه را در خود جای داده است. تهران و اصفهان نیز محل نیایش یهودیان زیاد وجود دارد.

کنیسه بزرگ؛ اصفهان

کنیسه بزرگ در شهر اصفهان قرار گرفته است. این کنیسه دوران حکومت قاجاریان ساخته شده است. سال ۱۳۸۶ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.

کنیسه بزرگ اصفهان در محله جوباره شهر قرار گرفته است. این محله کنیسه‌های دیگری را نیز دارد. معماری کنیسه‌های اصفهان بی‌شباهت به کلیساهای ارامنه نیست. تنها تفاوت کنیسه یا کلیسا در تزئینات داخلی آن است. یهودیان تصاویر انسان را بر دیوار رسم نمی‌کنند و معمولا تزئینات کمتری دارند.

اصفهان یکی از شهرهایی است که در محله‌های قدیمی خود مسلمانان در کنار یهودیان و مسیحیان و دیگر ادیان زندگی می‌کنند. معماری این کنیسه ساده است. کنیسه از گنبد، چهار ستون سنگی، چهار طاق و… تشکیل شده است.

برای ورود به بنا از ضلع شرقی ساختمان باید استفاده کرد. جایگاه خاخام در کنیسه در وسط بنا قرار گرفته است. این جایگاه در تمامی کنیسه‌ها به یک شکل است. یک جایگاه ویژه‌ی بانوان نیز در این کنیسه وجود دارد.

در برخی از شهرهای ایران محله‌هایی به نام اقلیت‌های مذهبی و دینی وجود دارد. گاهی محله‌هایی هستند که تماما از یک دین پیروی می‌کنند. تمام اقلیت‌های مذهبی ایران زبان فارسی را به عنوان زبان واحد و معیار خود قبول کرده‌اند و چون قرن‌هاست است که در ایران زندگی می‌کنند خود را ایرانی می‌دانند. در طول ۸ سال جنگ تحمیلی اقلیت‌های مذهبی شهدای زیادی را به ایران تقدیم کردند.

دین‌ها برای عبادت و نیایش به مکان‌های خاص خود نیازمند هستند. مسجد، کلیسا، کنیسه، آتشکده و… این محل‌ها را تشکیل می‌دهند. احترام به دیگر ادیان در تمامی دین‌ها سفارش شده است. به همین دلیل است که برخی از این عبادتگاه‌ها فارغ از اعتقادات شخصی، گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

همچنین در صورت سفر به هر نقطه‌ای از ایران می‌توانید برای اقامت خود اجاره اقامتگاه از جاباما را در نظر بگیرید. این سایت با پوشش گسترده‌ی انواع اقامتگاه‌ها در سراسر ایران خیال هر مسافری را از بابت محل اقامت راحت می‌کند. یکی از جدیدترین و خاص‌ترین امکانات جاباما امکان اجاره کلبه جنگلی است. اقامت در یک جنگل بکر و دسترسی به امکانات روز به طور همزمان، تجربه‌ای است که به این راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx