تصرف عدوانی چیست؟

dell ghatar.com ۰۶ مهر ۱۴۰۰ دیدگاه ۴۵

در این مطلب قصد داریم تا برای شما به طور کامل بیان کنیم که تصرف عدوانی به چه معناست. پیشنهاد می دهیم برای دریافت راهنمایی های لازم تا انتهای این مطلب را مطالعه فرمایید.

تصرف عدوانی

شما نیز به خوبی این نکته را می دانید که مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های بسیار زیادی می باشد و تنها افرادی که می ‌توانند این مسائل را به خوبی درک کرده و توضیح دهند وکلا و کارشناسان حقوقی می ‌باشند که کاملاً مجرب و کارآزموده هستند. در نظر بسیاری از وکلا یا شاید سایر مردم سخت ترین دعاوی مربوط قوانین های مالکیت می باشد که ما سعی داریم به توضیح این مورد بپردازیم که تصرف عدوانی در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.

تصرف عدوانی چیست؟

در صورتی که فردی دارای یک ملک باشد و دیگری سعی کند بدون اجازه یعنی با عدوان و اجبار و بدون داشتن رضایت فرد آن ملک را از مالکیت او خارج کند تصرف عدوانی صورت گرفته است.

در حالت کلی تصرف عدوانی بدون رضایت فرد مالک صورت می گیرد البته لازم به ذکر است این نکته را بگویم که این موضوع برای اموال غیر منقول است و اگر بخواهیم آن را به عبارت ساده و عام توضیح دهیم باید گفت هنگامی که ملک فردی بدون داشتن رضایت تصرف شود، تصرف عدوانی صورت گرفته.

برای اینکه بتوانید این موضوع را کامل درک کنید باید گفت به طور مثال چنانچه فردی دارای ملک غیر منقولی باشد، مانند زمین یا خانه البته در برخی مواقع تنها مالک بودن شما مهم نیست و این امکان وجود دارد که مستاجر باشید، اما پس از مدت زمانی شخص دیگری این ملک را از تصرف شما خارج کند تصرف عدوانی رخ داده است.

توجه داشته باشید که در مطالب فوق نیز به این مورد اشاره کردیم که به تصرف عدوانی تنها در صورتی ممکن است که آن ملک یا اموال غیرمنقول باشد پس اگر کسی اموال منقول یک فرد را به صورت تصرف عدوانی از اختیار وی خارج کند و شامل ماده های قانونی ۱۵۸ نخواهد شد.

تصرف عدوانی

بیشتر بخوانید : صفر تا ۱۰۰ مراحل اجرا گذاشتن مهریه

انواع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی به دو دسته تقسیم خواهد شد که عبارتند از:

تصرف عدوانی کیفری و حقوقی؛ هر یک با توجه به شرایط خاص خود را امکان پذیر می باشد. در ادامه سعی می کنیم تمامی نکات لازم در مورد این دو نوع تصرف عدوانی را برای شما بیان کنیم.

تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی کیفری زمانی اتفاق می ‌افتد که یک فرد دارای ملکی باشد و شخص دیگر با اطلاع از این موضوع که ملک متعلق به دیگری است نسبت به تصرف عدوانی اقدام کند که در این صورت با توجه به این مورد که آن فرد اطلاع داشته ملک از انواع اموال منقول می باشد جرم محسوب شده و در صورت اثبات آن به دادگاه مجازات آن یک ماه تا یک سال حبس می باشد. تصرف عدوانی کیفری باید برای اموال غیرمنقول باشد و لازم است که فرد این مسئله را ثابت کند.

تصرف عدوانی حقوقی

تصرف عدوانی حقوقی و کیفری دارای یکسری تفاوت و شباهت نسبت به یک می باشند، اما ما قصد داریم در ادامه تنها به تفاوت‌های میان این موضوع بپردازیم که عبارتند از:

  • هنگام اقدام کردن برای تصرف عدوانی حقوقی احتیاجی نیست که فرد احراز مالکیت قبل را ثابت کند و این در حالی است که برای تصرف عدوانی کیفری طبق ماده ۶۹۰ باید این کار انجام شود.
  • در وهله دوم در نظر گرفتن رکن روانی از مسائل بسیار مهمی است که می تواند در تصرف حقوقی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و به این معنا است که فرد بتواند به دادگاه این موضوع را اثبات کند که از این موضوع کاملاً آگاه بوده که این ملک متعلق به غیر است یا خیر
  • اقدام برای تصرف حقوقی حتماً باید با ارائه و تقدیم دادخواست باشد، اما برای تصرف عدوانی کیفری احتیاجی به این کار نیست و فرد تنها می ‌تواند برای شکایت اقدام کرده و گرفتن حکم تصرف کافی است.
  • از دیگر تفاوت های موجود میان تصرف عدوانی و حقوقی می‌توان به این مورد اشاره کرد که هنگام اقدام برای تصرف کیفری باید حتماً سوء نیت فرد متقابل به دادگاه اثبات شود اما در دعوای حقوقی این کار لازم نیست.

مشاوره با وکیل برای تصرف عدوانی

در مطالب فوق نیز به این موضوع اشاره کردیم که برای تصرف عدوانی کیفری یا حقوقی لازم است مراحل خاص آنها انجام شود اما باز هم پیشنهاد ما برای افرادی که قصد دارم برای این کار را اقدام کنند مشاور با یک وکیل مجرب و کارآزموده می‌باشد زیرا همانطور که گفته شد وکلا و کارشناسان و حقوقی می توانند به خوبی این مسئله را درک کرده و مشاوره های لازم را به شما ارائه دهند.

تصرف عدوانی

نتیجه گیری

در این مطلب قصد داشتیم تا برای شما بیان کنیم که تصرف عدوانی چیست و انواع آن در چه جایگاهی کاربرد دارد اما باز هم لازم به ذکر است که تنها باید زمانی برای تصرف عدوانی اقدام کرد که از غیر منقول بودن اموال اطمینان کامل را داشته باشید امیدواریم مطالب گفته شده برای شما سودمند و مورد استفاده قرار بگیرد.

گروه وکلای پارسای با داشتن وکلای زبده در امور حقوقی مانند طلاق توافقی و انحصار وراثت شما را در این مسیر همراهی میکنند.

۰۲۱-۴۴۳۳۶۷۷ و ۳۴۲۱۴۴۴۰-۰۲۶

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx