آیا سفر به استانبول برای ایرانی ها امن است؟

dell ghatar.com ۱۲ مهر ۱۴۰۰ دیدگاه ۳۱

استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه و همچنین مرکز فرهنگی و مالی آن است. استانبول که در دو طرف تنگه بسفر، تنگه باریک بین دریای سیاه و دریای مرمره واقع شده است از پرطرفدارترین شهرهای توریستی برای گردشگران خارجی به شمار می رود. جمعیت استانبول بین ۱۲ تا ۱۹ میلیون نفر تخمین زده می شود و این شهر همچنین یکی از بزرگترین شهرهای اروپا و جهان است، به عبارت دیگر این شهر را هم در نقشه اروپا و هم آسیا می توانید بیابید.

استانبول

شهر امپراتوری قسطنطنیه (استانبول) با گسترش مستعمره روم باستان بیزانس به دستور امپراتور روم، کنستانتین کبیر، نزدیک به هزار سال آخرین پاسگاه باقی مانده از امپراتوری روم (بعدها به روم شرقی یا بیزانس نامیده شد) بود. سرانجام سلطان محمد عثمانی در ۲۹ مه ۱۴۵۳ آن را فتح کرد، رویدادی که گاهی اوقات برای نشان دادن زمان پایان قرون وسطی مورد استفاده قرار می گیرد. استانبول یکی از مهم ترین مراکز برای مبارزات نظامی بود که قرار بود امپراتوری عثمانی را به طرز چشمگیری بزرگ کند. در اواسط دهه ۱۵۰۰، استانبول با تقریباً نیم میلیون نفر جمعیت، یک مرکز مهم فرهنگی، سیاسی و تجاری بود. حکومت عثمانی ادامه یافت تا اینکه در جنگ جهانی اول شکست خورد و استانبول توسط متحدان اشغال شد. هنگامی که جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ پس از جنگ استقلال تاسیس شد، کمال آتاتورک پایتخت کشور ترکیه را به شهر آنکارا منتقل کرد. با این حال، استانبول به طور چشمگیری به گسترش خود ادامه داده است. امروزه جمعیت آن تقریباً ۱۴ میلیون نفر است و حدود ۴۰۰۰۰۰ مهاجر در سال به آن اضافه می شوند. پس استانبول شهری تاریخی، صنعتی، گردشگری و خوش آب و هواست و جای تعجبی نیست که توریست های ایرانی و سایر کشورها به سفر به آن علاقمند باشند.

تور ارزان استانبول

استانبول دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی است که متاثر از آب و هوای دو قاره است، با تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد، مرطوب و گهگاه برفی. استانبول دارای میانگین سالانه بارندگی ۸۴۴ میلی متر است (که بیشتر از لندن، دوبلین یا بروکسل است) و اواخر پاییز و زمستان مرطوب ترین و اواخر بهار و تابستان خشک ترین هستند. اگرچه اواخر بهار و تابستان در مقایسه با سایر فصول نسبتاً خشک است، اما بارندگی در این فصول قابل توجه است و در نتیجه فصل خشکی وجود ندارد.  درباره آب و هوای استانبول صحبت های منفی هم وجود دارد که به خاطر رطوبت نسبی زیاد سالانه است، به ویژه در زمستان و تابستان همراه با سرمای هوا در زمستان ها که به راستی طبیعی است.

با وجود توضیحات فوق متوجه می شویم که استانبول شهری زیبا و جذاب برای توریست هاست بنابراین سالانه ایرانیان بسیاری به آن سفر می کنند. حالا این سوال پیش می آید که با وجود ناآرامی هایی که در دهه های گذشته در استانبول وجود داشت و حضور بیماری کرونا سفر به استانبول امن است؟ توجه داشته باشید که همه می دانیم وجود مراکز خرید ارزان استانبول و حراج های فصلی آن هر ایرانی را به وجد می آورد تا به استانبول برود.

استانبول ترکیه

اگر از برخی قسمت های شهر استانبول که تا حدودی خطرناک تلقی می شوند اجتناب کنید، بازدید از استانبول ایمن است. باید توجه داشته باشید که نقاط گردشگری، رستوران ها، مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی مکانهایی هستند که بیشتر سرقت ها و جیب بری ها در آنها رخ می دهد و جنایات خشونت آمیز نیز در اینجا وجود دارد. به طور کلی  اگر بتوانید از جیب برهای حمل و نقل عمومی جلوگیری کنید، حمل و نقل در استانبول نسبتاً ایمن و قابل اعتماد است. اگر در حال رانندگی هستید باید به خاطر داشته باشید که رانندگان محلی در شهر بی احتیاط هستند و تمایل دارند قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی را نادیده بگیرند. در مورد جیب بری، این یک نگرانی بزرگ در خیابانهای استانبول است که یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می روند، بنابراین مراقب باشید و کیف های خود را محکم در کنار خود نگه دارید. مکانهایی که باید مراقب جیب برها باشید، میدان تقسیم، سلطان احمد، بازار بزرگ و بازار ادویه در استانبول است. در مورد بلایای طبیعی، زمین لرزه هایی در ترکیه رخ داده است و خشکسالی های شدید باعث کمبود آب لوله کشی در برخی از مناطق این منطقه شده است؛ اما به صورت کلی استانبول شهری امن تلقی می شود.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx